София. Министерството на туризма търси модел за създаването на Фонд за гарантиране на пътуванията. Неговата цел е да покрива рисковете при пътуванията и да осигури защита на потребителите в случай на неплатежоспособност на туроператор. Европейската директива за пътуванията постановява, че държавите членки трябва да са осигурили механизъм за защита на потребителя при пакетни пътувания, съобщи БНР.
Опитът със спирането на пътуванията във връзка с пандемията от коронавирус показва, че вариантът със задължителната застраховка отговорност на туроператора не работи достатъчно добре.
Очакванията се моделът, по който фондът ще работи, да е готов в началото на есента, а до края на годината да бъде изготвен проект на предложение за нормативен акт.
По създаването на гаранционния фонд се работи от лятото на миналата година.
“Идеята на гаранционния фонд по принцип е да осигури гаранции за пътуващия, така че ако туроператорът обяви несъстоятелност, неговите предплати със сигурност да не бъдат загубени, т.е. ако туроператорът не може да си ги възстанови с някакви остатъчни активи, да ги възстанови фондът”, пояснява пред БНР Димитър Балтов от Обединение “Бъдеще за туризъм”.
Действащата застраховка “Туроператорска отговорност” е с ограничен лимит на отговорност, покрива до една сума, а от друга страна тази застраховка се предоставя от застрахователни дружества – частноправни субекти, допълва Балтов.
“В ситуацията през март 2020 година застрахователите просто казаха, че това е форсмажор и че те не носят отговорност и няма да покриват искове по неосъществени пътувания в пандемията. Получава се много силна зависимост на туроператорите от застрахователните дружества, защото законът от една страна принуждава туроператорите да сключват такива застраховки. От друга страна не принуждава застрахователите, нито да ги предлагат, нито на какви цени да ги предлагат, нито дори да ги осъществяват в целия период на действие.”
През март 2020 година много застрахователни дружества еднолично прекратиха полиците по застраховки и принудиха туроператорите по средата на периода на застраховката да търсят нови застраховки които вече се предлагаха на много по-високи цени, припомня Димитър Балтов.
В Министерството на туризма са депозирани две предложения за модел на изграждане на фонда. Димитър Балтов обобщава предложението на “Бъдеще за туризъм” – фондът да се създаде като юридическо лице, което да се управлява от управителен съвет, в него да влизат експерти в сферата на застраховането, финансите и счетоводството.
“Да има и една контролна комисия, която да контролира пряко решенията на управителния съвет. Контролната комисия трябва да бъде съставена от представители на асоциациите на туроператорите, които са членове с най-голям интерес, тоест чиито членове изплащат най-големи количества вноски към фонда.”
Средствата във фонда ще се набират от туроператорите. За да може той да започне работа, е необходима първоначална сума, която може да бъде осигурена и под формата на безлихвен или нисколихвен заем, посочва Димитър Балтов.
“Нашето предложение е да има една годишна вноска – доста малка, която да е за административната издръжка на фонда, за заплати на фонда, за офиси и т.н. и другата по-съществена сума да бъде под формата на плащания върху всеки пакет. Да речем, че се изчислява, че коефициентът за покриване на риска е 0.022% от всеки пакет. Например ако пакетът струва 100 лева, ще трябва туроператорът да внесе 100 по 0.022%. Така и измамите ще бъдат намалени. Защото тук ще се работи с оборот, който на практика вече е осъществен. Защото другият вариант – само с годишни вноски, е да се работи на база прогнозен оборот, но той може да мърда. Именно тук има място за някакви измами.”
Предложението на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти е базирано на модела на датския фонд. То е изпратено до Министерството на туризма още през август миналата година.
При датския модел вноските във фонда са на солидарен принцип на база на финансовото състояние на туроператора. Те се правят под различна форма, една от които е банкова гаранция, застраховки и други форми на финансово гарантиране, които при необходимост се освобождават в полза на фонда. Фондът покрива разходите за връщане на туристите в случай на неплатежоспособност на туроператор. При датския модел пътниците са защитени и при фалит на авиокомпания.
Според Даниела Стоева, заместник-председател на организацията и бивш заместник министър на туризма в служебното правителство германският гаранционен фонд е бил направен по стъпки, по които и България може да върви.
“Но същността наистина на фонда е, че той не е държавна институция. Той никъде не е държавна институция. Фондът е частна институция и инициативата за учредяването му трябва да дойде от бизнеса. В Германия петте организации са се обединили и те са съдружници учредители на фонда. Тяхната банка за развитие отпуска мостови кредит, с който се запълва бюджетът на този фонд, целевият капитал, с който трябва да разполага фондът, за да изпълнява функциите си в случай на несъстоятелност или на неплатежоспособност на някой туроператор. Тъй като не може да се набере в рамките на месец два или година. Целта, която са си поставили, е до 2027 година фондът да е вече на самоиздръжка. И тогава този заем ще бъде върнат на банката за развитие.”
При посещението на министъра на туризма Христо Проданов в Полша стана ясно, че България може да използва и полския опит за създаването на фонда зa гapaнтиpaнe нa тypиcтичecĸитe пътyвaния. Единият стълб на фонда в Полша е за помощ на бранша, а другият е гаранционен фонд. При него при всеки продаден туристически пакет се добавят по около 3 евро и за единия, и за другия стълб. Така туристът, купувайки пакет, е защитен 100% в единия случай при извънредна ситуация, а в другия – при фалит на туроператор.
През февруари министърът на туризма Христо Проданов подписа заповед за актуализирането на състава на работната група, която започна работа при служебното правителство по създаването на българския гаранционен фонд.
“Да може да бъде широко обсъдено, така че до края на годината да направим предложение за промяна в Закона за туризма. Предполагаме, че само в този закон ще бъдат необходими промени, които да институционализират гаранционния фонд”, казва заместник министърът на туризма Ирена Георгиева.
“Към момента регистрирането на туроператор по Закона за туризма не изисква диференциация за туроператор, извършващ даден вид туризъм – входящ или изходящ. Възможно е със създаването на фонда да се налага такава диференциация“, уточнява още тя.
Предстои определяне на математическия модел, с който ще се определя размерът на вноскитеот страна на туроператорите.
“Това е ключово и разковниче за отношението към фонда, защото едно завишено изчисление води до един резултат, едно занижено изчисление пък води пък до риск за самия Гаранционен фонд.”
заместник министър Ирена Георгиева:
“Идеята е гаранционният фонд да бъде сигурен, устойчив, да защитава интересите на туристите, на потребителите. И също така балансирано да помага в дейността на туроператорите. Да не бъде само едно формално средство, а работещ механизъм, който да удовлетворява и двете страни в този процес.”
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE