Банско. „Автентично Банско: здравна дестинация в четири сезона в сърцето на Район Рила-Пирин“ – това беше темата на тазгодишния форум, който катедра „Икономика на туризма“ към УНСС проведе за втора поредна година в град Банско по повод Студентския празник 8 декември. 

Домакините от Апартхотел Лъки Банско Спа & Релакс доц. д-р Ася Панджерова и докторант Димитър Кръстев приветстваха участниците и подчертаха, че форумът се провежда само няколко дни, след като Банско спечели приза на Lonely Planet за една от най-добрите дестинации в света за 2025 г. Кметът на община Банско Стойчо Баненски допълни, че освен признанието от Lonely Planet в последния месец градът е получил още две престижни отличия – за Ски курорт номер 1 на България и за водеща фестивална дестинация на Балканите от Балканските награди на туристическата индустрия. Добрите постижения на Банско до голяма степен се дължат на успешното сътрудничество между бизнеса, администрацията и местната общност. Към общината има създаден Консултативен съвет по туризъм, в който участва докторант Кръстев и в който се чуват гласът и препоръките на бизнеса при реализиране на различни идеи и инициативи. „В Банско всеки бизнес има възможност да прави свой уникален туристически продукт, който е част от общия продукт на дестинацията. Ролята на общината е да синтезира цялата бизнес информация, да мисли стратегически, да намери общата уникалност и да търси новите възможности“, подчерта кметът.  

Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“, обясни, че за втора година екипът на катедрата избира Банско за дискусионен форум, в който да бъдат обсъдени важните теми на дневен ред в туристическата индустрия. „Район Рила-Пирин с водеща локация Банско е един от най-активните туристически райони и се вписва много добре в Бранд България. На фона на затрудненото макроикономическо управление бизнесът, академичната общност и неправителствените организации имат много голяма роля за отправяне на важните послания и създаване на ефективна интегрирана среда“, коментира проф. Янева. Според експертите от катедрата Банско и районът притежават множество силни страни, свързани със здравето, като чист въздух, сняг, слънце и висококачествени спа услуги, както и атрактивни антропогенни ресурси като старинни сгради, културно-исторически и религиозни паметници, автентични механи и съхранени традиции. Привлекателността на дестинацията се вижда в актуалните туристически данни. През 2023 г. посетителите на Банско са над 362 000, като са реализирани над 1,133 млн. нощувки, което е със 75 000 повече от 2019 г. В Банско функционират 92 хотела, 38 семейни хотела, 142 къщи за гости, 785 стаи и апартаменти. 

Банско притежава изключителни природни ресурси, разнообразни културни, религиозни и архитектурни обекти, благоприятен климат, добре изградена суперструктура и е конкурентна в ценово отношение дестинация, разказа ас. д-р Веселина Портарска от катедра Икономика на туризма. На този фон се откриват възможности за по-ефективно комуникиране на бранд Рила-Пирин с водеща локация Банско чрез развитие на различни събития и фестивали, популяризиране на местната кухня и винопроизводството, на местните туристически продукти чрез различни маркетингови похвати, стимулиране на покупките в района чрез открити пазари или специализирани магазини, както и по-активно присъствие в социалните мрежи. 

В контекста на работата върху налагането на Бранд България като здравна дестинация в четири сезона проф. Янева отчете и резултатите от дейността на катедрата през отминаващата година, сред които няколко успешни дискусионни форума на подобни теми в София и в дестинации лидери като Велинград и Старозагорски минерални бани, създаването на нова специалност „Здравен и делови туризъм и икономика“, повишаване на интереса към образованието в сферата на туризма чрез редовни и дистанционни програми, участие във външни събития с идентична дискусия на партньори от бизнеса и неправителствения сектор. С цел разпознаваемост на туризма и образованието по туризъм се отбеляза активният дигитален маркетинг на катедрата с индикиране чрез различни теми в социалните мрежи, онлайн библиотеката и популяризиране на туризма в четири сезона за засилване на интереса на младите таланти към туристическия сектор.  

Гл. ас. д-р Калейчев подчерта ролята на луксозните услуги в брандирането на Банско. „Според изследване на luxury institute новата валута в съвременния бизнес не са парите, а доверието. Организациите могат да използват изграденото доверие, за да подобрят преживяванията на туристите и да формират по-висока удовлетвореност и лоялност към бранда“, смята д-р Калейчев.

Това се отнася и за бизнеса, защото предприемачите няма да изберат една дестинация, ако нямат доверие, че местната власт е изградила необходимата среда за успешно развитие на предприемаческите идеи. Проф. Янева допълни, че неслучайно катедра „Икономика на туризма“ е избрала Банско за пример, защото в града е създадено необходимото доверие между общината, бизнеса и местните граждани. 

Високото доверие е и една от причините вече девета поредна година Mistral Travel & Events да води хиляди студенти в Банско за 8 декември. По повод студентския празник младият предприемач и собственик на MistralTravel & Events докторант Борис Карагеоргиев отчете двоен ръст на туристите, които неговата компания е привлякла в Банско за празника, както и увеличаване на участващите артисти в развлекателната програма и стимулиране на приходите на местните хотели, механи и нощни заведения. Агенцията е предприела иновативни подходи и инициативи за създаване на нови продукти, като целта на екипа е следващата година да предлагат над 100 авторски продукта с акцент върху събитията като фестивали в много дестинации по света. 

Ивайло Кожухаров и Пламена Бобева, представители на консултантската компания Hotel Experts, също подчертаха значението на обединените усилия за постигане на високи резултати в туризма. „Изключително важно е обединяването на няколко дестинации, особено ако желаем да привлечем туристи за по-дълъг период и по-далечни пазари“, каза г-н Кожухаров. Според него е необходимо да се обърне внимание и на тенденциите в потребителското търсене, което се промени много през последните няколко години. Наред със спа и здравния туризъм Банско трябва да се насочи и към MICE туризма, при който туристите оставят 30-40% повече приходи в дестинацията от обикновените туристи, смята той.  

Ивелин Кичуков, председател на Българска асоциация за туризъм (БАТ), също постави акцент върху обединението, автентичността и здравето. „Виждайки как се развива туристическата индустрия, най-прекият път за реклама на дестинация Банско са MICE и фестивалният туризъм. Това е бързият начин туристът да дойде в дадена дестинация и после да остане в нея заради останалите предимства. Проблемът е, че правим всичко сами, без да има обединение точно в областта на автентичността“, каза той. По думите му е необходимо обединение на целия сектор и автентичните продукти да са достъпни в цялата дестинация, а не само в отделни нейни обекти. БАТ работи в тясно сътрудничество с катедра „Икономика на туризма“ в УНСС по модела на обединението, за да се постигне по-голяма ефективност на общите инициативи и това партньорство вече дава положителни резултати, обяви г-н Кичуков. 

От особено значение са и инициативите на инвеститорите, посочи доц. д-р Ася Панджерова. „Ние с докторант Кръстев като инвеститори избрахме Банско първо като място за живот, но също така и като място за развитие на нашия бизнес. Банско не е само зимна дестинация, ние работим толкова активно през лятото, колкото и през зимата, благодарение и на инициативите, които общината организира като събития и фестивали“, разказа тя. Апартхотел Лъки Банско Спа & Релакс изпълнява много инициативи за популяризиране на продукта „Автентично Банско“. Разработили са специална секция, която се нарича „българска закуска“ с цел популяризиране на местни автентични бански специалитети, на която да се насладят като чуждестранните, така и българските туристи. Хотелът е разработил и специална секция в а ла карт менютата с български традиционни ястия, които се пресъздават по съвременен начин и които правят голямо впечатление на туристите. Включени са специални турове за гостите до популярни природни забележителности, както и посещение на църквата „Св. Троица“, на къщата-музей „Никола Вапцаров“, безплатни за гостите на хотела, за да се популяризират културните и антропогенни забележителности в общината. Също така като комплимент за лека нощ всеки гост получава хапка баница с локум със специално персонализирано послание и с призив да се върнат отново в хотела и в дестинация Банско.  

Според Юлия Попова и Борислав Попов от Задругата на банските механджии „Уникално Банско“ е необходимо повече предприемачи да се ангажират в промотиранетона местната кухня по примера на Лъки Банско. От 15 години сдружението работи за поддържането на традициите в Банско и съхраняване на културно-историческото наследство, като са постигнати много добри резултати в тази област. Г-н Попов сподели и идеята да се изгради паметник на местната фолклорна група в Банско с интерактивни функции за привличане на по-младите туристи. Механджиите призовават и да се изгради велоалея, която да свързва Банско и околните населени места, с което да се развие допълнително здравният туризъм в посока спорт и физическа активност. 

Александър Мацурев, общински съветник и председател на Комисията по туризъм и екология в община Банско, се обърна към участниците като към „приятели на Банско“, които заедно работят за развитието на туризма в града. Той приветства организаторите, че на форума освен за Банско се говори и за район Рила-Пирин. Още през 2010 г. бизнесът се е обединил с идеята да се развива целият район, като са направени доста стъпки в тази посока, сред които създаването на Сдружение „Уникално Банско“ с цел да се съхрани и популяризира уникалността на района. Остават и много задачи за бъдещето с фокус върху природните дадености, регионалните традиционни кулинарни продукти, автентичността на дестинацията, събитията и фестивалите. „Обединени и заедно можем да постигнем много не само за развитието на Банско, но и на целия район“, подчерта г-н Мацурев

Дискусионният форум в Банско се проведе за втора поредна година, като надгради дискусиите за Бранд България в четири сезона с фокус комуникиране и извеждане на послания за здравните дестинации. Екипът на катедра „Икономика на туризма“ планира да превърне форума в ежегодно събитие в своя календар.  

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE