Добрич харесва повече отхвърлено туристическо лого, отколкото избора на журито
Добрич харесва повече отхвърлено туристическо лого, отколкото избора на журито

Добрич. „Страхотно е!“, „Много ми харесва и веднага ме грабна!“, „Логото е супер“, „Това е много по-креативно и съвременно! Описва по-точно и ясно “богатствата” на града. Надписът е на ясно изписана Кирилица! С един поглед те грабва!“ – това са само малка част от десетките коментари в групата Добрич във фейсбук под предложението на Михаел Михалев, който е участвал в конкурса на Община Добрич за туристическо лого, но неговият вариант отхвърлен от журито за победител. Веднага след определяне на победителя пред декември социалната мрежа завря от негативни коментари и подигравателни рекламни материали. На другия полюс през последните 24 часа са мненията на добричлии относно предложението на Михалев – прави впечатление, че няма нито един негативен коментар, а добруджанци изключително позитивно посрещат неговия проект.

BGtourism.BG се свърза с Михаел Михалев – ето какво отговори той пред информационната ни агенция.

– Какъв е мотивът Ви да публикувате Вашия проект в социалните мрежи?

Мотивът ми да публикувам проектното предложение за туристическо лого на Добрич, дойде след като имаше дебат върху изборът за лого на Добрич от назначената комисия, която да проведе конкурс. Там много от хората изявиха желание да видят и другите проекти, с цел да разберат дали наистина това е най-доброто. Мои приятели и познати ме посъветваха все пак да го направя достояние на интернет пространството. А и вероятно Община гр. Добрич не възнамерява да направи публично достояние проектните ни предложения.

– Какъв е смисълът на логото, което сте изготвили?

Направеното от мен проектно предложение за туристическо лого на Добрич е пряко свързано с поставеното от организатора (Община гр. Добрич) задание, а именно то представя град Добрич като целогодишна туристическа дестинация за културно-исторически, спортен, конгресен, панаирен и бизнес туризъм. Всичко това е изразено чрез съчетаването на четири цвята, стилизирани изображения (слънце, часовникова кула, житен клас и спортист) и текст.

Асоциации за цветовете:

  • Жълт – слънце, топлина, жътва, лято
  • Червен – есен, култура, история
  • Зелен – зеленина, земеделие, пролет, панаир, свежест
  • Син – море, зима, бизнес

Символиката на изображенията:

  • слънцето – слънчев град, гостоприемни хора
  • часовниковата кула – изначало градът се появява като търговско място с чаршии и дюкяни с часовникова кула. Кулата е имала задачата да отмерва работния ден на занаятчиите и търговците.
  • Житния клас – Добрич има славата на житна столица на България. В същото време тук се провеждат едни от най-големите селскостопански изложения в страната.
  • Спортистът – вдъхновен е от паметника, който се намира пред спортна зала Добротица, паметник малко известен на хората. Считам, че спортните успехи са добавена стойност за града и трябва да им се отдаде нужното внимание.

– Какво ви провокира да се включите в конкурса?

На първо място ме провокира това, че мога да направя нещо за родния си град и мога да съм полезен, както вече неведнъж съм правил. В гимназията разработвахме проекти за ИТ състезания, като много от тях разглеждат Добрич и областта през различни гледни точки. Чрез състезанията се появиха проекти като: Античното наследство на южна Добруджа (https://eg-dobrich.com/dobrudja-archeology/) интерактивна презентация за Стария Добрич, както и уеб сайта на Стария Добрич (https://old-dobrich.com). За тези неща има огромен принос и г-жа Мария Кирилова – преподавател по информатика и ИТ от ЕГ „Гео Милев“. На второ място може би опита, който човек придобива от такива конкурси. Вече веднъж участвах в конкурса за лого на Европредседателството, където моето предложение беше класирано сред първите десет.

– С какво се занимавате?

По образование съм бакалавър по графичен дизайн (Нов български университет), но в момента работя за френска фирма в областта на здравното осигуряване. Свободното си време използвам за творческа дейност – работа в платформи за графичен дизайн, както и индивидуални поръчки.

– Как приехте избора на комисията за логото, което бе излъчено за победител?

За самия проект ще кажа, че е хубав, има своята професионална и художествена стойност, но според мен не отговаря на поставеното от организатора задание. Знакът има хералдичен характер и би изпълнявал на 100% функцията на герб, но не и на туристическо лого. Моето виждане е, че едно лого трябва да разказва много неща за града, а не просто един символ. Приемам, че паметникът на Аспарух може да бъде национален и местен символ, но той се появява в чест на 1300 години България и сам по себе си не носи информация за Добрич като целогодишна туристическа дестинация за културно-исторически, спортен, конгресен, панаирен и бизнес туризъм. Отделна дискусия би предизвикало и изписването на Добрич с латинската буква D…

По отношение на самата организация на конкурса (правя сравнение с конкурса за Европредседателството) имам няколко забележки:

  1. Официално обявената дата за отваряне на проектните предложения не беше спазена. Като мотив беше изтъкнато заболяването на председателя на комисията. Такива ситуации не са споменати в конкурсната програма…
  2. Отсъстваше изискване да се предоставя електронен носител с проекта в оригинал. Предоставяне единствено на хартиен носител поставя кандидатите в ситуация да зависят от това до колко е качествено изпълнението на дигиталния печат.
  3. Липсват официално обявени предварително методика и критерии, по които да се провежда избора. Единственото, което става ясно, е че същите комисията формира в деня на отваряне на предложенията. Считам, че по този начин може обективността да бъде нарушена и буди съмнения в участниците и гражданите как е направен изборът, въпреки отвореното заседание.

Аз, както и другите участници вероятно, не сме удовлетворени от обявения протокол, в който се гласи че  „журито на база договорените  критериите и условията в заданието“ излъчва победител. Не бих искал да коментирам и доколко председател на жури трябва да бъде, човек, който работи в съвсем друго професионално направление, различно от визуални изкуства. Още по-странно е, че председателят се явява онлайн на заседанието.

С Михаел Михалев разговаря Руслан Йорданов

Припомняме Ви, че за победител в конкурса за туристическо лого на Добрич бе определен проекта на Христо Викторов Христов. Със заповед № 1304/08.11.2018 г. на кмета на Община град Добрич жури проведе своето заседание за избор на Туристическо лого на град Добрич и излъчи победител.
Председател на 7 членното жури бе доц. д-р Соня Алексиева – ръководител на секция „Туризъм” в департамент „Бизнес администрация” при Нов български университет град София, която участва онлайн, а членове: проф. д-р Пламен Братанов – ръководител катедра „Индустриален дизайн” в Технически университет град Варна, Димитър Трайчев – художник, член на СБХ, Галина Миткова – началник отдел „Канцелария”, Богдан Добрев Богдев – член на Консултативен съвет по туризъм, Койчо Коев – майстор на художествена дърворезба, член на РЗК Добрич и Божидар Тонев – председател на съюза на художниците.

Избраха туристическото лого на Добрич

Новото лого дебютира в нестандартна рекламна кампания за Добрич

Изборът на журито
  • Харесай страницата на BGtourism.BG и във фейсбук ТУК, за да научавате по-бързо новините ни!
  • Изпращайте снимки и информация на office@bgtourism.bg по всяко време!

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE