Slide
Slide

Лъчезар ЛАЗАРОВ
Варна. В този кратък материал бих желал да предложа една по-различна гледна точка по темата за актуалните проблеми на туризма в България. Нямам претенции за изчерпателност, просто споделям опит и мисли. Всеки представител на бранша, всеки потребител, всеки гражданин несъмнено може да изброи с голяма точност основните предизвикателства и казуси за решаване. Сред тях: презастрояването на курортите, сенчестите концесионни сделки, компрометираната инфраструктура, липсата на кадри, влошаващото се качество на предлагането, неплатежоспособните туристи и т н. В последните години редица министри, кандиндат-министри и браншови лидери ежедневно излагат своите амбициозни възгледи за преобразяване на дестинацията и предлагат своите решения за належащите проблеми. Говори се за изработване на нови стратегии, бранд „България“, имиджови клипове, таргетирана реклама,
PR кампании, привличане на инфлуенсъри и журналисти, присъствие в онлайн пространството, стимулиране на чартърните програми, развитие на културен туризум, ваучери за туризъм, връщане на българите в родните курорти и така нататък. Аз съм съгласен с всичко това и напълно подкрепям усилията. Ще се радвам да видим реализацията на тези идеи, както и резултата от тях в най-кратки срокове и бих бил убеден в успеха им ако не виждах с очите си каква е действителността.

Поводът да напиша тази статия е една моя 15-минутна разходка в Златни Пясъци. Краят на август. Курортът – пълен с почиващи. Вървейки по потъналите в зеленина алеи само на метри от плажа, човек наистина придобива усещането за една утопична реалност. Отговорно твърдя, че всички десетки туристи, с които се разминах за тези 15 минути, бяха безкрайно впечатлени от това, което виждат и коментираха с неприкрито въодушевление. Някои дори си правеха фотосесии пред по-атрактивните обекти. Няма PR кампания или публикация на инфлуенсър, която да може със същата категоричност да повлияе на потребителя. Тези туристи, разхождащи се по крайбрежната алея и зелените улички на курорта, получаваха всички рекламни послания, които са им нужни, при това по един твърде убедителен начин. Помислете само – в този труден, но донякъде успешен сезон стотици хиляди са имали възможността да се докоснат до тази ваканционна идилия и да придобият трайни впечатления със собствените си очи. Хиляди спомени и фотосесии ще бъдат споделени с милиони близки и познати, когато туристите се върнат у дома. От човек на човек – най-добрата реклама.

 

Приложените снимки са направени от мен и показват малка част от това, което предлага 65-годишният национален курорт Златни Пясъци. Това е базата, върху която градим този толкова важен за националната икономика сектор. Това е същината на дестинацията, която искаме да промотираме, чрез даровити и скъпо-платени инфлуенсъри и журналисти. Това получават туристите, които са се доверили на обещанията за мечтана почивка в райско кътче. И за наше общо огромно съжаление, гостите на Златни Пясъци съвсем чинно се подчиняват на нашето мотивиращо мото – Открий и сподели! Вероятно използват и тагове за по-голяма конкретика.

За да допълня картината, споделям и няколко снимки, направени от мен по улиците на град Варна – морската столица. Периодът е в средата на август, около празника на града.

 

Може би трябва да бъдем много предпазливи с посланията, които отправяме към целевите пазари! Защото е много опасно да създадем у туристите очаквания за идеална почивка в красив курорт, а те да попаднат на едно сметище, където децата си играят с фасове и кенчета от бира на метри от пясъка и морето. Няма оправдание на липсата на тротоари, пейки и кошчета за боклук. Не може да има оправдание, че един национален курорт не се почиства. Не може липсата на пари да бъде оправдание, когато 90% от търговските обекти в курорта работят дълбоко в сивия сектор, което открито се покровителства от институциите, защото така има за всички. Ако трябва да избирам, бих предпочел чисти и подредени курорти, добра инфраструктура, 100% светъл бизнес и нулева корупция (все неща, които са нормални и задължителни по презумция), пред ново лого и бранд „България“, скъпи рекламни кампании, стратегии за развитие, безплатни шезлонги и ваучери за туризъм. Всъщност такава дилема изобщо не бива да съществува.

Сподели публикацията