Slide
Slide
Slide
Slide

Пловдив. Летище Пловдив“ ЕАД отново е сто процента държавна собственост, съобщи „Марица“. Новината потвърдиха официално от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията. Така дългогодишната сага между аеропорта край Крумово и съдружника му в абсурдната бизнес конфигурация – „Летище Пловдив“ АД, приключи.

От транспортното ведомство уточняват, че след активни преговори българската държава чрез „Летище София” ЕАД придоби всички акции на „БК Проджект” ЕООД в „Летище Пловдив” АД. Сделката беше финализирана в средата на месец август. Към момента акционер в „Летище Пловдив” АД, което е собственик на перона на летището, ГСМ и сграден фонд, е българската държава чрез своите еднолични дружества „Летище Пловдив” ЕАД и „Летище София” ЕАД. Цената на сделката е оптималната, която може да бъде постигната. За придобиването на акциите в „Летище Пловдив” АД не е извършвано вливане на „Летище София” ЕАД в „Летище Пловдив” ЕАД. „Летище София” ЕАД е придобило акциите със собствени средства.

Уточнява се, че през 2021 г. тогавашният министър на транспорта Георги Тодоров имаше идея за вливане на летище „София” ЕАД в летище „Пловдив” ЕАД, с цел да се възпрепятства възможността от разпродаване на средства от софийското летище, след като изгуби функцията си на летищен оператор.

От “Марица” припомнят, че доскоро освен „Летище Пловдив” ЕАД, акционери в „Летище Пловдив” АД бяха адвокатско дружество „Тачев и Михайлов”, „Апостолови Партнерс” ООД” и свързаното с него БК Проджект” ЕООД.

Преговорите с частника започват да се водят преди няколко години, когато държавата окончателно загуби съдебната битка и за новата част от перона на „Летище Пловдив” ЕАД. Припомняме също, че през 2021 г. Пловдивският апелативен съд се произнесе в полза на частната фирма „Летище Пловдив” АД. Така, цялото съоръжение – старата част от пистата от 61 752 кв.м., построена през 1982 г. и 47 420 кв.м., положени допълнително през 2009 г. при реконструкцията и разширението на съоръжението излязоха от активите на аеропорта. В портфейла на частника бе и ГСМ-ът, който досега не можеше да се ползва за нуждите на летището. В 21. век самолетите се зареждат с цистерни, а при всяка доставка на гориво, през ден се пращат проби за анализ в акредитирана лаборатория в София или Варна, защото в Пловдив няма.

Активната фаза на сделката по придобиване на дяловете от частника е започнала тази година. За това говори справка от Агенцията по вписвания, от която става ясно, че поетапно са вдигани ипотеките на заложени в банки имоти на „Летище Пловдив” АД, които са в обхвата на пловдивската аерогара.

Засега не е ясна каква ще е съдбата на бившето летище в с. Буховци, общ. Търговище, което е в активите на „Летище Пловдив” ЕАД. От документ от Службата по вписвания е видно, че същият имот със статут „терен за въздушен транспорт”, с площ от 935611 кв. м., е запориран в полза на НАП – Пловдив. От Министерството на транспорта отговориха, че активите на въпросното бивше летище Търговище са неоперативни за дружеството.

Предстои да видим как ще се развива оттук нататък „Летище Пловдив” ЕАД и дали държавата ще е добър стопанин. През последните няколко години т?о смени няколко директора, преживя неуспешен опит за приватизация, има натрупани необратими загуби, закриха се линии до Италия, Белгия, Германия, Турция, а освен до Великобритания, други полети няма. От Министерството на транспорта са оптимисти и категорични, че „с професионалните действия на екипа на ведомството и на „Летище София” ЕАД е разрешен дългогодишен проблем, който препятстваше развитието на летище Пловдив. Това е второто най-голямо летище на територията на страната ни и неговото развитие и инвестиции в летищната инфраструктура съществено ще допринесат за подобряване на съществуващите и установяване на нови бизнеси в региона. Нерешеният проблем със собствеността на основни летищни активи беше пречка за инвестиции в летището. Предстои предприемането на последващи действия за намиране на най-доброто решение за развитие на летището, като сред основните възможности е и откриването на процедура за концесия”, уточняват от Министерството на транспорта.

Брак по сметка
„Бракът” между държавната и частната фирма датира от далечната 1995 г., когато държавното „Летище Пловдив” ЕАД и инвестиционен фонд „Тракия”, правят джойнт венчър и учредяват акционерно дружество със същото име. Държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55 %. Транспортното министерство одобрява новата компания. Три години по-късно делът на държавата е стопен на 36 на сто. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен. Това става по класическата схема с увеличение на капитала, след като частниците разширяват терминала към перона с 20 метра. По-късно фонд „Тракия” продава дела си в „Летище Пловдив” АД на швейцарската фирма „ТАДО – Трейд Екшън Девелопмънт Организейшън”. В края на 2004 г. се разбира, че „Летище Пловдив”АД е сложило ръка на перона, въпреки че той е построен върху държавна земя и според всички документи принадлежи на Министерството на отбраната. Според юристи врътката е станала с констативен нотариален акт – законно издаден на база представени документи, но без проверка и свидетели.

Така съоръжението се оказва с двама собственика – държавата и частната фирма. Започват съдебни битки, които държавата тогава губи пред Върховния касационен съд. Транспортният министър от правителството на Станишев – Петър Мутафчиев, се заема да реши проблема. По негово време започва изграждането на новия терминал, а всички имоти, които касаят гражданското летище са прехвърлени от Министерство на отбраната на транспортното ведомство. Стартират активни преговори държавата да откупи частния дял. Докато финансовото министерство умува дали да отпусне парите, в края на 2007 г. в играта влиза Иво Прокопиев. Тогавашният председател на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България откупува дела на „ТАДО” от 58,08 % чрез фирмата си „Алфа финанс холдинг”. Обещава цялостна модернизация на терминала, но на думи. Три години по-късно Прокопиев вижда, че придобивката му не е толкова доходоносна и прехвърля своя дял на датското „Нордик еърпорт инфрастракчър Ей Пи ЕС”. След серия фирмени гимнастики в частното „Летище Пловдив” АД, в което даже бе замесен и „бушон”, датската фирма, както и Иво Прокопиев по документи ѝ излизат от играта. Упорито обаче върви мълва, че Прокопиев никога не се е разделял със собствеността си на летището.

Сподели публикацията