София. С двудневен дискусионен форум с международно участие катедра „Икономика на туризма“ в УНСС отбеляза 35 години от своето основаване. Събитието под надслов „Бранд България – гостоприемство в четири сезона с фокус здравен, делови и развлекателен туризъм“ даде платформа за споделяне на идеи, опит и добри практики за успешно брандиране на България и постигане на четирисезонен туризъм.
При откриването на Юбилейния форум ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров поздрави катедрата за научните и практическите приноси от нейното основаване до момента. По думите му дискусионните форуми на катедра „Икономика на туризма“ се отличават със силно присъствие на хора от практиката и бизнеса. Добрите партньорски отношения с другите университети и изследователски организации също показват високите постижения от работата на катедрата. Още един добър атестат за нея е, че УНСС е получил официално писмо от министъра на туризма Мирослав Боршош, в което се отправя покана към студентите от катедра „Икономика на туризма“ да вземат участие в подготовката и провеждането на участието на България в Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака. Ефективната работа с реалния бизнес в туризма също е много силен атестат за катедрата, което се вижда на всяко събитие, организирано в последните години, посочи проф. Димитров.
Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“, подчерта в приветствието си към участниците във форума, че основен фокус в дейността на екипа ѝ в последните две години е създаването на тясна интеграция с бизнеса, националната, местните власти и браншовите организации в туризма. Усилията в тази посока дават резултати, като много общини и асоциации вече включват в програмите и стратегиите си определените от катедрата като приоритетни видове туризъм – здравен, делови и развлекателен. Участието на бизнеса и институциите в научните форуми е от голямо значение, защото без тяхната подкрепа проектите и научноизследователските разработки на академичната общност не могат да се реализират на практика.
От името на министъра на туризма Мирослав Боршош и от свое име заместник-министърът на туризма Павлин Петров отправи поздрав по случай 105 години от създаването на УНСС и 35 години от основаването на катедра „Икономика на туризма“. Пожела както досега УНСС да е сред водещите университети, да приема все повече студенти и да ги изгражда като силни личности. Зам.-министър Петров подчерта, че УНСС и катедрата ще продължат да бъдат сред лидерите, които налагат стандартите за високо качество в образованието и научната дейност. По думите му туризмът е от секторите, в които има място за всеки, стига да не спира да се усъвършенства с всеки изминал ден, затова студентите трябва да бъдат амбициозни и да надграждат знанията и уменията си непрекъснато.
В поздравителния си адрес заместник-ректорът по учебната дейност на УНСС проф. д-р Матилда Александрова-Бошнакова посочи, че в рамките на дискусионните форуми катедрата показва каква е нейната основна дейност – интегриране на мотивацията на студентите и мотивацията на академичния състав, интегриране на хората от практиката не само като препоръки, но и като част от учебния процес, интегриране на местните органи на управление и на централната власт при формирането на всички важни политики в областта на туризма. „Катедра „Икономика на туризма“ е постигнала модерни учебни програми и планове, разработени с активната роля на студентската общност, докторантите и представителите на бизнеса и местната власт“, каза проф. Александрова и пожела тези постижения да се превърнат в традиция в подкрепа на Бранд България.
Проф. д-р Цветана Стоянова, заместник-ректор на УНСС по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики, заяви в поздрава си, че вече три и половина десетилетия катедра „Икономика на туризма“ е неизменен фактор в подготовката на висококвалифицирани специалисти, които успешно прилагат своите знания и умения в туристическия сектор у нас и в чужбина. „През тези години катедрата се утвърди като водещ академичен и научноизследователски център, чиято работа допринася за развитието на стратегически значим отрасъл, какъвто е туризмът. Особено ценно е, че катедрата не само формира бъдещите лидери в туризма, но и изгражда мостове между науката и практиката“, каза проф. Стоянова.
Заместник-ректорът на УНСС по международната дейност доц. д-р Янко Христозов поздрави катедрата за нейната годишнина и използва повода, за да съобщи добрата новина, че УНСС и катедра „Икономика на туризма“ са на финала на създаването на дуална програма съвместно Националния университет на Узбекистан, по която в България ще се обучават узбекистански студенти.
Поздравителни адреси поднесоха и дългогодишните партньори на катедра „Икономика на туризма“ от останалите водещи университети и висши училища, които подготвят специалисти в сферата на туризма, сред които Икономически университет – Варна, Колеж по туризъм – Варна, Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, Аграрен университет – Пловдив, Югозападен университет „Неофит Рилски“, Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, Университет „Св. Св. Кирил и Методий“ – В. Търново, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, Международно висше бизнес училище и др.
„В последните години катедра „Икономика на туризма“ се утвърди като една от най-важните катедри, от която излизат именно тези млади и амбициозни хора, на които разчитаме да изградят мостовете между иновациите и развитието, което всички очакваме в нашата страна“, заяви областният управител на Благоевград Георги Динев. По думите му в последните години именно туризмът стана най-динамично развиващият се отрасъл в нашата икономика и УНСС е мястото, където се дава най-голям шанс за развитие на младите хора. „И тук е мястото да отбележа, че всички ние – институциите, академичната общност, местните власти, всички ние сме хората, които трябва да направим така, че тези образовани хора да останат и да развият своя потенциал в нашата прекрасна страна“, добави г-н Динев.
Проф. д-р Мариана Янева обобщи дейността на катедра „Икономика на туризма“ в последните две години, в които бяха проведени 13 академични и бизнес форума под надслов „Бранд България – гостоприемство в четири сезона“ с фокус върху четирисезонните видове туризъм. Основната цел е да се създаде обща комуникационна среда и да се изберат и отправят правилните послания за популяризиране на бранда. Друг акцент в дейността на катедрата е анонсирането на дестинациите лидери в България и споделяне на добрите примери и практики с провеждането на изнесени форуми в Банско, Велинград, Слънчев бряг и Старозагорски бани. Катедрата внедрява иновативни технологии и изгражда модерна образователна и научна среда с авторска дигитална библиотека, която осигурява достъп до ценни ресурси за студенти и специалисти. Новото онлайн списание „Туризъм, политика и бизнес“ свързва академичната общност с практиката, давайки поле за обмен на експертни мнения и иновативни решения. Видеосъдържанието в канала на катедрата в YouTube (над 140 видеа с над 15 500 гледания) включва подкасти, събития и експертни лекции, което улеснява достъпа до качествени знания. Тематичните кампании в TikTok и Instagram, както и активното присъствие в LinkedIn и Facebook, привличат младото поколение и създават нови възможности за взаимодействие със студентите и бизнеса.
Представителите на бизнеса и местната власт на юбилейния форум се съгласиха, че подобни събития са от голямо значение за постигането на високи резултати в туристическата индустрия чрез формирането на ефективни политики и извеждането на правилните послания за Бранд България. Във форума взеха участие областни управители, кметове, общински съветници и експерти от дестинации лидери в четирисезонния туризъм като Благоевград, Банско, Велинград, Сандански, Петрич, Разлог, София, Пловдив. По думите на проф. Янева катедрата се стреми да покаже на младите таланти в туризма, че академичната общност, бизнесът, националната и местните власти говорят на един език и имат общи цели за създаване на четирисезонен туристически продукт в България с фокус върху приоритетните здравен, делови и развлекателен туризъм.
Програмата на форума продължи с пленарни доклади от проф. д-р Манол Рибов, представен от проф. д.н. Таня Парушева, от проф. д-р Мариана Янева и от проф. д-р Лилия Терзиева, изследовател в Университета по приложни науки в Хага, Нидерландия, които провокираха оживени дискусии за стратегическото планиране в туризма, ключовите маркетингови послания, ролята на предприемачите в популяризирането на дестинациите и промените в изискванията на съвременните туристи. Вторият ден на събитието беше фокусиран върху дискусии по тематичните направления с експерти от туристическия бизнес (хотелиери, туроператори, транспортни компании, ентъртейнмънт компании), от катедра „Икономика на туризма“, от други катедри при УНСС и водещи университети и училища по икономика и туризъм в страната. Важна част от програмата на форума бяха и двата уъркшопа за млади лидери в туризма на темите „Маркетингово управление на туристическа дестинация България“ и „Дигитална свързаност и новите професии в туризма“.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE