Slide
Slide

Интервю със Зарица Динкова – министър на туризма

– Г-жо Динкова, през първия си месец като министър на туризма проведохте срещи с туристическата индустрия. Какво е състоянието на туристическото ведомство и на сектора към днешна дата? Какви са добрите новини и предизвикателствата, които поставиха пред вас представителите на бранша?

– Сезонът започна добре. Спрямо миналата година, от 1 юни до 10 юли ръстът е над 8%. Прогнозата за този сезон е да посрещнем 4,6 милиона туристи.  

Проведох среща с кметовете по Южното Черноморие. Те твърдят, че в момента хотелите са пълни. В разгара на морския туристически сезон сме, сега се опитваме да гледаме и по-напред. Вече обмисляме как може да се разшири допълнително сезона и през ноември – с различни фестивали, културен и исторически туризъм.

Трябва да има ясно изразена воля и политически консенсус, както и координирани действия между различните институции.

Опазването на дюните, сигурността на плажната ивица и свободното къмпингуване пък са сред най-сериозните проблеми по Северното Черноморие. Това стана ясно след срещата ми с местните власти в района.

За мен е изключително важно да започнем да говорим за съотношението цена/качество на продукта, защото този фактор е определящ при избора на място за почивка – това сочат данните, които получаваме от туроператорите.

Голяма част от туристите се оплакват от некачествена храна или лошо обслужване, шум и бетон, и до този момент нито един от моите предшественици не е успял да реши този проблем.

Туристите не искат само плаж и слънце, още по-малко слънце и бетон. Почивката е вид лична инвестиция. Хората правят своя избор и тенденцията е да се търси активно изживяване на почивката и разнообразие. Модерният човек се грижи за здравето си активно – и в ежедневието си, а още повече по време на почивката си. Това е и причината, противно на твърденията, във вътрешността на България да има скок на интереса от страна на немските туристи.

Вярвам, че България има огромен потенциал да привлича туризъм с висока добавена стойност. Времето и кризите, пред които е изправен туристическият сектор през последните години, изискват от всички нас да сме по-адаптивни и по-иновативни, да работим по-бързо, по-фокусирано и по-ефективно.

– Кои са близките и дългосрочни приоритети, за които вие като министър на туризма започнахте да работите с екипа си?

– Част от управленската ни програма беше представена още при първото заседание на Комисията по туризъм на 15 юни 2023 г. Иначе, знаете, че Министерството на туризма и приоритетите на министъра са част от колективен орган за управление – Министерски съвет – и всички работим като екип.

Сред основните ни задачи попадат законодателните промени, които трябва да бъдат направени в Закона за туризма, за да облекчим административната тежест и категоризацията, създаването на Гаранционен фонд, с който да се осигури обезщетяването на туристите при фалити и неплатежоспособност на туроператорите, изготвянето на последваща оценка на въздействието на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, работещи решения на проблема със заетостта и разбира се адекватната реклама на Бранд България.

За морските ни курорти последните три сезона минаха под знака на сериозни предизвикателства – ковид криза, война, мини в Черно море, а сега и проблемите в региона с язовира. Кои са най-важните уроци, които научихме за този период на криза, като общество, а и в чисто човешки план?

– За съжаление, не живеем в идеален свят и кризите стават постоянна част от ежедневието ни. Аз обаче бих искала да подчертая, че те ни дават и възможността да проверим готовността си за реакция, и в този аспект те дори могат да играят положителна, мотивираща роля. Реагирахме изключително бързо по отношение на кризата с взривената язовирна стена. Искам още веднъж ясно да подчертая, че прилагаме постоянен мониторинг на екологичната и здравна обстановка заедно с други компетентни власти като Министерството на здравеопазването и МОСВ. Уведомили сме всички наши мисии зад граница за предприетите ни действия в този аспект, редовно публикуваме тази информация и на сайта на Министерството на туризма.

Все повече трябва да се замисляме какво отношение влагаме в услугата. Успешният бизнес печели с отношение към туристите, които са в основата му. Печели с усмихнатите си и добре подготвени кадри.

