Д-р Сийка Кацарова
Slide
Slide

Интервю за Bgtourism.bg с д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и вицепрезидент на Европейската СПА асоциация (ЕСПА)

– Г-жо Кацарова, СПА индустрията в България бележи сериозно развитие през последните години и се радва на голям интерес не само сред сънародниците ни, но и сред много гости от чужбина. Каква е ситуацията в хотелите с Медикъл/СПА и СПА центровете в страната?
– В последните 15 години инвеститорите в България започнаха да виждат потенциала на спа дестинациите в търсене на устойчивост на инвестициите си. И докато в ерата преди Ковид 90% от центровете предлагаха програми предимно за промоция на здравето (бюти, детокс, отслабване, анти стрес), след 2020 година се наблюдава фокусиране на програми за профилактика след прекаран Ковид и подпомагане за справяне с ефекта от обездвижване, затруднение с дишането, затлъстяване и балансиране на имунната система. Регистрацията на медикъл спа центровете се увеличи и към 01.09.2023 г., по данни на МТ, са сертифицирани 61 медикъл спа, 151 спа центрове, 36 уелнес центрове.

Безспорно е, че балнеологията е уникална наука и традиция в Европа и в частност в България, която трябва да бъде призната и включена по-добре в здравната политика на ЕС. Здравният туризъм спестява разходи за здравеопазване и допринася за по-добри приходи в туризма. По данни на Германската спа асоциация, 1 евро инвестиция в превенция, спестява 7 евро от здравеопазване. Здравният туризъм може да осигурява работни места в слаборазвитите, в т.ч. селските райони, на територията на цялата страна. СПА туризмът има реална възможност да се превърне в социален туризъм и един от основните инструменти за стимулиране на вътрешния туризъм. Необходима е политика от страна на държавата за одобряване на програми за превенция, които да получат частично съфинансиране.

Българските спа дестинации са все по-атрактивни за инвеститорите и тези, в които има развита инфраструктура, печелят. Много се надявам да не се повторят грешките с презастрояването, на които сме свидетели в определени райони на Българската Черноморска Ривиера.
Основната причина инвестициите да са насочени към спа дестинациите е целогодишна заетост, което е гаранция за запазване на най-важния и ценен капитал – човешкия ресурс. Работещите в медикъл спа, спа, уелнес и таласо центровете са специалисти, които са преминали дългогодишно обучение. При финансиране от страна на банките плюс е за инвеститора да покаже в бизнес плана целогодишна заетост.

Министерството на туризма прави реформа на парите за маркетинг и реклама, чрез новата схема ще бъдат отстранени посредниците

– България привлече един от лидерите в Европа – Ensana. Как се случи това?
– Изключително съм щастлива, че лидерът в областта на медикъл спа туризма на Европа, Ensana, намери партньора си в България. Познавам добре бранда, посещавала съм техни медикъл спа хотели в Унгария, Чехия, Словакия. Неслучайно е избрана и дестинацията Св. св. Константин и Елена. Това е курорт, който задава новите тенденции за развитие в областта на здравния туризъм – на основата на традициите от Римско време, богата култура на регион Варна, с богат, уникален природен ресурс – минерална вода на брега на морския бряг, климат, достъпност до летище, модерна инфраструктура, съвременно изградени хотели, наличие на медицински университет. Присъствието на ENSANA неминуемо ще се отрази на региона от гледна точка и на нови канали за продажби, ползвайки мрежата им и международната им програма за лоялни клиенти Life loyalty programme. ENSANA e асоцииран член на Европейската спа асоциация и съм щастлива, че мрежата даде възможност да се срещнат две професионални компании, за да бъде привлечен брандът за България.

– През последните години предизвикателствата в региона ни, световната пандемия и други фактори доведоха до загуба на част от германски пазар. В ход е Програма на Министерството на туризма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България. Защо тази програма е важна за бизнеса и как тя ще се отрази за привличането на повече гости от Германия и др. пазари?
– Новата програма на Министерството на туризма за подпомагане на черноморските общини чрез реклама ще увеличи конкурентоспособността на туристистическата индустрия. Без подкрепата на държавата няма как да се прави бранд, който има претенции да се конкурира на Европейския и Световен пазар. Важно е да добавим и че общините също трябва да участват в този процес, чрез заделяне на бюджет от събраната курортна такса от туризъм. Чуждестранните гости, пристигайки в България, разходват средства не само в хотела или в спа центъра на инвеститор Х. Те започват да харчат пари от кацането на летище, таксѝ, трансфери, сувенири, посещения на музеи, хранене в местни заведения и т.н. В този ред на мисли, този модел на финансиране е разумен и е работещ в конкурентни на България туристически дестинации.

Пазар Германия е един от топ 3 важните за България – устойчив, дългосрочен, дисциплиниран и предвидим. Но без полети на конкурентна цена, без целева информационна кампания, например – за възможността да се ползват здравните осигуровки за услуги по превенция и профилактика в амбулаторни условия в Български медикъл спа центрове (и за турист, записал морска почивка), няма как да очакваме да имаме заетост. И не може да разчитаме 4 центъра да рекламират цяла държава.
Трябва да има целеви информационни кампании. Работата с авиокомпании, особено за летищата Бургас, Варна, Пловдив и работата с туроператори е ключово.

Иван Грошев: Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини е неотложна за България

– България е една от най-засегнатите туристически дестинации заради войната в Украйна. Каква трябва да е комуникационната ни кампания през следващите месеци, за да привлечем повече гости от чужбина през 2024 г.?
– Най-напред трябва да има актуални материали: конкретно кратки видеа, които да грабват, да показват новия имидж на страната (в областта на здравния туризъм за мен Словения е пример за дестинация). Да има и видеа, които да са подходящи и за презентации, и за YouTube; целеви прес-материални през онлайн медии, които да информират и изкушават потребителя да избере България. Специално за пазар Германия – присъствие в специализирани печатни издания, които се разпространяват безплатно в аптеки и лекарски кабинети.

Да се организират работни семинари (work-shops) на територията на България за специализирани туроператори и тур агенти; домакинства на Конгреси, свързани с травелиндустрията (пример Конгрес на FVW в България); прес турове; участие в избрани изложения; подкрепа на културни събития, които събират елитарна публика (опера, филхармония).

– Вие имате германски партньори, а те са пословични с качеството и точността си. Как България днес отговаря на високите критерии на германския бизнес и на туристите, които посрещаме на почивка у нас?
– България отговаря на стандартите за европейско качество. 4 сертифицирани от страна на МТ и МЗ медикъл спа центрове минаха през тежък одит от страна на втората по големина застрахователна компания в Германия ТК. Тук е мястото да кажем, че без мениджмънта и подкрепата от страна на Германо-Българската Търговско Индустриална Камара (г-н Митко Василев – Главен Управител и г-жа Кармен Щрук– Зам. Главен Управител) би било много трудно, да не кажа невъзможно да стигнем до тук.

Фрапорт: Новата Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини е стъпка в правилната посока за българския туризъм

– Заедно с Министерството на туризма Вие постигнахте голям пробив и България вече е в списъка на германската здравна каса. Какви ще са следващите стъпки и към кои други здравноосигурителни пазари ще са насочени?
– Тук искам да изкажа специални благодарности към министър Зарица Динкова и към екипа ѝ. Благодарение отново на тях, начертахме план за представяне на възможността за профилактика, спа и уелнес туризъм на пазар Австрия. Планираме презентация на България като качествена дестинация за здравен туризъм с акцент върху Медикъл/СПА, СПА, уелнес и таласо в комбинация и с култура и вино след два месеца. Посланикът ни във Виена – г-жа Десислава Найденова, е запозната и е изразила готовността си за пълно съдействие. Получихме ценни насоки и положителна нагласа за проекта и от страна на Посланика на Австрия у нас и екипа ѝ. За ръководител на този проект сме поканили дългогодишен уважаван в Европа и специално в немско говорящите страни дипломат – г-жа Меглена Плугчиева, за което ѝ благодаря!

Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ

Сподели публикацията