Slide
Slide

София. В началото на летния сезон основните предизвикателства пред туроператорите са липсата на предвидимост, инфлацията с непрекъснато повишаващите се цени и преодоляването на недостига на човешки ресурси в туризма, заяви пред журналисти в Банско председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Димитрина Горанова.

Тя посочи, че пакетите и цените се планират минимум половин година по-рано, а в момента това е почти невъзможно, тъй като непрекъснато има актуализация на цените.

„Все още ние не можем да работим с предвидимост, което е много трудно, защото не можем да планираме обемите си. Откакто мерките се вдигнаха и хората пътуват по-свободно, изведнъж се получи бум на запитвания, с които ние трябва да се справим и да адаптираме ресурсите си спрямо тях много бързо“, добави Горанова.

Зам.-министър Ирена Георгиева участва в 21-та годишна среща на АБТТА

В Банско Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти проведе своята 21-ва годишна среща, която бе под мотото „Четири сезона туризъм на преживяванията – Банско“. В туристическия форум участваха зам. министърът на туризма Ирена Георгиева, кметът на Банско Иван Кадев и председателят на Съюза на туристическия бизнес в Банско Малин Бистрин.

Димитрина Горанова посочи, че неслучайно са приели поканата на Банско за домакинство на туристическия форум, тъй като идеята, за която АБТТА работи, е развиване на устойчив туризъм за всички сезони и всички видове туризъм, не само за масовия на морето и планината. Акцент на Годишната среща на туристическата организация бе добавената стойност на дейността на туроператорите и туристическите агенти.

„Банско има невероятни предпоставки да развие различните си видове туризъм в региона. Трябва малко да се промени стратегията. Градът е вече много добре познат не само в България, но и по света като добра ски дестинация, но тук  потребителите могат да правят много други неща освен да карат ски. В Банско има не само уникална природа, но и уникална кухня, уникални традиции, не на последно място и уникални хора и бит, който трябва да се представят пред света и те са предпоставка за едни преживявания, които търсят туристите“, каза още председателят на АБТТА.

Даниела Стоева отправи предложение към Министерството на туризма представителите на туристическата индустрия да получават предварителна информация кога, къде и как страната ни ще има рекламни кампании в чужбина, за да могат да уведомят своите партньори и да планират активностите си за привличане на повече туристи.

Тя посочи, че по-голям ефект ще има, ако страната ни приоритизира своите пазари при провеждането на рекламните си кампании. „Аз считам, че рекламната кампания на 25 пазара не е ефективна. Един ограничен финансов ресурс, който е разпределен на много пазари, означава, че на всеки един пазар рекламната кампания е невидима. Когато се каже, че е започнала рекламна кампания за примерно 6,5 милиона лева на 18-20 или 25 пазара – това означава по 200-300 хиляди лева на пазар, а това прави рекламата невидима и няма нужния ефект. По-важно е да се приоритизира. Може да има  недоволство сред бизнеса, но това може да бъде подкрепено с добри анализи. Кампаниите могат да бъдат за 2-3 години на 5 пазара, после на други. Бизнесът би могъл да се обедини до 5-6 основни пазара, които са важни – така ще има по-голям ефект рекламната кампания на България“, каза Стоева.

На срещата бяха представени финансовите инструменти за подкрепа на туристическия сектор по Национален план за възстановяване и устойчивост на Република България.

Туроператорите могат да кандидатстват с идеи по две направления. Те могат да получат финансиране за дигитализация (информационни и комуникационни технологии ) и да бъдат стимулирани за ползване на възобновяеми източници, за които са отпуснати общо 230 600 000 лева за всички сектори. Първите средства към бизнеса се очакват към края на следващата година

„Националният план за възстановяване и устойчивост на Република България е направен на хоризонталния принцип. Той не се фокусира върху подпомагане и финансиране на определени сектори, а по-скоро на определени дейности. Основно се залага на иновации и на дигитализация, които ние ще се опитаме да адаптираме към нашата дейност, да видим какво иновативно може да предложим ние, за да се възползваме от финансовите инструменти“, заяви Горанова.

Участниците във форума получиха аналитична информация за състоянието и тенденциите на българския входящ, вътрешен и изходящ туризъм, както и информация за отворени и предстоящи процедури за безвъзмездно Европейско  финансиране и на туроператорска и агентска дейност.

Предизвикателствата, тенденциите и перспективите пред авиоиндустрията бяха представени от генералния мениджър на Lufthansa Group за България, Румъния и Молдова Златко Златич и генералният мениджър на Amadeus за Турция и Северна, Централна и Южна Европа Ерик Уилямс. Присъствието на директора на дирекция „Връзки с обществеността“ на Летище София Росен Бъчваров бе ясен знак към бизнеса за съвместна работа, като той запозна присъстващите с краткосрочните и дългосрочни инвестиционни намерения на концесионера на летището, както и за развитието на полетната мрежа.

Сподели публикацията