Поморие. Летище Бургас трябва да оперира целогодишно и нито едно обещание, че ремонтите ще се извършват извън активния летен сезон да не бъде прието. Много европейски авиационни хъбове са в ремонт от години и нито за ден не спират да обработват десетки хиляди пасажери. Това заяви в своя позиция във фейсбук хотелиерът от Поморие Георги Тръпков, който 40 години е част от туристическия бранш на Южното Черноморие.
“Очакваме от местната администрация – кметове и областни управители категорично да подкрепят региона на Южно Черноморие и да изискат от Министерски съвет адекватна защита за правото на постоянен труд и приходи на жителите на цялото Южно Черноморие, които пряко зависят от работещо летище.
Туристическият бизнес единогласно да заявим, че дори без да притежаваме трактори, сме готови на продължителни протести, защото не искаме някой да ни ДАВА – искаме СПРАВЕДЛИВИ ПАЗАРНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД. Работа на държавата е да се оправи с групировките, работа на правителството е да не си затваря очите пред целенасочено съсипване на регион от България, който е едно от най-разпознаваемите лица на страната ни пред света”, пише Тръпков.
Ето и неговата позиция:
ФАКТИТЕ
Летищата във Варна и Бургас бяха отдадени на концесия за срок от 35 години на немско-българското дружество „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Първоначалното обяснение, че тъй като летищата са много близо едно до друго, ще се управляват справедливо от една компания, звучеше като правилен подход, защото няма логика една и съща компания да си прави сама конкуренция.
В реалността обаче, заинтересувани бизнес кръгове от Северното Черноморие направиха необходимото, че през неактивния летен сезон в годината до Бургас да няма редовен самолетен трафик, а целогодишно да работи само летище Варна. Държавата не посмя да се намеси чрез нито една своя институция и в очите на бизнеса по Южното Черноморие министрите на туризма, на транспорта и също толкова пряко – на икономиката, се оказаха мълчаливи фигуранти и съмишленици на кръговете, които целенасочено се борят с непазарни методи срещу всички видове бизнес, за които е важно целогогодишното функциониране на летище Бургас.
В началото започна приток на полети от Москва, Лондон, Глазгоу, Нюкасъл, Лийдс, Дъблин, Прага, Тел Авив, Рига, Катовице, Варшава, Санкт Петербург, Манчестър, Франкфурт, Дюселдорф, Лайпциг, Братислава, Познан, Бърно, Минск, Хановер, Хелзинки, Острава, Бирмингам, Брюксел, Рига, Копенхаген, Осло, Стокхолм… Над 130 дестинации, над 80 авиокомпании, над 40 държави за летище Бургас! Възторгът ни бе кратък.
През 2018 и 2019 г. съответно Бургас и Варна посрещнаха съответно 3,3 млн. пътници и 2,2 млн. и 2,85 млн. пасажери и 2 млн. – за Варна. Бургас се изтреля като ракета пред Варна, което е видно и от статистиката за хотелска заетост, и отчета на НСИ за приходите, които не се дължат само на самолетния трафик.
С настъпването на епидемията от Ковид, на летище Варна бяха предложени преференциални цени, там се позиционира нискотарифният WizzAir и оттам продължиха целогодишните полети към цяла Европа. Към Варна бе насочен и полетът на турските авиолинии до Истанбул, които имаха огромен интерес към Бургас преди време, както и голяма австрийска компания, която осигурява целогодишен маршрут до Виена. Всички полети през неактивния сезон от Бургас бяха насочени във Варна.Така „палачинката беше обърната“ и на 2 август, 2023 г. бе посрещнат милионният пътник в Бургас, а във Варна това стана седмица по-рано и за годината и двете летища посрещнаха приблизително по 1,8 млн. пътници и то при положение, че летището в Бургас извън активния туристически сезон е почти изцяло заключено и единствената му дестинация е Лондон. В същото време във Варна само на ден се изпълняват близо 10 полета.
Очевидно е, че компанията-майка е избрала „любимо дете“, а в света на бизнеса това се нарича нелоялна конкуренция.
СЪЩИНСКИЯТ ПРОБЛЕМ
От бизнес перспектива излиза, че една и съща компания саботира едното си предприятие до степен на унищожение, за да даде аванс на другото. Чрез летище Бургас залогът се отнася до абсолютно целия туристически бранш, който включва не само настаняване, а всички видове допълнителни услуги, ресторантьорство и търговия. По този въпрос отношение не взима нито едно министерство и затова Министерски съвет демонстрира безсилие, некомпетентност и явна мълчалива подкрепа за нелоялните практики на държавно избрана компания за оператор на двете морски летища. И като награда-поощрение, „тайно и полека“, концесионерът получи удължаване на концесията с още 5 години – общо 40 години.
Ако летище Бургас се управляваше от друг оператор, в неблагоприятни пазарни условия незабавно щяха да бъдат предложени изгодни оферти към авиопревозвачите и така да бъде увеличена атрактивността на аеропорта. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД обаче демонстративно разбива бизнеса на един от най-успешните региони на България от години и под предлог, че се налага основен ремонт на летището, възнамерява да го затвори! Предложението пътуващите до Южното Черноморие да кацат във Варна и да пътуват още два или повече часа с кола, за да стигнат до желаното място на юг е неосъществима на първо място поради липса на шосеен капацитет. Подобно предложение е не само абсурдно, то е явна подигравка и демонстрация на сигурност в правителственото безсилие и безхаберие.
Собствениците на летището са в състояние да извършват всякакви ремонтни дейности поетапно, без да се нарушават самолетодвиженията.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE