Иван Грошев
Slide
Slide

Интервю за Bgtourism.bg с Иван Грошев – председател на Асоциацията на инкаминг агенциите

– Г-н Грошев, в края на септември е време за равносметка на летния туристически сезон. Какъв беше той в България?
– Сезонът протече според очакванията ни, а именно – по-добро представяне от 2022-а, но далеч от желаните нива, ако сравняваме с 2019-а. Доста коментатори предричаха сезон по-добър от предпандемичните години и тези, които заложиха на тази прогноза, имат причина да съжаляват. Имаше грешна интерпретация на ръста на ранните записвания. Като цяло, видяхме добро завръщане на източноевропейския пазар и доближаване на пазар Великобритания до нивата от 2019-а, но все още изоставащ. Големият проблем е Германия. Въпреки ръста от около 20% спрямо 2022-а, бележим спад от около 40% спрямо 2019-а. Липсват капацитети при чартърните авиокомпании на този пазар. От една страна, заради преориентирането им към дестинации с по-дълъг сезон и от друга, заради неглижирането му от страна на местния бизнес, фокусиран върху бързи, но кратки успехи на алтернативни пазари.

– През последните години предизвикателствата в региона ни, световната пандемия и други фактори доведоха до загуба на част от германски пазар. В ход е Програма на Министерството на туризма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България. Защо тази програма е важна за бизнеса и как тя ще се отрази за привличането на повече гости от Германия и др. пазари?
– Тази програма е неотложна, ако не искаме да говорим за немския пазар в минало време, но е важна не само за него. Най-малкото, ще изпратим послание, че сме готови да инвестираме в маркетинг и популяризиране на дестинацията, а и не на последно място, да „полираме“ имиджа си след гафа с печално известните 35€ на седалка. Не говорим за нещо невиждано на европейско ниво, защото другите държави буквално се надпреварват да инвестират в маркетинг. За България обаче това е първата стъпка в правилната посока. Това е една изключително адекватна мярка от страна на Министерството на туризма и има подкрепата на бранша. Трябва да се отбележи, че големите туроператори ще участват в нея с финансиране от своя страна, което ще увеличи значително разполагаемия бюджет за маркетинг и съответно ефективността на вложените средства от страна на България. Успешното провеждане на тази програма ще изпрати много положителен сигнал към чуждите партньори. Обратната връзка от тяхна страна по тази тема е много окуражителна.

Маргита Тодорова: Подкрепяме активната политика на МТ за реклама на България в Германия

– България е една от най-засегнатите туристически дестинации заради войната в Украйна. Каква трябва да е комуникационната ни кампания през следващите месеци, за да привлечем повече гости от чужбина през 2024 г.?
– На първо място, трябва въобще да има такава кампания. До момента България не е имала видима и ефективна стратегия. В разговорите ни с министър Динкова установихме, че се разбира нуждата от такава и тази програма е, надяваме се, само първата стъпка. Присъединяване към Шенгенското пространство и приемане на еврото биха препозиционирали България като утвърдена европейска страна и биха спомогнали да комуникираме България като страна „една от тях“. Хърватия е много добър пример за това. С оглед на войната в Украйна при потребителите има дори политически елемент при вземането на решение. Трябва да имаме предвид и как се възприема България в този ракурс.

Меглена Плугчиева: България има дадености да пробие на австрийския здравноосигурителен пазар

– Сякаш всички в България са единодушни, че туризмът трябва да бъде национален приоритет и основа на един дългосрочен план за развитие и просперитет. Какво трябва да се направи, за да може нашата дестинация да се възползва по най-добрия начин от гостоприемството си не само в морския туризъм, който е двигателят на индустрията, но от и всички видове туризъм, с които разполагаме?
– Тук се връщаме към предния въпрос. Ако комуникираме правилно и ефективно предимствата, които имаме, нещата ще се случват по-лесно. Сега България попада основно в негативния новинарски поток в чужбина, защото отсъства всякакъв PR. Никъде не се популяризира целенасочено и последователно българската култура, история, кулинария, гостоприемство и т.н. Все едно ги няма. За това, разбира се, трябват средства. Но е необходимо ползите от туризма да се рекламират и към нас самите. В момента част от бизнеса и хората възприемат входящия туризъм не като начин да покажем предимствата на България, да демонстрираме гостоприемство и в крайна сметка да спечелим, а като начин да си покажем хитрините и да избием някой и друг комплекс на гърба на туристите.

Ертен Анисова: Ще работя в диалог за развитие на туризма

– Вие имате германски партньори, а те са пословични с качеството и точността си. Как България днес отговаря на високите критерии на германския бизнес и на туристите, които посрещаме на почивка у нас?
– Имаме доста добри примери в хотелиерството. Има български хотели и хотелски вериги, които могат да са еталон в Европа. Немският пазар, а и не само той, ги познава и оценява. Има и международни вериги, които са познати и повдигат нивото. А тези, чието мото е „ден година храни“ и „тука е така“, ще отпаднат от пазара. За съжаление, не са малко. Добри примери имаме и в гастрономията. Начинът, по който се прави туристически бизнес в София, дава добри практики и за Черноморието.

Живко Иванов: Технологиите навлизат активно в хотелския бизнес, но луксозният сегмент хотели ще продължи да разчита на обслужване с професионално подготвени служители

– Не мога да не Ви попитам как протича договарянето за 2024 г. и какви са Вашите очаквания?
– Излишно е да коментираме, че ситуацията е много динамична и трудно предсказуема. Все пак, от Западна Европа очакваме увеличаване дела на ранни записвания и необходимост от много умели действия в last minute периода. Източна Европа като че ли е достигнала етап на зрялост и ако расте, ще е с минимални стойности. Статистически за Европа само 8% от записванията са по първоначалния договор. Останалите 92% са по модифицирани условия. Тук изпъква необходимостта от проактивен мениджмънт на продажбите, а не да чакаме чуждите туроператори да ни подканват да предприемаме действия. Не трябва да се разчита на щастливата случайност или на малшанса на конкурентни дестинации.
Не можем да осредняваме прогнозата за всички. Тези, които гледат на туризма като маратонско бягане и инвестират в обслужване и качество, ще бележат добри резултати. Цените вече не са ниски и клиентите очакват ниво и добро отношение. За едни ще е добре, други ще трябва да преосмислят начина, по който правят бизнес или да напуснат пазара. Конкуренцията в международен план е много силна. Трябва да се обърне внимание на новите бизнес модели, на дигитализацията и на маркетинга. Правилата, които важат в бизнеса като цяло, важат и за туризма. Ключовата дума в основата на нашия бизнес е обслужване.

Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ

Сподели публикацията