Бургас. Към настоящия момент отново сме изправени пред ситуация, предизвикваща силна полемика и несигурност в целия сектор – прогнози и предизвикателства пред сезон лято 2022 г., като предварителните анализи на всички заинтересовани страни показваха изключително положителен ръст, оптимистични очаквания и възстановяване на нормалното пътуване (без строги рестрикции) между държавите след повече от двегодишна пандемия.
Но с избухването на военния конфликт в Украйна преди повече от месец светът отново бе изправен пред специфична и трудна за прогнозиране ситуация, от която разбира се силно е повлиян и туристическият сектор в България. Това се казва в позиция до медиите от Бургаската регионална туристическа камара (БРТК), която винаги е била институция, силно ангажирана с проблемите и предизвикателствата пред туристическия сектор не само по Южното Черноморие, но и в България като цяло.
В становището на БРТК се посочва, че мненията в публичното пространство са разнопосочни, прогнозите към настоящия момент относно предстоящия летен туристически сезон 2022 г. също. Поради тази причина Бургаската регионална туристическа камара събра и обобщи данни и становища от своите членове, което Bgtourism.bg предоставя на своите читатели едно към едно.
По отношение на записванията от различните международни пазари:
До преди избухването на конфликта в Украйна очакванията, нагласите и резервациите от пазар Чехия бележеха ръст, спрямо предходните 2 години и поддържаха нивата, спрямо 2019 г. Същият ръст се наблюдаваше и за пазар Румъния. Към настоящия момент можем да твърдим, че записванията от тези 2 пазара са на пауза и изчакване.
Продължават записванията от пазар Полша, който е един от основните генериращи пазари през последните години. Благоприятен фактор за това са плануваните чартърни полети от/до Полша към летище Бургас и Варна.
Прогнозите за сезон лято 2022 г. включват завръщането на пазари, които отсъстваха през последните 2 г., като Великобритания, скандинавските държави и Израел. Дори и след избухването на конфликта нашите членове констатират, че продължават записванията към хотелите от пазар Великобритания, макар и не със същото темпо преди 24-ти февруари.
Обезпокоителен е моментът с детските лагери и бази по нашето Черноморие, които традиционно работят с пазари Русия, Украйна и Беларус. Тъй като очакванията са за отсъствие на туристи от тези пазари, част от базите, предлагащи детски лагери, няма да отворят през настоящия летен сезон, като около 20-30% засега са заявили такова намерение. Остава въпросът, какво ще се случи с останалите и дали те също няма да отворят или ще се преориентират към други пазари и друг тип настаняване.
По отношение на пазар България, който по време на пандемията, поради ограничителните мерки за пътуване в чужбина, отбеляза ръст, очакванията са разнопосочни – от една страна да се задържи този интерес на българите, които „преоткриха“ родното Черноморие през последните две години, но предвид нарастващата инфлация възможностите на българския турист за дълги и чести почивки се очаква да бъдат ограничени. Не е за пренебрегване и фактът, че голяма част от нашите сънародници след облекчаване на мерки за пътуване ще се насочат към конкурентните дестинации, като Гърция и Турция.
Предизвикателства пред настоящия летен сезон лято 2022 г.:
На първо място това е прякото отражение на конфликта в Украйна и бежанската вълна. В случай, че до започване на сезона, на настанените в хотелските бази по Черноморието украински граждани, не се предложи алтернативно настаняване, това ще доведе до напрежение между хотелиери, бежанци и очаквани туристи, с реални резервации.
Членове на БРТК споделят пред какви трудности са изправени в началото на предстоящия летен сезон – драстичното увеличение на цените на основни стоки, услуги и продукти, горива, както и цената на тока за бизнеса, е основен проблем през последните месеци.
Почти невъзможно е правилно ценообразуване, тъй като, доставчиците на основни стоки и продукти не се ангажират с твърдо договорена цена за сезона, а всяка следваща доставка е с нова по-висока стойност.
Тези фактори водят до повишаване на крайната цена и по отношение на туристическите продукти и услуги.
Повишаването на цените на горивата изправя туроператорите пред същия казус – да работят на загуба (вече договорени трансфери) на себестойност или повишаване стойността на целия туристически пакет. Към настоящия момент, все още няма яснота по отношение на цените на плажните съоръжения. При по-ниска цена (както през предходните 2 година) търсенето на шезлонги и чадъри е по-голямо, но от там идва проблемът с недостига им, докато свободните зони по плажната ивица остават слабо заети.
Туризмът в България е сектор с дългогодишни традиции, в който работят изключителни професионалисти, успяващи да се адаптират към всяка ситуация. Голяма част от успешните хотелиери се пренасочват към нови за тях пазари и не се ограничават само до един такъв и до работа с малък брой туроператори. За съжаление, през тази година има редица фактори, които оскъпяват крайната цена на туристическия продукт, а това ще повлияе, както на процента заетост, така и на продължителността на сезона. Поради така изложените факти, на този етап, точни и ясни прогнози относно сезон лято 2022 г. е трудно да бъдат изготвени.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE