София. В края на юни, Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) организира традиционното национално допитване до мениджъри и собственици на хотели. Проучването цели да даде реална картина за състоянието на хотелския сектор, както и за нагласите и очакванията на бизнеса към средата на 2025 г.
Резултатите от допитването показват, че хотелиерите са силно поляризирани в оценката си за бизнес климата – наблюдава се почти идеално разпределение от по една трета на тези, които виждат подобрение спрямо миналата година, други, според които няма промяна и трети, които декларират влошаване на бизнес климата.
Между 30 и 50% се движи заетостта при най-голяма част от хотелите в България (40%). При една трета от тях тя е в диапазона 50-70%, около една пета посочват заетост под 30%.
Също при една трета от хотелиерите заетостта е без промяна спрямо миналата година, а почти поравно (20%) са тези, които посочват, че имат 10% ръст и другите, които декларират 10% спад на заетостта.
Нощувките в хотел в България остават достъпни. При 40% от хотелите цената на нощувката е в диапазона 100-200 лв., а при една трета от тях тя е дори под 100 лв. на вечер. Около половината от хотелите в България (45%) са повишили цените на нощувките козметично – с до 10%, спрямо миналата година и вече не предвиждат повишения, докато 40% все още не са променяли цени и предвиждат малък ръст – отново в рамките на 10%, до края на годината.
Колебливият ръст на заетостта и незначителното повишение на цените логично водят до слаб ръст на приходите – от около 10%, при малко над една трета от хотелите. Една четвърт от хотелиерите декларират същите приходи като миналата година, а при 10% от тях дори се наблюдава спад.
Очакванията за приходите през втората половина на годината са по-скоро консервативни – 40% от хотелиерите очакват ръст в рамките на до 10% спрямо първото полугодие, докато 30% от тях не очакват промяна.
Динамиката при оперативните разходи разкрива сериозна диспропорция спрямо приходите – при една четвърт от хотелите те са с над 20% по-високи спрямо същия период на миналата година, при малко над една трета ръстът е между 10 и 20%, а ръст в рамките на до 10% декларират отново една трета от хотелите.
Без изненада, в структурата на разходите най-голям ръст бележат тези за персонал – според над половината от хотелиерите. При 20% от хотелите най-силно растат разходите за стоки и услуги, а приблизително при същия процент от респондентите, най-голям ръст се отчита при разходите за комунални услуги – ток, вода, сметосъбиране и др.
На въпроса „Кое е най-сериозното предизвикателство пред Вашия бизнес днес?“, 40% от хотелиерите посочват, че това е недостигът на персонал, според една пета от тях това е ръстът на цените на стоки и услуги, 20% посочват спадът на туристи от традиционни за тях пазари и при 10% от хотелиерите най-голямото предизвикателства е късият хоризонт, в който могат да планират бизнеса.
Какви решения ще бъдат търсени на най-сериозния проблем пред хотелския бизнес у нас – недостигът на кадри? Хотелиерите са поляризирани в мненията си, като с лек превес преобладават тези, които смятат, че възнагражденията трябва да продължат да растат, за да станат конкурентни на другите отрасли в икономиката (30%). Следващата група вижда решение в по-сериозното ангажиране на студенти и ученици от горните класове (28%). Според една четвърт от респондентите трябва да бъде улеснен вносът на кадри от чужбина.
Кои са най-силните чужди пазари на българския туризъм? Румъния продължава да води класацията и през първото полугодие на 2025 г, с почти два пъти по-висок дял спрямо следващите генериращи пазари – Великобритания, Израел, Германия и Турция. В челната десeтка попадат също Гърция, Полша, Чехия и Македония.
Кой-кой е сред участниците в допитването
- В допитването се включиха собственици и мениджъри на около 10% от работещите категоризирани хотели в България.
- Като тип хотели, близо половината от респондентите са представители на градските хотели, 20% са са представителите на морските, а с по около 12-13% са представени спа и планинските хотели.
- Една трета са представителите на морските, една трета на градските, а останалата една трета е почти поравно разделена между планинските и спа хотели.
- Преобладават четиризвездните хотели – 40%, а с по около една четвърт са представени 3- и 5-звездните хотели.
- Над половината от хотелите са с до 100 стаи, 25% са с между 100 и 200 и 15% са с над 200 стаи.
Повече за допитването и профила на участниците можете да откриете тук: https://bit.ly/bahe-poll-mid2025
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE
|
ПРЕОТКРИЙ СВЕТА |