Много важен, особено в момента, е и тонът между Министерството на туризма и част от сектора. Отношенията вътре в сектора рефлектират и навън. Това е и причината да полагаме усилия да решаваме всичко с диалог. Аз проведох редица срещи през последния месец и продължавам. Разпратихме писма, в които получим обратна връзка от заинтересованите страни в този процес, каква е тяхната визия. Те трябва да са проактивни участници в процеса. Получихме много предложения, част от тях са напълно приложими и ние ще положим усилия, те да се реализират и заработят ефективно. Ние имаме нашата визия, представили сме я в управленската програма, но бихме искали да имаме и другата гледна точка, за да може нашите действия да са от полза за всички.

На дневен в Европа, а и в световен мащаб, е възстановяването от световната пандемия както от икономическа гледна точка за държавите, така и за всеки отделен човек – физически и психически. Лекарите са единодушни, че морската и планинската почивка, съчетана с възможности за балнеология и СПА е идеална терапия. Как България може да се възползва по най-добрия начин и да отговори на все по-задълбочаващата се нужда от качествен здравен туризъм?

– Много важно е да се направи добра презентация на възможностите, които предлагаме на туристите. Знаете, че ние имаме много богати ресурси. Втори сме в Европа по брой на минералните си извори, втори сме и по биоразнообразие. България има над 70 първокласни спа курорта и дестинации, и с право можем да се гордеем, че сме най-добрите в региона в този аспект.

България има потенциала да се наложи като целогодишна дестинация. Ние ще положим усилия да развиваме вътрешния пазар, както и целогодишните форми на туризъм. Например, развитието на културния и конгресен туризъм са сред печелившите форми с голямо бъдеще в страната ни.

В годините бяха инвестирани милиарди в развитието на морския туризъм, но в Европа България е на второ място по минерални източници след Исландия и на първо място по качеството на водата от тези извори.

Предвиждаме прилагането на системен подход за популяризиране на специализираните форми на туризъм – здравен (балнео, СПА, уелнес и медицински), културен, винено-кулинарен, конгресен, планински, еко, приключенски, вело и пешеходен туризъм и ще надградим над основната туристическа оферта.

Ще реализираме минимум 2 кампании за популяризиране на специализираните видове туризъм, като основната ни цел е да разширим активния летен и зимен сезон.

Работим и по създаването на регионални стратегии за развитие на туризма.

Туристическият бранш е сектор, който иска предвидимост. Започнахте ли да обезпечавате зимния сезон и следващото лято още сега?

– Ако искаме да имаме устойчив туризъм, трябва да планираме кампаниите предварително. Вече подготвяме нова маркетингова стратегия, която включва използването на модерни маркетингови инструменти.

Задължителното условие, което съм поставила, е постигането на ефективност, която да ни позволи да достигнем до максимален брой хора от целевите ни групи. Ще се работи на проектен принцип, по предварително зададени параметри.

Качественото съдържание, правилният подбор на канали и управление на кампаниите в реално време ще бъдат ключови.

Проведох редица срещи с посланици на важни за България пазари – Израел, Австрия, Полша – всички са категорични, че трябва да промотираме своята автентичност, различното – нашите обичаи, храни, вино, история.

Важно е да подбираме целево кого искаме да привлечем като турист. Но за да можем да говорим за качество на туристите, трябва първо да подобрим качеството на предлаганите услуги, качеството на живот и на отношението. Това беше и акцентът в моята позиция към бизнеса. Аз отговорих със загриженост, а не с желанието да влизам в конфронтация.

Още от първия си ден работите в изключително динамична среда, не само заради инцидента язовир Нова Каховка, но и заради отпор на част от бранша, който се обяви открито срещу вас. Излязохте и с категорична позиция, относно заплахите на ресторантьорите да съдят недоволните си клиенти.

– Темата с искането на оставки се изтърка. Вече почти два месеца, аз съм в постоянна комуникация с браншовите организации и при срещите си с тях получавам изключително положителна обратна връзка за политиките, които предвиждаме. Подобна подкрепа имаме и от местните власти.

Време е да говорим за истински важните неща и конструктивно и заедно да постигаме резултати и да намираме решения на проблемите.

Интервюто взе Руслан Йорданов

Сподели публикацията