Павлина Илиева
Slide
Slide
Slide
Slide

Интервю за Bgtourism.bg с Павлина Илиева – туроператор и председател на УС на Сдружение на туроператорите и туристически агенти Обединение “Бъдеще за туризма”

– Здравейте, г-жо Илиева! Министерство на туризма публикува за обществено обсъждане проект на ЗИД на ЗТ, касаещ създаването на Туристически гаранционен фонд (ТГФ). Защо е необходимо приемането на Гаранционен фонд?
– По Директивата за пакетни пътувания, държавата трябва да приложи механизъм за защита на клиента. Такава до момента е Застраховката „Отговорност на Туроператора“. По време на Ковид се видяха проблемите с тази застраховка и че тя не е достатъчноефективна. Отново по Директива се казва, че защитата може да се осъществи през застраховка, банкова гаранция или гаранционен фонд. В Европа се използва модела Гаранционния фонд, като най-надежден за клиента и най-работещ за бизнеса.

– Имате ли предложения, които ще изпратите до МТ в посочения от туристическото ведомство срок?
– Задължително. Ние като най-голямото браншово сдружение на туроператорите имаме становище, мнение и отношение по така написания текст. Той е много далеч от представата за Гаранционен фонд на голяма част от бранша. Ако законът се приеме чрез този текст, то за нас работещите на терен туроператори е ясно, че ще се създаде един Франкенщайн, който не само ще отвори широко вратата на Сивата икономика, но и ще я настани удобно. Ние туроператорите виждахме в създаването на Гаранционен фонд, инструмент който ще регулира дейността, ще повиши качеството на услугата, ще свие нелегалната част, ще даде спокойствие на клиента и ще повиши доверието му в бранша. За съжаление нищо от това не съществува в този текст. По време на редовните сесии на работната група, сформирана от Министерство на туризма се обсъждаха и предложиха различни варианти на модели на ГФ. За наше съжаление, текста на представения ЗИД не съдържа желаните от нас промени, което ни разочарова и всъщност подкопа нашето доверие в Министерството на туризма.

– Какви промени ще предложите, за да защитите интересите на професионалистите в индустрията и на потребителите?
– Ние като СТТА Обединение “Бъдеще за туризма“, още преди няколко години предложихме модел на ГФ, който направихме с колегите на база от 16 модела на ГФ, работещи в Европа. Естествено, че не е взета никаква част под внимание от нашият модел, което не е проблемът.
Най-големият препъни камък в този текст за нас е, че вноската към ГФ ще е % върху ОБОРОТА на туроператора. При работа с оборот за бъдещ период, какъвто е този на ТО е много лесно да се манипулира, за да се облекчи вноската към ГФ. Това е предпоставка за бързо източване на ГФ, както и за некоректно плащане от страна на ТО към ГФ. Вторият камък е застраховката. По време на работните срещи коментирахме, че тя ще има само кратък времеви хоризонт, за да може ГФ да изгради и стабилизира структурата си. Но в предложения текст, застраховката е заложена като постоянна величина. За да отпадне отново ли трябва да променяме закона?
Нашето предложение от ден първи в разговорите за Гаранционен фонд е вноската към фонда да бъде процент от сумата на регистриран ДОГОВОР с клиент и той да получи сертификат, че неговата сума е обезпечена от Фонда. Това ще доведе веднага до няколко неща:
– Всеки ТО ще подписва договор с клиента и няма как да го скрие, защото клиента ще го търси и изисква. По този начин всички, които ще изпълняват тази дейност трябва да са регистрирани и да участват в ГФ. Равнопоставеност в дейността.
– Контролният орган автоматично става клиента, защото ще си търси сертификата за сумата. За момента няма никакъв контрол на дейността.
– Сивата икономика ще се свие до минимални размери. Никой, освен бизнеса не я вижда, а да не говорим да я преследва или наказва.
– Всички, които са регистрирани туроператори, но нямат договор с клиент, ще са на отчетност в ГФ, но няма да правят вноски до момента, в който не сключат такъв.
– Прави се добър софтуерен продукт, който да обезпечи ГФ и да намали административната тежест. В момента всички застрахователи използват такива и ние туроператорите работим с тях, без да ни затрудняват или утежняват.
Чисто, прозрачно и ясно, но явно неудобно за някого.
В момента схемата, която е предложена ще е не работеща ефективно. Създадени са два юридически субекта Туроператор А и Туроператор Б. Разбирам разграничаването, защото това са две различни дейности с едно и също име, но са поставени в неравностойно положение. За Туроператор А има безброй задължения изисквания и наказания, за Туроператор Б няма нищо, а ще ползват еднакво счетоводното облекчение на дейността туроператор. Почти никъде не се говори за оператори на свързани услуги или Онлайн Туроператори.
Изцяло липсва глава за Контрол, което е силно притеснително. Има завишени глоби от 1000 на 10 000 лева, но кой ще констатира нарушението е големият въпрос? Има и не логични текстове от рода на ТО, който не е сложил на видно място регистрацията си да се налага глоба от 5 000 лева до 10 000 лева, а лице което не е регистрирано, но изпълнява тази дейност да заплати глоба от 2 000 лева до 10 000 лева. И още в този дух.

– Закъсня ли България с приемането на ТГФ?
– За мен лично да. И до ден днешен се питам защо, когато имаме 25 европейски модела и имаме лукса на цялото време /от 2016 е директивата/, не можем да изберем добрите практики, да ги съчетаем с нашата специфика на българския пазар, за да направим добър модел на работещ Гаранционен фонд? По време на Ковид всички туроператори, работещи с крайни клиенти, преминахме през 9-те кръга на ада, но въпреки това нито един от нас не си позволи да обяви нарочен фалит и да изгори парите на клиентите си, защото тогава 90% от застрахователите предлагащи застраховката Отговорност на Туроператора се отказаха от нея. Това на практика означаваше, че повечето туроператори, по смисъла на Закона за туризма не бяха туроператори, но въпреки всичко издържаха на кризата и не затвориха врати, а беше най-лесно и логично. Гордея се с колегите. Клиентите трябва да знаят и да са уверени и спокойни, че такъв бранш винаги ще ги защити. Защото този бранш доказа, че е отговорен и без Гаранционен фонд.

– Какви са другите предизвикателства, с които туроператорите се сблъскват това лято?
– Знаете ли, туроператорския бизнес е високо адреналинов бизнес. Всеки ден е различен и наситен с много емоции. Най-големите предизвикателства са зачестилите природни и климатични промени, които довеждат до промяна или прекратяване на туристическия пакет. Освен това огромни загуби генерираме и от проблемите с авиокомпаниите. Често не излитат, променят дните на полетите, а закъсненията вече са повече от нормално състояние. Военните конфликти в нови територии, стачни действия в различни градове, всички това е предизвикателство пред туроператора.

– Може би добрите новини на фона на все повече военни действия по света и на куп предизвикателства са, че пътуванията бележат невиждан бум.
– Да наистина. Българският пазар е толкова пътуващ, както никога до сега. Това е много радостно за нас, защото така всеки човек, не само сбъдва своята мечта, а и разгръща личния си мироглед. Освен това едно пътуване, почивка, екскурзия, круиз има положителен върху здравето на човек. След 2022 година при нас туроператорите, изпращащи българи в чужбина, бумът е наистина голям. Нямам точна статистика, но мисля че отдавна бележим върхове по-големи от 2019 г.

– Много дестинации въвеждат и обмислят мерки за ограничаване на посетителите. Как работят туроператорите това лято?
– Това става все по-голям проблем за нас. Често се въвеждат допълнителни градски такси, намалява се броя на разрешените туристически групи, има места и атракции, които се забраняват за посещение в определени часове. За сега с добра информираност, проявена креативност и гъвкавост се справяме с тези нови за нас ситуации. Разбирам, че големият брой туристи предизвиква неудобство за местните, но тези ограничения ще доведат до промяна в бизнес средата, а това неминуемо рефлектира отново върху тези местни жители и техния стандарт. Туризмът носи средства и развитие. За това аз съм оптимист, че тази вълна ще отмине след няколко години ще се промени в посока на поносима съвместимост и баланс.

Разговаря Руслан Йорданов, Bgtourism.bg

Още по темата:
Даниела Стоева: Туристическият гаранционен фонд ще затвори вратата на сивия сектор
Очаквайте интервю в Bgtourism.bg с Иван Грошев – председател на Управителния съвет на Асоциацията на инкаминг агенциите
Сподели публикацията