С Мартин Пашингер, изпълнителен директор на Премио Травел, разговаря Руслан Йорданов
– Здравейте, г-н Пашингер! Запознахме се по време на пътуването ни в Индия. Много приятно впечатление ми направи Вашето желание да проверите програмата, която предлагате на своите клиенти, а в края на деня да обсъдите всички детайли с туристически агенти от Европа, които са Ваши партньори, за да я усъвършенствате? Всяка една програма ли е проверена?
– Да, беше ми много приятно да се срещнем в Индия и да пътуваме заедно из Златния триъгълник в Раджастан. Знаете ли, не съм само аз – разполагаме с екип за управление на продуктите, състоящ се от трима души. В крайна сметка всеки наш туристически продукт се проверява и разглежда от човек в отдела или лично от мен. В този случай за мен беше важно да се присъединя към пътуването за финансирането, тъй като исках да узная повече за партньорите и туристическите агенции, а също така да чуя тяхната обратна връзка. Но това е и правилото на нашата компания – да видим продуктите, да ги почувстваме. Пример за това е фактът, че винаги съветвам хората от екипа си никога да не резервират хотел, в който те самите не биха останали и аз наистина смятам, че това много ни помага.
– Искам да Ви върна по-назад във времето, за да ни разкажете за себе си. Къде израснахте и какви бяха Вашите ваканции като дете? Тогава мечтаехте ли да пътувате и да преоткривате света?
– Баща ми пътуваше много по работа, когато бях дете. Затова, когато ходехме на почивка, предпочиташе да пътуваме с автомобил. Пътувахме много от Виена, където съм роден, до Италия, из провинциите на Австрия, на походи или на море. Но това се случваше много рядко със самолет, защото баща ми летеше доста често и всеки път, когато заминаваше, ме водеше на летището във Виена на площадката за наблюдение. И тогава… [кратка пауза] с трепет наблюдавах всички малки самолети с перки или дори големите на австрийските авиолинии и беше много впечатляващо, когато започваха да вдигат шум. Бях само на пет и половина, шест години. Когато ходех на гости при дядо ми, винаги получавах по няколко австрийски шилинга, дребни пари. Веднъж събрах всичките си пари, отидох при баща ми и му казах: Виж какво, летиш много често, затова си cъбрах пари, ето ти ги, а следващия път ще ме вземеш със себе си!. Разбира се, той се засмя, защото парите дори не се доближаваха до сумата за един самолетен билет, но остана впечатлен. Поощри ме, като ми добави необходимата сума и така летях за първи път. Това беше моментът, в който сякаш се пристрастих към това да отлитам нанякъде… да съм на друго място. Наистина се наслаждавах и мисля, че това е една от причините да попадна в тази индустрия.
– Кога и как решихте да поставите началото на Премио Травел? Какво е днес присъствието на компанията на световната карта на туризма и какви са резултатите ви досега?
– Попадането ми в туристическия бизнес стана случайно, когато се запознах със сегашния ми съдружник в компанията. Първоначално имах собствена компания, която беше специализирана в сферата на маркетинга. Дори когато живеех във Виена, компанията извършваше дейност в Словакия, Чехия, Унгария. Вече имах подход към пазарите на Източна Европа, затова, когато се запознах с бизнес съдружника си в Премио Травел – просто случайно се срещнахме и разговаряхме, той с опит в туризма, а аз напуснал сферата на маркетинга със знания за пазарите на Източна Европа – планирахме бързо. Ще обясня мотивите си с един личен пример. Един от най-важните фактори беше, че винаги, когато ходех в Братислава, която е само на 45 минути от Виена, един и същ туристически продукт, което означава един и същ хотел, например в Турция, с един и същ полет от летището във Виена, се продаваше много по-скъпо в туристическите агенции в Словакия, отколкото в Австрия. Винаги се питах защо това е така като се има предвид, че доходите в Словакия по онова време бяха много по-ниски от тези в Австрия. Затова, когато говорих с бизнес съдружника ми и анализирахме пазара, си казахме: да, определено начинът на разпределяне на туристически продукти не е толкова добре организиран – както е сега, и това беше нашият шанс. И така създадохме първата си компания, вече преди малко над 15 години. Сега извършваме дейност в 14 източноевропейски държави под името на две марки. Едната е Премио, както е и в България, а другата е Никал Травел, а развитието им е доста добро и това ме радва. Това също така е благодарение на страхотните ни екипи на различните пазари и смятам, че притежаваме потенциала да се разраснем още, не само на самите пазари с разнообразяване на продуктите, продуктовите линии и т.н., а и с това, че продължаваме да планираме стъпване на нови пазари в близкото бъдеще.
– През 2024 година открихте нов офис в България. Как се развива България през Вашите очи през последните години?
– Да, България за мен е едновременно история за успех и любов. България е най-младият ни пазар от всички активни, но тук можем да се разраснем най-бързо, а за това според мен има няколко причини. На първо място разбира се, когато вече си бил активен на толкова други пазари, вече имаш опита в това какво да правиш и как да го направиш правилно при навлизането на нов пазар. Също и късметът да имаш страхотен екип, защото от моя гледна точка в България има чудесни образовани хора, много добра работна ръка. Така че в това отношение бяхме успешни. Освен това, пазарът е готов за продукти с по-високо качество, но на разумни цени. Хората оценяват този тип продукти и впоследствие остават лоялни клиенти. Мисля, че тези неща допринесоха за част от нашия успех в България от първата секунда.
Да отворим нов офис в центъра на София, което е по-лесно и по-достъпно за клиентите ни, беше просто логичната следваща стъпка, тъй като ние ценим пряката комуникация с нашите клиенти. Те предоставят най-добрата обратна връзка, от която да се учим и която да вземем предвид при развиването на бъдеща стратегия, а може би и нови продукти и т.н. Следователно, това беше логичното продължение за нас и мисля, че беше правилното решение.
Друго положително развитие на българския пазар е това, че в политиката започна да се прилага директивата на Европейския съюз за защита на парите на клиентите, които те са заплатили на операторите. Знам, че не всички колеги в индустрията ще се съгласят с мен, но от личен опит мога да кажа, че веднага забелязахме много добри резултати на другите ни активни пазари, където, като изключим България и Румъния, тази директива вече се прилага. Като туроператор това ти струва средства и ликвидност, за които трябва да има обезпечаване за защита на клиента. От друга страна, мога да кажа например, че в Естония, където тази директива се прилага много, много строго, клиентите се чувстват изключително сигурни при резервирането на почивки чрез туроператор, който трябва да осигури много повече гаранции, отколкото когато клиент оперира индивидуално, като например сам си запазва полети или хотел и сам е отговорен за последствията. Както казах, клиентите в Естония плащат веднага, защото знаят, че парите им са в безопасност. Същото е и в другите държави. Ако трябва да сме честни със самите себе си смятам, че се нуждаем точно от доверието на клиентите към нас като туроператори. Точно заради това ние сме тук и точно заради това мисля, че туроператорите никога няма да изчезнат напълно, дори и в този силно дигитализиран свят, защото ни е грижа. И като говорим за това съм убеден, че си правим услуга, защото с доверието на клиента и разбира се, с подходяща информационна кампания на българския пазар, това ще подсили още повече индустрията.
– Какви са българските туристи? Подготвени ли са, когато пътуват? Помагат ли Ви при изготвянето на новите продукти?
– Сравнявайки ги с туристи от други държави, със сигурност българите са едни от най-добре подготвените ни клиенти. Подготвени по няколко начина. Особено при културни пътувания, предварително са научили основни неща за дестинацията и атракциите, които ще посетят.
Когато понякога съм се присъединявал към български групи виждах, че всички си носят информационни книжки за дестинациите. Ценя това много, тъй като при такива случаи ние или нашият гид можем да се фокусираме върху по-сериозна или дори по-интригуваща информация, за да направим пътуването наистина уникално.
Бих искал също да кажа, че очакванията на българските туристи са много високи. Особено придирчиви са към храната, което не е изненадващо, защото и аз бих бил, ако живеех в България и консумирах такава вкусна храна. И разбира се, където и да отидат, носят със себе си високите си изисквания.
Относно последната част от въпроса – да, българските ни клиенти ни помагат много за доразвиването на продуктите, защото, както вече казах при споменаването на софийския офис и т.н.,
ние ценим пряката комуникация. Естествено че получаваме голямо количество обратна връзка от клиентите. Всяка обратна връзка е от значение за нас, за да доизпипаме вече съществуващите продукти, но и за да получим информация за бъдещи тенденции. Особено когато клиентът каже: вижте, бил съм тук, тук и тук, но според мен тези три държави липсват.
– Планирате ли нещо такова? Има една поговорка, която гласи, че ако искаме да променим света, трябва да го опознаем. Това постижимо ли е днес и какъв е Вашият съвет?
– Когато започваме да чуваме такива неща по-често, това за нас е добър показател, че трябва да въведем нов продукт в портфолиото си. Що се касае до старата поговорка, имаме същата и на немски, моя роден език, и съм напълно съгласен с нея. Вярна е. Винаги е било така. На младини пътувах за първи път до Югоизточна Азия и видях, че животът там е напълно различен – това промени гледната ми точка значително, защото като млад човек, роден и отгледан в Австрия, веднага оцених колко по-лесен е нашият живот и в колко по-добра обстановка можем да растем тук, в Европа. Затова смятам поговорката за вярна и през този век още е актуална.
Бих искал да кажа, че трябва да пътуваме сега. Определено това е най-важното и не го казвам единствено защото работя в тази индустрия. Това е и личният ми приоритет, защото, гледайки ежедневно новините, някои кътчета от света в близкото бъдеще ще стават все по-недостъпни за посещаване. Особено в активното време на защита на околната среда трябва да направим нещо за климата ни. Смятам, че ще става все по-скъпо и не толкова лесно да пътуваме от единия край на света до другия. Затова личният ми съвет, в който се вслушвам и аз самият, е да създадете списък с дестинации, които непременно искате да посетите в живота си и да започнете да го изпълнявате.
Никога повече пътуването няма да е толкова евтино, колкото е в момента, може би и заради световните конфликти. Говоря за Близкия изток, имам предвид Израел и Газа, може би и Иран и т.н.
Никога не знаем кога някоя част от света ще спре да бъде достъпна.
– Кои са най-успешните Ви програми и кои ще са новите дестинации в портфолиото на Премио Травел през 2025 година?
– За нас беше много интересно и много важно развитието в някои нишови дестинации през изминалата година. Най-успешните дестинации за нас определено са в Италия. Също така, от гледна точка на обема, бихме могли да осъществим главоломен растеж на италианския пазар и в различните му региони. Италия е толкова разнообразна държава с различни места за посещаване. Там растем почти двойно всяка година. Смятам, че тази тенденция ще продължи и през 2025 г., когато ще добавим нови италиански области към нашето портфолио, които изпробвахме за първи път през есента, като например област Пулия, но също така и Сицилия.
Освен това съм много горд, че много бързо станахме най-големият туроператор за дестинации в Китай не само в България, а и в цяла Източна Европа. След коронавируса тук се развихме много успешно. Дори трябваше сами да планираме круизите ни по река Яндзъ. Иначе нямаше да успеем да го постигнем. Но това се дължи и на много доброто сътрудничество с Министерството на туризма на Китай, с което работим в тясно сътрудничество.
Последно, но не на последно място, Съединените щати също са голям успех за Премио Травел, които като пътувания не са в толкова голям обем, но както знаем, не са и най-евтината дестинация. Особено що се отнася до пазари като България, където все още е налице препятствието на визата мисля, че числата са доста впечатляващи.
Последно, но не на последно място, а номер две, съжалявам, но ги забравих преди малко. Разбира се, това са Обединените арабски емирства, които са една от дестинациите, върху които се фокусираме от кажи-речи самото начало. Там разнообразихме с много повече продукти и извършваме дейност целогодишно. Това е и дестинацията, за която мисля, че българите мечтаят да посетят не само веднъж в живота си, но вече са по-отворени към навлизането по-навътре в страната. Това съответно води до резултати за нас, тъй като освен обиколките в Дубай, които включват Бурж Халифа, Палмата, Чудната градина и т.н., виждаме растящо търсене и на останалите емирства. Комбинации с Рас ал-Хайм, с Абу Даби и дори с Оман, които стават все по-чести. Смятам, че всичко това ще продължи и през 2025 г.
– Вие давате възможност на хората да преоткрият света с качествени и проверени програми на достъпни цени. Вие също жадувате да пътувате, гледайки на това не само като на бизнес, но и като на източник за вдъхновение и положителни емоции. На финала бих искал да Ви попитам кои дестинации мечтаете да посетите?
– Да, наистина е така. Превърнах своята страст към пътуване в своя професия. Обичам да пътувам. Със съпругата ми обичаме да опознаваме света, но и ме удовлетворява да виждам как с тази наша страст постигаме нещо и за нашите клиенти. Така че винаги обединявам двете неща. Това е и причината, поради която съм посетил и съм видял повечето, не, всъщност всички дестинации, които предлагаме. Ходил съм на много места по света и мога честно да кажа, че нямам любимо. Винаги зависи от настроението и конкретния момент от годината и т.н., когато наистина се чувствам добре. Но мога да кажа, че съм дълбоко свързан с Азия в Далечния изток. Животът там е много впечатляващ, различен от навсякъде другаде. Също и Южна Америка, която е една от дестинациите, до които започнах да пътувам в по-късен етап от живота си, но сега я обичам още повече. Затова желанието ми за бъдещето е да пътувам по-често до Южна Америка, до повече от скритите ѝ кътчета. Един от плановете ми за следващата година определено е да отида в Ушуая и на Южния полюс, което наистина е малко необичайно. Но се впечатлявам силно от Аржентина, тъй като е държава с тропически климат на север и много суров климат на юг, с пейзажа на Андите и с невероятните лозя, имайки предвид, че съм австриец, женен за италианка. Виното е много важно и се надявам да имам възможността да разгледам още от там.
Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE