Снимка Стоп кадър businessnovinite.bg
Slide
Slide
Slide
Slide

София. Най-големият спад в месец май при обявите за работа се дължи на по-малкия брой предлагане в секторите „Хотелиерство и ресторантьорство“ (2100 предложения по-малко) и „Търговия и продажби“ (1000 предложения по-малко), съобщи Бизнес Новините. Това показва ежемесечният доклад за обявите за работа в различните сектори на JobTiger. Не бива да се пренебрегва и фактът, че в активните отпускарски месеци през лятото активностите по търсене и предлагане на работа също намаляват и тази тенденция се наблюдава всяка година.

Гладът за кадри, които да останат за постоянно в туристическия бранш обаче, през последните години не спира въпреки моментния спад на обявите, заради редица фактори, а собственици и управители на обекти от години се опитват да спрат голямото текучество.

Преди повече от 20 години, когато Адриана Ангелова, днес директор бизнес развитие на голяма хотелска група, включваща Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia и Kings’ Valley Medical & Spa Hotel, влиза в бизнеса, за работа в нов хотел в центъра на София кандидатстват повече от 5000 човека само за една седмица. Днес нещата са доста по-различни, като някои от факторите, на които се дължи липсата на желаещи да започнат работа са заплащането, образователната система и дългите работни часове, както и големият отлив по време на COVID-19, когато много от работниците се преквалифицираха.

Според Адриана не е коректно да се сравняват заплатите в хотелиерския бранш с тези в IT индустрията, например.

„Ако се сложат какви са средните заплати в една IT компания и един хотел, разликата е огромна. А всъщност, ако се замислим, не сравняваме, както се казва „ябълки с ябълки“. В една IT компания всички позиции за високи. Става въпрос за високо административно ниво – софтуерни архитекти и т.н. Позиции, които са изключително високоплатени, не само в България, но и по света“, казва Адриана в рубриката Корпоративни истории на Бизнес Новините и допълва, че този сектор не може да се сравнява с хотелите, защото там около 80% от работниците са в оперативни отдели, а на административни позиции са 20%.

По нейни думи влизането в хотелиерския бранш е много по-лесно, отколкото в другите сектори.

„Това, което бих посъветвала всички, които търсят кариерно израстване, не само в нашия сектор, но и в останалите, е да започнат от възможно най-ниското ниво. Да не гонят само финансовото ниво, защото когато започнеш от най-ниското ниво, можеш да минеш през процесите и имаш възможност да разбереш как работят отделите помежду си и какви са им взаимовръзките“, казва тя.

Друг плюс в сектора според Адриана, е че по-лесно можеш да смениш позицията си, ако не се чувстваш добре на нея и от рецепция можеш да се преместиш в ресторанта, например. Ако потенциала ти е на друго място, можеш да го развиваш там.

„Както можеш да се развиваш хоризонтално, така можеш да го правиш и вертикално“, добавя тя.

По нейни думи добро решение за създаване на кадри за бизнеса би било и по-доброто образование в университетите по туризъм, както и създаване на малки хотели, в които студентите да виждат как нещата се случват на практика.

Вижте цялото видео в рубриката Корпоративни истории на Businessnovinite.bg – информационен сайт в дигиталното портфолио на bTV Media Group

Сподели публикацията