Мария Филипова - председател на КЗП/Снимка Руслан Йорданов, Bgtourism.bg
Slide
Slide

София. Ключови въпроси, свързани с осъществяването на туристическите дейности в страната ни обсъдиха експерти от КЗП и представители на бранша. Взаимното сътрудничество за премахване на недобрите търговски практики, евентуални промени в закона, които да допринесат за дигитализирането на процеса при сключването на договори, бяха само част  от обсъжданите теми. “Събираме се тук днес с обща цел – да обсъдим важни аспекти от регулацията на сектора, да обменим мнения и да намерим решения, които ще допринесат за по-доброто функциониране на туристическия пазар в България.

Комисията за защита на потребителите е водещият контролен орган, натоварен със задачата да гарантира спазването на правната рамка и да защитава интересите както на туристите, така и на коректните участници в бранша. Водени от тази мисия, ние прилагаме целенасочен контрол и създаваме условия за по-добра координация между институциите, туристическите оператори и агенти, с ясното съзнание, че само чрез диалог и сътрудничество можем да изградим устойчив туристически пазар. В тази връзка КЗП работи в тясно сътрудничество с Министерството на туризма.

Комисията извършва контрол на основание действащото законодателство, като следи за спазването на установените изисквания в сектора. Нашата работа включва планирани проверки на туроператори и туристически агенти по утвърдената годишна програма, засилен контрол в периоди на повишено предлагане на туристически услуги, базиран на анализ на постъпили жалби, както и сигнали и препоръки от други институции. Целта на тези проверки е да се гарантира, че туристическите услуги се предоставят единствено от регистрирани и отговарящи на изискванията лица, което от своя страна повишава сигурността на потребителите и репутацията на коректните участници в бранша.

Въпреки, че повечето от лицата, осъществяващи туристическа дейност, стриктно спазват изискванията на закона, при проверките се констатират единични нарушения, сред които най-често срещаните са липса на сключен договор за туристически пакет между туроператор и туристически агент и туриста преди започване на изпълнението на туристическата услуга, липса на задължителна информация в сключените договори, сключване на договори с лица, които нямат право да извършват туроператорска или туристическа агентска дейност, както и с неправоспособни екскурзоводи или планински водачи, както и неиздаване на ваучер за туристически услуги.

Вярваме, че заедно можем да сведем до минимум нередностите и да работим в посока по-високо качество и прозрачност в предоставянето на туристически услуги. Призоваваме всички вас – представители на туристическия сектор – да бъдете активни в сигнализирането за нарушения, с които се сблъсквате в своята практика. Комисията за защита на потребителите е тук, за да подкрепи коректните търговци и да защити правата на потребителите”, каза председателят на КЗП Мария Филипова при откриването на събитието.

Александър Балтов – представител на туроператорска фирма и съучредител на сдружението Обединение „Бъдеще за туризма“, заяви, че туристическата индустрия усеща липса на достатъчно действия срещу сивия сектор. Той предложи в КЗП да се създаде проактивно звено, което да следи за нерегламентирани туристически дейности.

Димитър Попов

Туроператорът Димитър Попов посочи, че сложните бюрократични процедури и липсата на гаранционен фонд намаляват конкурентоспособността на българските фирми в сравнение с европейски конкуренти.
Според него Законът за туризма в България е остарял и аналогов, а в наши дни 95 на сто от резервациите вече се правят онлайн.

От Министерството на туризма заявиха, че ще се работи по нов Закон за туризма, като институцията е отворена за предложения от бизнеса.

Снимки Руслан Йорданов, Bgtourism.bg

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE