София. “Предизвикателствата това лято се оказаха доста големи. Все повече в социалните мрежи се появяват мними „профили“ – бизнеси и хора, които предлагат организирани пътувания без да притежават задължителните лицензи за упражняване на тази дейност в България. Представят се за организатори на така наречените споделени приятелски пътувания, като предлагат нереални суми за пътуване, изрично разбира се казват, че пътуването не е с агенция, за да се избегнат така завишените цени, които ние като туроператори предлагаме”, заяви пред Bgtourism.bg Зорница Танева – управител на “Рапсоди Травел България”.
Фейсбук се напълни с атрактивни оферти за групови екскурзии, предлагани от хора без лиценз
Тя посочи, че в повечето случаи хората, които лесно се доверяват на тези профили, не осъзнават какъв риск поемат по този начин и без никакви реални документи превеждат по сметките им исканите от тях суми. Танева отбелязва като сериозен проблем и липсата на контрол от институциите, които допускат това да се случва. От тези „профили“ произлиза и друг по-сериозен проблем, от който в момента пряко е потърпевша компанията, която представлява.
“Наши „фенове“, ако мога да ги нарека по този начин, защото явно са доста запознати с нашата дейност, са успели да си направят копие на нашия сайт, в който са пренесли повечето наши екскурзии. Тъй като нашите екскурзии са авторски, можем много лесно да разпознаем начина, по който са описани 1:1, включително и малките грешчици, които сме допуснали по изписването им”, разказва управителят на “Рапсоди Травел България” и предоставя скрийншоти.
“За този проблем получихме сигнал от потребител в една от групите за пътувания. В поста си той моли за мнение дали туристическият агент е истински заради нереално ниските цени, на които са пуснати екскурзиите. Веднага ни направи впечатление, че дизайна на сайта е 1:1 като нашия и с просто око може да се забележи тази прилика. После установихме, че и екскурзиите вътре са наши лични, но със занижени цени поне на 50%, което веднага си личи, че има нещо съмнително. Изкопирани са дори и нашите слогани”, споделя още Зорница Танева.
“При проверка в сайта на Министерство на туризма установихме веднага, че представящият се за туроператор не е регистриран по смисъла на Закона за туризма за упражняване на легитимна дейност в България, а е посочен адрес и номер на регистрация във Великобритания”, допълва Танева.
“Направихме проверка на фейсбук страницата. Установихме, че същата е била регистрирана на фен страница на сериал, като първоначално е споделяла информация за сериала, след това започва да споделя новини на кo4.bg, а в последствие – на 21 юли, страницата започва да споделя снимки на туристически забележителности”, допълват от “Рапсоди Травел България”.
Павлина Илиева, ОБТ: Туроператорите са оставени сами да се справят с форсмажорните ситуации на международните летища
“В споделен в друга група за пътуване спонсориран пост на Azia Travel установихме, че всички профили, които изказват своите ласкави коментари, са копирани от наши ревюта в Google. Тези профили подлъгват с крадени ревюта своите жертви, за да се запишат под претекст, че са ползвали услугите на агенцията”, разказва още Танева.
“При проверка по телефона – първоначално успявахме да се свържем с тях, попитахме ги къде можем да ги намерим, за да оставим капаро. За адрес е посочен бул. Рожен 31. Направихме проверка на място, оказа се, че това е складова база на базар „Илиянци“. След това спряха да вдигат на посочения номер. Проверихме в мобилните ни оператори А1 и Виваком – оказва, че този стационарен номер не е регистриран при тях. Смятаме, че е крайно време да се сложи институциите да започнат да функционират правилно. В наш интерес е да не губим доверието в клиентите си. Желанието ни е да предотвратим бъдещи измамени хора, а не можем. За да се активизира дадена институция, то тя иска да бъде предоставено доказателство за направено плащане към мнимия търговец, за да отидат по сигнал. Прилагаме всички доказателства, които намерихме в мрежата до този момент, сами може да си направите изводите за легитимността и коректността на тази фирма”, споделя още управителят на “Рапсоди Травел България”.
“За съжаление това не е единственото подобно деяние – миналият месец на пазара се появи туристически агент с подобно име и аналогични плагиатствани от нас и наши колеги пакети. Там те бяха злоупотребили с нашия лиценз за работа и го бяха представили за техен. Смятаме, че хората, които седят зад този и новия случай са едни и същи. Още тогава веднага пуснахме сигнали както до Прокуратурата, Икономическа полиция, така и до Министерство на туризма и Комисията за защита на конкуренцията. За съжаление нито един от сигналите, които пуснахме не постигнахме успех и смятам, че точно това кара и тези „профили“ да си продължават с измамните практики и да работят необезпокоявано, защото виждат, че в България могат да работят незаконно и никой няма да им направи абсолютно нищо! Жалко е, защото в крайна сметка излъган остава само клиента, който е бил подведен, а няма институция, която да защити неговите права! Ние – туроператорите, които имаме лицензи и сме изрядни данъкоплатци, имаме необходимост държавата да ни защити!“, добавя Зорница Танева.
Екипът на Bgtourism.bg опита на няколко пъти да направи връзка с посочения в сайта на Azia Travel телефон, но никой не вдигна. Днес успяхме да разговаряме с представител на компанията, който заяви, че фирмата упражнява дейност на посочения адрес и имат лиценз от 2016 г., обявен в Общите условия на страницата си. Не пожелаха да коментират обвиненията на “Рапсоди Травел” за ползване на слогани, авторски текстове и ревюта от Google. Предоставяме възможност в удобно време Azia Travel да представи своята позиция на имейл office@bgtourism.bg, както и да предостави лиценза си за работа като туроператор на български пазар.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE