София. Промените в Закона за туризма, с които се предвижда създаването на Гаранционен фонд в защита на потребителите и на бранша, се нуждаят от сериозно прецизиране. Това заяви пред БТА председателят на Обединение „Бъдеще за туризма“ (ОБТ) Павлина Илиева, като подчерта, че предложеният модел би натоварил излишно коректния бизнес и би довел до поскъпване на туристическите услуги за крайния клиент.
„Няма как бизнесът да плаща два пъти за едно и също нещо – веднъж чрез застраховката „Отговорност на туроператора“ и втори път чрез задължителна вноска в Гаранционния фонд. Това естествено ще се отрази върху цената на продукта и върху конкурентоспособността на сектора“, коментира председателят на ОБТ.
Тя изрази позицията, че браншът настоява за отпадане на втората застраховка, като ефективната защита на потребителите може да бъде гарантирана и чрез оптимизация на вече съществуващите механизми.
Друг сериозен проблем, който остава нерешен с предлаганите изменения, е сивата икономика в туризма. Според председателя на ОБТ, нелегалният туристически бизнес в България е достигнал своя апогей, но към момента няма нито реален инструмент, нито политическа воля за справяне с този проблем.
„Надяваме се на здрав разум от страна на държавата, която не бива да очаква, че бизнесът ще плаща допълнителни такси в Гаранционния фонд и ще бъде изряден, при положение че не е осигурена адекватна и справедлива среда за работа“, допълни тя.
ОБТ предлага таксата за участие в Гаранционния фонд да се определя на база всеки отделен договор с клиент, а не върху годишния оборот на фирмите, тъй като последният може да се изменя и да не отразява реалната дейност на туроператорите.
„Това обаче е само едната страна на проблема“, уточни председателят на ОБТ. По думите ѝ, за ефективна борба с незаконния бизнес е необходимо подобна дейност да бъде криминализирана чрез промени както в Закона за туризма, така и в Наказателния кодекс.
„Нашият мотив е ясен – измамените потребители на мними фирми губят огромни суми. За да се прекрати тази порочна практика и да се защитят българските туристи, е нужна твърда политика и силна политическа воля. Големият въпрос е дали управляващите я имат“, коментира тя.
Сред конкретните предложения на ОБТ е и създаването на междуинституционален контролен орган в туризма, който да включва представители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (за контрол на наземния транспорт), Комисията за защита на потребителите, Икономическа полиция и Министерството на туризма.
Според организацията именно координираните действия между институциите и ясните законови правила са ключът към реална защита на потребителите и стабилност за светлия бизнес в туристическия сектор.
Илиева коментира, още, че възходящата ценова линия на пакетните почивки ще се запази до края на годината и началото на следващата, и се очаква те да поскъпнат с не повече от 10 – 15 на сто.
Българинът запазва нагласите си да има минимум две почивки през годината – лятна и зимна, коментира председателят на ОБТ и допълни, че промяна има само в избора къде ще прекараме зимната ваканция и това вече става не само на планина. Повечето от пътуващите ни по този начин сънародници могат да се определят в групата на така наречените професионални туристи и процентно всяка година техният брой нараства, достигайки около 18 – 20 на сто от пътуващите българи, отбеляза председателят на ОБТ.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE
|
ПРЕОТКРИЙ СВЕТА |