Град София – водеща бизнес дестинация в България
Град София – водеща бизнес дестинация в България

София. ​Общински съветници от Столична община участваха в поредното дискусионно събитие, инициирано и проведено от катедра „Икономика на туризма“ в УНСС. Те заедно с експертите от катедрата, както и други партньори от туристическия бизнес анализираха възможностите и предпоставките София да се брандира като бизнес (MICE) дестинация, заедно с още два-три подбранда като термален, развлекателен и културен туризъм. Акцентира се на факта, че бизнес туристите носят три пъти повече приходи за дестинацията в сравнение с други таргет групи.

​Не може да не се обърне внимание и на факта, че катедрата вече съпътства събитията си с Live включвания във Facebook и Instagram от д-р Веселина Портарска, която влиза в ролята на инфлуенсър. Форумите се публикуват и в YouTube канала на катедрата (@UnweEconomicsOfTourism), за да достигат до по-голяма аудитория.

​В началото на форума експертите от катедра „Икономика на туризма“ представиха водещите тенденции в развитието на бизнес туризма, управлението и комуникирането на туристически район София, както и актуалните политики, свързани с формирането на туристическата такса. Всички участници във форума се съгласиха, че MICE туризмът трябва да бъде приоритетният сегмент, върху който столицата да развива своя бранд.

​Кирил Радоев, оперативен мениджър на хотел InterContinental, коментира, че MICE туризмът е основно перо и онова, което той може да донесе като допълнителни услуги, е от голямо значение. „Имаме десетки примери за хора, които идват в София по работа, и остават няколко дни след това за почивка и развлечение. MICE туризмът води след себе си и други видове туризъм и с правилната инфраструктура София може да се утвърди като бранд в бизнес туризма“, смята Радоев.

​MICE туризмът е изведен в почти всички стратегии за развитие на София, а предпоставките за осъществяването му са много добри, подчерта експертът по маркетинг в туризма Антон Пенев, който е активен участник в създаването на туристически стратегии и кампании за столицата. Все пак той посочи, че инфраструктурата за бизнес туризъм е отлична, но липсват някои важни елементи от общата туристическа инфраструктура, където са необходими подобрения. По думите му трябва да се отчете и ролята на членовете на Българското конгресно бюро, които работят по развитието на България като MICE дестинация. Столична община е разработила MICE карта (атлас) заедно с Конгресното бюро, в която има цялата необходима информация като места за събития, хотели, инсентив програми и др. Очаква се скоро картата да бъде издадена и да започне да се разпространява.

​Международният консултант и експерт по туроператорски бизнес Румен Диканчев също акцентира върху темата за инфраструктурата. Според него тя е налична и е в добро състояние, но въпросът е дали това е достатъчно за успешното развитие на MICE сегмента. „Трябва да се определят конкретните цели, които искаме да постигнем, нашето стойностно предложение, кои са нашите партньори, с които ще работим за позициониране на бранда, кои са предпоставките за формиране на този продукт, към кого ще бъде насочен, както и да започне приложение на практика на създадените политики и стратегии. Без да си поставим конкретни цели, няма как да измерим успеха“, коментира Диканчев.

​Друга важна предпоставка за постигането на високи резултати в туризма е сътрудничеството. Според ас. д-р Иво Анев, преподавател в катедра „Логистика и вериги на доставките“ и експерт от „Екипът на София“ информацията трябва да тече от специалистите, през академичните среди и бизнеса, до гражданите. По думите му гражданското участие и участието на университетите в създаването на стратегиите и политиките е много важно. И това сътрудничество не е нужно да струва милиони, възможно е да се случва с микрофинансиране. „Трябва да се осигури шанс експертите и хората от науката да се включат в оползотворяване на възможностите, които се повяват. Алтернативата е да продължим да се движим по инерция, което не е добре за никого“, смята д-р Анев.

​Представителите на Столичния общински съвет и ОП „Туризъм“ се съгласиха, че комуникацията между науката, бизнеса, институциите и гражданите е изключително важна. Затова форуми като тези, организирани от катедра „Икономика на туризма“, са от особено значение за формирането на правилните насоки за бъдещите политики и планове в областта на туризма и брандирането на дестинациите. Общинските съветници Пламена Терзирадева и Христо Копаранов споделиха, че в момента ОП „Туризъм“ работи по промени в стойността и изразходването на туристическия данък, които се съгласуват активно и с бизнеса. Най-важната от тях е идеята ресурсът, който се генерира от туристическите такси, да отива към ОП „Туризъм“ и да се изразходва за туризъм. Става въпрос за малко над 2 млн. лв. годишно. Очаква се тези промени да бъдат приети до края на годината и да се отразят през следващата.

​Докторант Екатерина Христова – бизнес консултант и експерт в областта на туризма, даде като добър пример за сътрудничество и брандинг градската винена карта на София, където са посочени магазини и места, където може да се закупи и пие българско вино. Тя е разработена в партньорство между бизнесите, експертите и общината. „Проблемите на една комплексна структура като туризма се решават чрез системен подход“, подчерта докторант Христова. Като още един добър пример за резултат от прилагането на този системен подход тя даде „Топлоцентрала“, където провеждането на събития се заявява поне година предварително, а целият район около пространството се е развил и оживил след неговото откриване.

Участниците в дискусията се обединиха и около тезата, че са необходими подобрения в изготвянето на статистическите данни, обвързването на статистическите органи и споделянето на актуална туристическа информация, на базата на която да се разработват ефективни стратегии и да има по-добра измеримост на постигнатите резултати.

Именно споделянето на информация и активното комуникиране на конкурентните предимства на туристически район София от всички експерти, в т.ч. от местната изпълнителна власт и ОУТР София понастоящем трябва да се изведат на преден план. Например това са отличните оценки на австрийската преса за София, третото ѝ място в класацията на най-добрите европейски градове за уикенд екскурзия по оценки от Tripadvisor, изборът ѝ от една от най-големите туристически компании в Мексико, с най-голямо присъствие на туристическите пазари в цяла Европа за локация на полетите с летище София и програми от София до Букурещ, Бран, Синая, Будапеща и Белград. В тази връзка д-р Ралица Георгиева отбеляза, че активната комуникационна политика на Район Тракия трябва да се възприеме и за Туристически район София.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE