“Категорично заставам зад позицията, че този сектор трябва да е максимално конкурентноспособен, но и прозрачен, за да има стимули да спазва необходимата фискална дисциплина и да поощрява добрите примери за повишаване на качеството както на продукта, така и на всички заети в сектора”, заяви Зарица Динкова пред депутатите от Комисията по туризъм.
София. България даде ясен знак пред международните партньори, че е сигурна дестинация и сигурен партньор на бизнеса. Това заяви министърът на туризма Зарица Динкова пред депутатите от Комисията по туризъм в НС.
“Последните два месеца бяха наситени с важни международни събития, заседания на органите на международни организации, в които България членува, както и на серия мои срещи с ресорните министри на ключиви за страната ни пазари. Както нееднократно съм казвала вече е крайно време да се разбере, че туризма е международна политика. Не можем да очакваме, че ще увеличим входящия туристопоток в страната, ако не покажем, че държавата ни е сигурна като дестинация и че държавата ни е сигурен партньор на бизнеса, защото туроператорите инвестират в това да вкарват туристи в България, те поемат риска. Привличането на туристи не е лесно, особено при продължаващата с години политическа нестабилност. Затова беше изключително важно министърът на туризма да помогне на бизнеса. Такава крачка беше желана и чакана от тях. Работата с нашите политически и бизнеспартньори е ключова, защото трябва да се работи и на двете нива, каза Динкова.
“В началото на мандата ми не съм пътувала извън страната, защото бях фокусирана върху нормалното протичане на летния сезон и върху това да изградим реформата за изразходване на държавните пари за реклама. В момента, в който я обявихме и стана ясно, че за да заработи тя трябва да спечелим загубеното доверие – както политическо, така и на бизнеса, започнах да провеждам срещи на международно ниво – с посланиците на държавите членки на ЕС и общото европейско икономическо пространство, срещи по времето на изложения с мои колеги на политическо ниво. Това беше начина да подкрепя тук присъстващия бизнес пред техните партньори. Това беше времето, в което аз защитих тази реформа. Резултатът не закъсня – имаме 21 проекта”, допълни министърът.
“Туризмът не е само услуга, предоставяна сезонно и кампанийно. Той е и мека дипломация”, подчерта Динкова. “Развитието на устойчив туристически продукт не е въпрос само на национална или местна политика, но и на активно международно партньорство, а разработването на общ туристически продукт с марката ЕС ще увеличи значително броя на туристите ни. Трябва да надграждаме националните ни “запазени” марки, но и да работим в посоката на създаването на комбинирани продукти. Участвах в серия важни събития, които поставят България на ключово място на международната карта”, сподели тя.
“Ръстът на туристите спрямо летен сезон 2022 г. е 10%, а в сравнение със силния летен сезон 2019 г. e близо 5% (4,9%). Вътрешният туризъм е над предпандемичното равнище, а равнището на възстановяване на входящия туризъм е 90%. За летен сезон 2023 г. най-много туристически регистрации има от: Турция ръст 51,2% спрямо 2022 г., Израел ръст 31,5% спрямо 2022 г., Словакия ръст 18,4% спрямо 2022 г., Полша 16,3% спрямо 2022 г., Чехия ръст 10% спрямо 2022 г., Германия ръст 8% спрямо 2022 г., Румъния ръст 5,2% спрямо 2022 г., България ръст 4,8% спрямо 2022 г., Обединено кралство ръст 3,8% спрямо 2022 г.”, добави министърът.
Прогнозата на Министерството на туризма за 2024 г. предвижда приносът на сектора да бъде 8,3 % от БВП на страната
Тя посочи, че относно прогнозите на Министерството на туризма за зимния сезон, записванията към този момент са близки до равнището от миналогодишния, но има и предизвикателства.
“Стратегията ни е да позиционираме България като 4-сезонна дестинация. Очакваме спад на резервациите от пазар Израел, не изключваме и неблагоприятни метeорологични условия. Вече проведох серия от работни срещи с представители на големите ски курорти, които бяха подготвили целогодишни програми специално и за Израел. Още от началото на сблъсъците с екипа ми подготвихме промяна в рекламната ни кампания, за да компенсираме и тази криза. Ще засилим кампаниите на съседните пазари – Сърбия, Гърция, Турция, Румъния, Северна Македония. Въпреки това в Община Банско – очакват 2% ръст на туристите спрямо предишния сезон; Община Самоков (в която е Боровец) очаква резултати близки до миналия зимен сезон. Най-много туристи очакваме от вътрешния пазар, Румъния, Северна Македония, Великобритания, Сърбия, Молдова, Ирландия и Турция”, каза още Динкова.
“Очакваме сериозен интерес към СПА туризъм най-вече във Велинград, Хисаря, Разлог. Очакванията за ръст на пристигащите полети от Германия и Италия на летище София дават надежда за добри резултати и от гледна точка градския туризъм. За втори пореден зимен сезон се очаква да достигнем, а вероятно и да надминем предпандемичното равнище общо за страната”, сподели още министърът на туризма.
В момента България има рекламна кампания в 24 водещи медии в 9 страни, включително и България. Още по темата от проф. Мариела Модева – съветник на министъра на туризма:
“Моето лично отношение пролича още на 21 септември, когато по моя инициатива се проведе първата по рода си среща между бизнеса, премиера и финансовия министър. Беше постигнат консенсус по принципните въпроси. Недостигът на добре обучени кадри в сектора е хроничен и винаги е в центъра на обсъждане и при международните срещи, които проведох през последните два месеца. Ролята на Министерството на туризма и по-конкретно моята задача е да посреднича в процеса на договаряне между бранша и Министерството на финансите. Това беше направено още при старта на процедурите в края на септември. Тогава инициирах среща с министър-председателя и министъра на финансите с представители на бранша, за да могат да бъдат чути всички гледни. На този разговор беше повдигната и темата за изсветляването на бранша, както и възможните решения на проблемите като нелоялната конкуренция и други порочни практики. На среща през октомври в Министерството на финансите тези проблеми бяха обсъдени още по-детайлно и беше постигнат консенсус по принципните въпроси. Окончателното решение по предложенията обаче е на финансовия министър. Относно личното мнение за различните данъчни облекчения, за които настоява част от бранша – аз категорично заставам зад позицията, че този сектор трябва да е максимално конкурентноспособен, но и прозрачен, за да има стимули да спазва необходимата фискална дисциплина и да поощрява добрите примери за повишаване на качеството, както на продукта, така и на всички заети в сектора”, сподели още Зарица Динкова.