Интервю за Bgtourism.bg с Никола Николов – експерт и съдружник в CruiseGuru – туристическа компания, специализирана в областта на круизите
– Г-н Николов, какъв беше интересът на българските туристи към круизите през настоящата година?
– За радост на всички, които инвестират време и усилия в развитието на този продукт, през 2024 г. търсенето продължи своя ръст и в България. За съжаление, няма официална статистика, която може да даде ясна картина на пазара на круизи, въпреки че сме правили опити да получим такава от самите круизни компании. По експертна оценка и след разговори с колеги от бранша, вероятно вече сме преминали границата от 15 000 круизни пасажери за една година, като в нашата компания отчитаме ръст от близо 70% в продажбите. В това число, както индивидуално пътуващи, така и като част от туроператорски пакет или инсентив пътуване. Наблюденията показват, че се увеличава броят на гостите, които опитват круиз за първи път, като удовлетвореността от този вид пътуване остава традиционно висока, а все повече гости осъществяват повече от 2 такива пътувания годишно.
Най-голям дял като брой пътници имат Celestyal, MSC и Costa. Celestyal печелят клиенти с удобно отплаване от Солун, с избора на пристанища и гръцка атмосфера на борда. MSC са компанията с най-солидни инвестиции в разпознаваемостта на марката си като избор номер едно за круиз в България, Costa са изключително атрактивни в съотношението цена/качество. Norwegian е круизен бранд, на който също следва да обърнем внимание, защото техните круизи са определено едни от най-интересните като дестинации и избор на пристанища. За малки и пораснали деца са новите и големи кораби на Royal Caribbean като Icon of the Seas, които предлагат забавления, уникални за индустрията. Отчита се и интерес в посока луксозни продукти. Explora е марка на MSC, за която ще чуваме все по-често. Търсене има и за новия сегмент мега-яхти на Ritz, Four Seasons, Scenic, Emerald, както и за традиционните представители на сегмента като Seabourn, Silversea и Regent.
– Кои са най-търсените дестинации и кораби през 2024 година?
– Благодарение на удобното отплаване от Солун, круизите с гръцки острови за поредна година са изключително популярни. Следват круизите в Средиземно море с включени Испания, Италия, Франция, Малта, Адриатическо море и норвежките фиорди. През зимните месеци Карибските круизи, с отплаване от Доминиканска република или Маями, са предпочитани за гости, които търсят нещо екзотично и по-топли места, като алтернатива на познати вече дестинации за зимно слънце. Харесвани, но в по-малки мащаби, са и пътешествията в Азия, Южна Америка, Австралия и Япония.
– Как се развива глобално индустрията през 2024 година?
– След няколко тежки години, круизната индустрия постига отлични резултати. Ако погледнем отчетите на трите най-големи публични корпорации (Carnival, Royal Caribbean, Norwegian) за третото тримесечие на 2024 г., което е и традиционно най-силният период на годината и сравним със същия период на 2023 г., ще видим ръст на печалбата от близо 55 % за Carnival (от 1.1 на 1.7 милиарда долара).
Увеличават се и приходите от 6.9 на 7.9 милиарда долара при Carnival, от 4.2 на 4.9 милиарда долара при Royal Caribbean и от 2.5 на 2.8 милиарда долара при Norwegian. В същото време, оперативните разходи на пасажер на ден остават без промяна – при Carnival те са 204 долара, при Royal Caribbean са 219 долара, при Norwegian – 324 долара, а приходите от един пътник за един ден растат. Например, брутните приходи от пътник на ден при Norwegian (цена на самия круиз + разходи на борда) са се увеличили от 410 на 430 долара. Цената на горивото е разход, който е от значение и за круизните компании. По този показател Norwegian се справят най-добре, като разходите са дори намалени в сравнение с 2023 г. с около 7 милиона долара, което е резултат от активно приложените мерки за намаляване на горивото под формата на оптимизация на маршрутите.
– Как вървят записванията за пътешествията по вода през 2025 г. и какво ново да очакваме от круизната индустрия?
– На този етап гледаме към 2025 година с оптимизъм. Има продукти, които се продават изключително бързо, като организирани групи до Кариби или в Средиземно море и Гърция. Самата индустрия се радва на силно търсене, като има моменти, в които предлагането не е достатъчно, което води и до ръст на цените при най-популярните круизи. Предизвикателствата не са малки, като се започне от проблемите със свръхтуризъм, премине се през политическата нестабилност в много краища на света, притесненията за икономиката в редица страни и разбира се, ограничения по екологични причини. Въпреки това, през 2025 г. очакваме нови кораби във всички сегменти на индустрията. По-големите са Norwegian Aqua, MSC World America, Celebrity Xcel, Star of the Seas, Star Princess, Disney Adventure, Brilliant Lady на Virgin. Премиум и луксозни са Oceania Allura, Ritz Carlton Luminara.
Продължаваща тенденция в туризма като цяло, а и при круизите, са приключенските и соло пътуванията (adventure & solo travel). Интересът към този вид пътувания очаквам да расте и в България. Все повече има търсене на по-малки и компактни групи при круизите, съответно по-малки кораби с до 100-150 каюти и пътувания до по-непознати места в света, като Антарктида, региона Кимбърли в Австралия, круизи до Фиджи, Вануату, Микронезия, както и трудни за посещение места като атола Алдабра в Индийски океан.
За мен интересно е развитието в двете крайности при круизите. От една страна – сериозен ръст при малките експедиционни кораби, чиито круизи са скъпи и по възможностите на една по-ексклузивна част от хората, които търсят автентични преживявания. Но от друга страна – увеличение на броя мега-кораби, които заедно с екипажа вече побират над 10 000 души на борда, като тяхната цел е да са дестинация за ваканция сами по себе си, както и да са възможно най-рентабилни за самите круизни компании. Очаквам и новини по отношение на създаването на изкуствени дестинации, които да облекчат натоварването в популярни точки на света като Барселона, Амстердам, Козумел и други.
– Какви атрактивни промоции предлагат круизните компании по време на Черен петък?
– MSC обявиха Black Week кампания с възможност за резервации до 2 декември, като офертите са с 40 % намаление и са включени предложения за Арабско море от 399 евро на човек, Кариби от 299 евро на човек, Средиземно море (зима) от 349 евро на човек. Costa предлагат до 30% намаление за резервации от 12 ноември до 9 декември, като круизите, включени в промоцията, са в Арабско море, Средиземно море, Кариби. Norwegian предлагат цели 50% отстъпка от цените на своите круизи и промоционален пакет More At Sea, ако се резервира в периода 15 ноември – 3 декември. Очаква се и Celestyal да обявят скоро специални цени за част от техните круизи, най-вероятно Арабско и Адриатическо море. Ако някой търси изгодна сделка за предстоящите няколко месеца, може да я открие измежду предлаганите оферти, които са наистина атрактивни. Предизвикателство ще останат цените на самолетните билети до част от дестинациите, но винаги гостите може да се възползват от нещо специално и за отплаване от по-близки до България пристанища.
Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ
Планирайте своето следващо пътешествие! За актуалните предложения може да се обърнете към круизните експерти в CruiseGuru – тел. 0884 870 574 или на електронната поща go@cruiseguru.travel
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE