София. Мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net, част от която е и Европейски потребителски център България обяснява как потребителите могат да открият и, което е по-важно – да избегнат скритите разходи, които могат да вгорчат почивката и да натоварят сметката с допълнителна сума.
Допълнителни разходи в хотела
Кой не е изпадал в подобна ситуация? След дълго пътуване човек би искал да се настани веднага в хотелската стая. И съответно – понякога това означава, че трябва да се регистрирате по-рано от определения в резервацията час. Това обаче често се таксува отделно. Допълнителните такси за закуска или за паркиране на колата пред мястото за настаняване също се превърнаха в обичайна практика. Местен туристически данък се събира в няколко европейски страни, например в Австрия, Белгия, Франция, Германия и Малта.
Освен това в хотелите по-ниска категория, понякога се изискват допълнителни такси за използването на сейф или телевизор в стаята. Бързият Wi-Fi също често струва допълнително. В Испания гостите понякога трябва да платят за съхранение на багажа, ако искат да го оставят на рецепцията, защото самолетът им излита късно вечерта и те искат да използват деня за разходки без куфара. В Холандия може да се наложи да плащате, ако ще използвате сешоар след баня. Освен това, ако сте си забравили хавлията за баня, то на някои места във Франция или Финландия ще трябва да платите допълнителна такса.
Почивката в компанията на вашия домашен любимец обикновено също се таксува допълнително. На някои места се добавя специална такса за окончателното почистване след гостуването с куче или котка. Някои места за настаняване обаче таксуват почистване дори без домашни любимци.
Но това не е всичко – има и други такси, които могат да бъдат добавени – например в Испания, Франция и Италия чадърите и шезлонгите се заплащат допълнително на много обществени плажове.
Добре е да знаете
Преди сключването на договора, летовникът трябва да бъде информиран чрез договора или общите условия кои услуги са включени и кои не и какво допълнително се заплаща. Ако в хотела или студиото е необходимо да платите за някакви услуги (наем на кърпи, ползване на по-бърз интернет и др.), то на място трябва да има ясна индикация за това.
Допълнителни разходи за полети
Преди резервация, пътуващите трябва да бъдат информирани за самолетните билети, включително всички данъци, такси и допълнителни такси. Тук обаче авиокомпаниите често си помагат с един трик: допълнителните услуги, които преди бяха включени в цената на билета, сега се таксуват допълнително. Например може да се наложи да платите допълнително за чекиране на летището (вместо онлайн), за чекиран багаж, за избор на място и за храна на борда.
Как да разпознаете и избегнете скритите разходи?
Прочетете внимателно офертите и проверете кои услуги са включени, преди да резервирате. При съмнение се свържете с хотела или туроператора.
Прочетете отзивите на клиентите, за да видите дали други гости са се оплакали от неочаквани допълнителни разходи.
Поискайте сметката преди края на престоя си, за да откриете евентуалните скрити такси възможно най-рано. Оплачете се на място!
Ако трябва да платите, за да можете изобщо да се настаните или напуснете, се свържете с управата на хотела или с организатора на почивката.
Резервирайте нощувки с възможност за отмяна. Те може да са малко по-скъпи, но в крайна сметка може да ви спестят високи такси за анулиране.
Преди да изберете допълнителна застраховка за пътуване, проверете какво покрива застраховката на вашата кредитна карта.
Ако резервирате почивка “ол инклузив”, ще имате по-малко изненади, когато става дума за разходи за храна и напитки.
Резервирайте възможно най-рано.
Използвайте по-малко популярно летище за кацане, ако ще пътувате със самолет.
Опитайте да пътувате извън пика на сезона или през делничните дни, които са по-малко натоварени.
Вместо да използвате хотелския паркинг – проверете дали има безплатни обществени паркинги.
За ЕПЦ България
ЕПЦ България е част от мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net и се съфинансира от Европейската комисия. В България ЕПЦ функционира към Комисията за защита на потребителите, чиито принципал е Министерството на икономиката и индустрията
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE