Интервю за национална информационна агенция BGtourism.BG с популярния журналист и продуцент Миглена Ангелова, по чиято покана у нас пристигна най-красивата китайка

– Г-жо Ангелова, чували сме, че работите с “Шанхай медиа груп”, но отскоро има информация, че развивате проекти, свързани с туризма и по-специално с посещението на страната ни от китайски туристи. Защо? Откога? Причини?
– Хахах, това са сериозни въпроси и предполагат задълбочен отговор, защото са важни. Аз съм журналист и продуцент, който никога не е доволен от постигнатото и който не спира да чете, да се самопроверява и да се развива. Никога не съм била просто “водещ”. Не се хваля – по-скоро разкривам анамнезата. Като журналист и продуцент имам възгледи за развитието на определени сегменти от икономиката ни, които естествено са свързани и с политика, защото всичко е политика. Който твърди, че е аполитичен, просто си е заровил главата в пясъка с всички екстри на това положение. Медиите и всичко свързано с тяхното развитие е главната област на моите интереси от няколко десетилетия, но от десетина години към тази основна тема се прибави и туризма. Всичко започна от Международната Академия за телевизия и радио на Русия, в която не просто членувам, но и участвам активно. Имахме работна група за създаване на съвременна медия, която да развива туристическия обмен между няколко държави. Това беше началото. От тогава изминаха 6-7 години. По отношение на Китай… Била съм в много държави по работа и май само у нас трябва да се обяснява, че ако не работиш активно с Китай, значи си съвременен икономически лузър. Повечето наши компании трудно работят с Китай, защото очакват някой да ги уреди, изпращат неподготвени, незаинтересовани хора, а в Китай, за да ти обърнат внимание, трябват знания, гъвкавост, бързо мислене и основан на уважение подход. Когато “нашите” отидат там, обикновено се прибират смачкани от мащаба и от тоталния “неинтерес” към тях. Разбира се, интерес има, но той трябва да бъде предизвикан с познаване на отсрещната страна. В България почти не съм срещала бизнесмен, който да не иска да работи с Китай. Какво прави, за да се случи това негово желание – обикновеното: нищо. Именно това се опитваме да променим – аз и група съмишленици. Нищото да се превърне в нещо. За Китай страната ни може да бъде атрактивна в няколко посоки: исторически туризъм; балнеология и уелнес чрез розови продукти; романтични места и винарни. Китайци на плажовете няма да видите. А това означава, че китайският пазар е с изключително голям потенциал за развитие на нашите морски курорти с балнеология и уелнес извън летния сезон. Разбира се, това няма как да стане от днес за утре. Но ако се започне работа днес, ще има резултати още след 2-3 години. Един от начините за привличане на интерес към България е “откриването” от лидери на общественото мнение в Китай. Китайците се доверяват на други китайци. Мисля, че с всяка нация е така, особено когато става дума за територия “през девет земи в десетата”. Затова снимките на Мис Китай Вселена 2019 са ни толкова важни. Китайската букинг платформа за индивидуални туристи, която за миналата година има оборот над 100 млн долара, ще популяризира обектите, посетени от Мис Китай в България. Това е постижение, достойно да бъде продължено на държавно ниво.

– Кои места посетиха?
– Както вече споменах, страната ни е атрактивна за китайския туристически пазар в няколко посоки: исторически туризъм; балнеология и уелнес чрез розови продукти; романтични места и винарни. Местата, включени в обиколката на Мис Китай Вселена – Роузи Джу Син бяха подбрани именно по този показател и по показател постижения и/или уникалност. Мога да ви обещая специален пътепис с много снимки. Искате ли? Но накратко: първата вечер и нощ прекарахме в Имението.

Това е изключително приятно място, много умно организирано, построено и поддържано – пример за семеен селски туризъм с истинско сирене, с истинско кисело мляко, с плодове от дърветата в градината, с истинска лютеница, баница и т.н. и със страхотни домакини, в които няма грам фалш и излишна дистанция.

След нервите по посрещането, 5-часовия път от София, “Имението” беше като мед за душата.

“Имението” се намира в с. Петров дол, недалеч от Исторически парк, на 30-тина км от Варна. В пътеписа ще разкажа повече.
За “Историческия парк” бих искала да крещя така, че да ме чуят всички.

Това място трябва да се посещава много пъти: с деца, без деца, с гости от чужбина, със семейни приятели… Няма къде да се усети историята с всички сетива. Хората, реализирали “Исторически парк” край с. Неофит Рилски са свършили страхотна работа и продължават да я вършат.

снимки Дико Йорданов

Заслужават орден “Стара планина” повече от всички. На това място, и единствено там, реално осъзнаваш развитието на човечеството, осъзнаваш връзката между бита и съзнанието, връзката с рода си, начина на живот, разбираш защо е необходимо да знаеш.

При една и съща външна температура, в различните постройки, реализирани по технологии от конкретната епоха, температурата е различна, гласа ти звучи различно, акустиката в различните модели на гробници е различна.

Да не говорим за възстановките в тракийския дворец, за тракийската кухня, за облеклото, стрелбата с лък, лова с хищни птици, конната езда и т.н. – невероятно място.

Поклон пред хората, които са го реализирали. Отново казвам – трябва да получат държавна награда. Дори само за това, че от десетина години работят с наши учени траколози и правят нещо, което държавата дължи на българите.

Естествено, нашите гости от Китай бяха силно впечатлени. Постоянно проверяваха в интернет твърденията за най-древното обработено злато, за траките и т.н.

Снимаха се със статуята на Спартак, впечатлиха се от тракийския воин, който предизвиква Небесата със стрелите си, от кухнята.

Беше незабравимо. И знаете ли, “Исторически парк” е потресаващо място, защото всички, които работят там, се държат, изглеждат и се чувстват като хора с мисия. Не видях кисел човек.


От “Исторически парк” край Варна заведохме гостите ни в Созопол. Имаха две нощувки в арт хотел “Анел”. Арт хотел “Анел” е уникално място, заради това, че е музей под открито небе – скулптурите на известни наши майстори така са поставени, че не можеш да си представиш по-подходящо място, което по такъв ефектен начин да разкрива красотата на пластичното изкуство.


Стигнеш ли до Созопол, няма как да подминеш “Замъка” в Равадиново. Мисля, че “Замъка” остана в сърцата на дамите от китайския хайлайф завинаги. Собственикът на Замъка – Георги Тумпалов – е свършил страхотна работа. Адмирации.

Построил е красиво място, в което няма гледна точка, която да не е прекрасна. Там направихме фотосесия, както на Мис Китай Вселена, така и на наши Мис и Мисис, облечени в изделия с марката “Мавиния” на дизайнера на конкурса Мис Китай Вселена – Лили Джанг. Изглеждат страхотно и са приказно допълнение към вечната красота на Замъка.
Следващата ни спирка бе естествено Казанлък.

В “Музея на розата” делегацията от Китай бе посрещната от кмета на града – г-жа Стоянова и от Царица Роза 2019.

Естествено, този жест бе оценен достойно от китайските гости, които мисля, че завинаги ще запазят в сърцата си топлото посрещане и милото отношение на хората от Казанлък.


Последваха две нощувки в “Шато Копса”. Изключително спокойно място, с първокласен хотел.

Много подходящо за всички, които обичат простора. Приказно е. Не мога да не отбележа страхотната кухня на хотела – блестящи са.

На следващия ден посетихме една от най-добрите, известни и големи фирми за производство на розово и други етерични масла – “Алта ойлс”.

Собственикът на компанията Жана Андонова направи такава шеметна презентация, че дори най-просветеният в етеричните масла и ароматерапията би се почувствал като ученик. Чантата ми още ухае, защото всички прибрахме лентичките от презентацията – сърце не ни даде да ги изхвърлим.

Вечерта, заедно с Жана, бяхме в много приятен, уютен ресторант с национална българска кухня в с. Енина – всичко беше невероятно вкусно, а красивата гледка към Стара планина допълваше приятните емоции. Тук е мястото да отбележа, че китайците са хора, които трудно свикват с чужда кухня и винаги предпочитат своята. Нашите гостенки ме изненадаха с невероятната си поносимост и толерантност към българската кухня. Мисля, че и сиренето, и киселото мляко, и лютеницата, които те много харесаха, са сериозен тест за кулинарна поносимост и в това отношение ни провървя.
Последната спирка в програмата ни беше балнео хотел “Свети Спас” във Велинград.

Гостите ни останаха очаровани от възможностите, които предлага най-големия минерален извор в града – Радонова баня и едно от чудесата на българската природа – карстовият извор Клептуза – най-големият карстов извор на Балканите.

Дамите от Китай бяха изключително впечатлени от факта, че лечебната минерална вода, с която изцяло е захранен комплекс “Свети Спас”, има не само инхалационно и външно приложение, но е подходяща и за пиене. Оказа се, че за Китай това е рядкост.

Това разбрах – още не съм проверявала. Наситената едноседмична програма на Мис Китай Вселена завърши с отпускащи СПА процедури в уелнес зоната на Балнео хотела, разположена на 2000 кв. м.
Останахме в дълг към София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе. Затова имаме планове, ако Роузи успее да освободи още десетина дни, през октомври отново да я докараме в България и да компенсираме поне София и Пловдив.

– Какво си взеха за спомен от страната ни?
– Мис Китай Вселена 2019 – Роузи Джу Син, заедно с главния дългогодишен дизайнер на конкурса “Мис Китай Вселена” – Лили Джанг, със заместник секретаря на китайската Камара производство и търговия със СПА продукти и козметика – Сю Инг, и с консултанта по правни, инвестиционни и други международни въпроси на Асоциацията на Китайските Туристически Журналисти – адв. Асен Велинов, които бяха по покана на моята продуцентска компания на посещение в България, получиха много подаръци. Естествено, купиха си розово масло и СПА продукти с розово масло и розова вода. За тях уханието на нашите продукти е малко силно, но те вече знаят, че това се дължи на качеството на българското розово масло, за което са информирани, че е регистрирано в ЕС като защитено географско указание.

– Какви са следващите групи или гости, които да очакваме от Китай?
– Групи и гости от Китай постоянно идват в България. Това, в което ние специализираме, е организация на посещения, към които колегите от китайските медии имат интерес и имат желание да ги популяризират. В това виждам евентуалния тласък за интереса към страната ни. Считам, че подобна дейност трябва да се извършва в тясно сътрудничество с Министерството на туризма, защото там би трябвало да я има и рамката на направленията за популяризация, и финансирането. Но може би подобно сътрудничество ще се случи в един друг живот.

– Моля да разкажете как популяризирате страната ни в Китай, какви срещи и инициативи предстоят там за привличането на повече туристи в страната ни?
– Тук е мястото да отбележа, че това не само не ни е работа, но и не разполагаме с бюджети, които някой да ни е предоставил с цел популяризация на държавата ни в Китай. А всичко изисква средства – ние покриваме абсолютно всички разходи и на българската страна, и на китайската. Това, което правим, го правим, защото ми е приятно като цел: да намерим решение как без бюджет, предоставен ни от държавата, за да го прахосаме някъде, използвайки ума и личните си контакти, да успеем да обединим интересите на малкото мислещи хора в туризма и да популяризираме страната ни там, където пазарът е изключително перспективен, при това веднага предоставяйки реални имиджови ползи на хората, които са ни се доверили в България. Това е забавно и приятно, когато е успешно. А е успешно, защото е професионално свършено – без задкулисни зависимости от типа: “ти на мен, аз на теб”, със знания, подготовка и много съпричастност, тоест с много нерви. Аз обичам такива проекти.

Разговаря Руслан Йорданов

Китайски туроператор остана очарован от наш ваканционен комплекс, от 2020 година започва да изпраща туристи и спортисти