Пътят от Ню Йорк до Лондон ще трае 29 минути
Пътят от Ню Йорк до Лондон ще трае 29 минути
Slide
Slide
Slide
Slide

Швейцарската инвестиционна фирма UBS смята, че самолетният транспорт ще просъществува само още едно десетилетие в сегашния си вид, съобщава CNBC. Причината за това ще е транспортната ракета за многократна употреба на SpaceX.

Към днешна дата полетът със самолет от Лондон до Ню Йорк трае около 6 часа, но ракетата Starship може да вземе това разстояние за 29 минути.

Starship има място за 100 пасажери, а възможността му да се използва повторно би направила полетите с него достатъчно чести, че да застраши бизнеса на авиопревозвачите.

По думите на SpaceX най-голямата революция би настъпила при дългите полети, изискващи прекачвания. Така например самолет изминава разстоянието от Ню Йорк до Шанхай за повече от 15 часа, но с ракетата това би отнело една 39 минути. На практика всяка точка на земното кълбо би могла да се достигне за по-малко от час.

От UBS изчисляват, че в момента има 150 милиона пътници, които летят всяка година на полети с продължителност над 10 часа. Според швейцарците това е огромен пазар, а дори и само 5% от потребителите да могат да си позволят места в ракетите на SpaceX, то печалбите пак биха били големи за компанията – около 20 милиарда на година, при цена на един билет от 2500 долара.

Много е вероятно обаче, цената на един билет да бъде много по-голяма. Не е сигурно дали SpaceX би бил на печалба и при билет от 10 000 долара, ако разполага само с една пътническа ракета.

При разрастване на флотилията си от пътнически ракети за земен транспорт е напълно възможно печалбата да бъде налице и при по-поносима цена на билетите. В такъв случай няма да е учудващо, ако SpaceX “изяде” бизнесът на самолетните компании с далечни полети, твърдят швейцарските инвеститори.

В края на миналата година имаше индикации, че Пентагонът също се интересува от възможностите на SpaceX да осъществява спешни военни доставки и дори да транспортира войници със своя Starship.

Прогнозите са, че това ще стане най-рано около 2030 година, когато Starship ще е извършил поне няколко полета и ще се е доказал като надеждна и способна ракета за многократно ползване.

SpaceX вече е създал двигателя за ракетата – Raptor, който използва метан за свое гориво. Тестов прототип на Starship трябва да полети още тази година, като извърши полет на около 300 метра височина и повторно кацане. Прототипът ще има 1 или 3 броя от двигателя Raptor, но финалната версия на Starship трябва да има 7 броя от ракетния агрегат. dir.bg

 

Сподели публикацията