В социалните мрежи: облаци дим, мъгла и сажди
София. Продължаващите пожари на много места в Гърция и динамичната обстановка поставят въпроса как са защитени правата на нашите сънародници и туристите от останалите страни, избрали да отидат на почивка там по това време.
По този повод от некомерсиалния проект „Ние, потребителите“ изпратиха своя позиция до медиите:
Оставяме настрана дискусията дали това природно бедствие може да бъде окачествено като форсмажорно обстоятелство (непредвидима и непреодолима сила), тъй като то вече е характерно за това време на годината и не следва да изненадва нито търговците, нито потребителите.
Фокусираме се върху подхода на хотелиери от засегнатите от пожарите курорти, които при силно влошена обстановка и природна среда продължават да убеждават хората с резервации, че условията за почивка са добри и ги очакват.
За този опит за прилагане на нелоялна практика чрез предоставяне на заблуждаваща информацияразбираме от групите в социалните мрежи, събиращи потребители с интереси към южната ни съседка. По такъв начин потребителите не могат да направят информиран избор и пропускат възможността да реализират свои права, дадени им със закон. Например, ако знаят каква е реалната ситуация, те ще преценят дали да изложат на риск здравето и безопасността си или да се възползват от евентуално съществуващи за тях към момента възможности да се откажат от пътуването без неустойки или с предварително договорените в определени срокове.
Всичко това се случва на фона на противоположна информация от свидетели на събитията на място, които споделят снимки и лични разкази от различни райони: „след обяд облака засенчи слънцето“, „като духне малко по-силно вятъра падат сажди“, „мъгла и сажди“, „ставаше за плаж, слънцето беше слабо заради облаците дим, не се усещаше силно миризма на пушек, но приятелка, която плуваше, се закашля от въздуха, падаха и сажди“ и др.
Освен тези, на които им предстои да заминат, засегнати са и онези туристи, които вече са там и се налага да останат до края на резервацията си, тъй като не им се предлага разумна алтернативна възможност. Например, да напуснат хотела и да не заплащат част от сумата, равняваща се на разходите, които хотелиерът няма да направи заради това, че те няма да ползват храна, ток, вода и други консумативи, включени в заплатената за настаняването цена.
Експертите от Ние, потребителите считат, че е наложително да се намери законов механизъм, по който туристите в тази ситуация да бъдат защитени от прилагани спрямо тях нелоялни практики, пък макар и от страна на търговци, които са базирани в чужда държава.
Ефективен начин би бил Европейският потребителски център у нас, който част от мрежа бюра във всички държави от Европейската общност, да се обърне към своя хомолог в Гърция, който на свой ред да сезира местния контролен орган по защита правата на потребителите и да изиска извършване на необходимите проверки и разследване на начина, по който хотелиерите информират потребителите за актуалната обстановка в района.
Обръщаме внимание и на това, че при наличие на застраховка на бизнеса им, тези търговци биха могли да се поинтересуват може ли тя да покрие част от загубите им. И това да им даде възможност да приложат добри практики спрямо клиентите си в тази ситуация.
Напомняме и това, че Министерство здравеопазването в Гърция препоръча повишено внимание за хора с дихателни и сърдечни проблеми, бременни и деца.
Приканваме засегнатите потребители също да се обръщат към Европейските потребителски центрове с искане за съдействие в случай на прилагане на нелоялни търговски практики спрямо тях от гръцки хотелиери.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE