Slide
Slide

2019 година бе противоречива за българския туризъм. За едни тя бе добра, за други лоша. Ако трябва да бъдем реалисти – цифрите не отговарят на очакванията и на възможностите на българския туризъм.
Много институции, хотелиери, ресторантьори, организации и др. неуморно работят за развитието на българския туризъм. Годината има своите отлични примери, на които е необходимо да отдадем заслуженото. Национална информационна агенция BGtourism.BG направи допитване до родни експерти в туристическия бранш, за да подреди десетте най-големи постижения на българския туризъм за отминаващата си 2019 година.

10. Пловдив – Европейска столица на културата 

Инициативата „Пловдив – Европейска столица на културата“ е успяла да увеличи чуждестранните туристи, дошли в България през август тази година, с цял 1%. А специално Пловдив е привлякъл 6,5 на сто повече посетители за времето от януари до август 2019 г. спрямо същия период миналата година. Пловдив е първият български град Европейска столица на културата. Европейска столица на културата е уникален за България проект, който предоставя нови възможности за развитие на потенциала на града победител и нова международна видимост на българската култура като цяло. В програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019 бяха включени дейности и събития не само в Пловдив, но и в Южен Централен район на България. Богатият културен календар, както и рекламното присъствие във водещи медии в чужбина, значително насочи вниманието на туристите към Пловдив, като тепърва страната ни и града ще бъдат като магнит за много гости, които обичат културно-историческия туризъм.

9. Влизането на немската верига Маритим в България 

През юли т.г. хотел Парадайс Блу в Албена официално стана част от веригата Маритим. Той е първият присъединил се към нея в Източна Европа. Новото партньорство бе отбелязано с официална церемония, на която присъстваха собственикът и председател на надзорния съвет на веригата д-р Моника Гоммола (на снимката вдясно, до изпълнителния директор на „Албена“ АД Красимир Станев), изпълнителният директор на хотелиерските участия на Маритим Петър Венел, както и зам.-министърът на туризма Любен Кънчев.
Немската верига има 44 хотела с 15 000 стаи в страни като Германия, Испания, Малта, Китай, Египет, а присъствието й в България е положителен знак към немските гости и тези, които обичат туристически продукт на най-високо ниво. 2020 година се очертава да бъде още по-успешна в този план с влизането на други водещи световни вериги у нас.

8. Варна – Европейски град на спорта

Това не беше просто една титла, а една голяма възможност, която морската ни столица реализира по начин, с който даде пример как може да се рекламира един голям град като спортна дестинация, да обогати значително своя календар, да спечели за спорта много свои съграждани от всички възрастови групи, много нови партньори, както и да привлече голям брой гости (спортисти и туристи) от страната и чужбина. Варна посвети над 200 събития на титлата „Европейски град на спорта 2019 г.“, в които се включиха над 50 000 души. Морската столица беше домакин на редица престижни спортни мероприятия.

7. Посещения на знакови фигури в България за развитие на туризма

През годината страната ни бе посетена от знакови фигури. Една от големите фигури бе премиерът на Русия Дмитрий Медведев, който в началото на март участва в Българо-руски бизнес форум в областта на туризма. „В условията на санкции и много напрежение в многополюсния вече свят, ние успяваме с колегата Дмитрий Медведев да поддържаме прагматични работни отношения“, сподели българският премиер Бойко Борисов при откриването на форума. Не трябва да се делим като нация на русофили и русофоби, нека си гледаме нашите български интереси“, посочи той. „Има какво да предложим в културния, историческия и ако щете религиозния туризъм“, каза Борисов. Въпреки трудните международни отношения ние успяваме да запазим един добър тон помежду си“, допълни още той. Министър Николина Ангелкова изтъкна, че двете страни имат дълготрайни, стабилни и перспективни традиции в областта на туризма. На Българо-руския бизнес форум бяха обсъдени общи инициативи за развитие на туристическия сектор, както и мерки за насърчаване на двустранните пътувания. Дискутирани бяха и възможностите за насърчаване и задълбочаване на сътрудничеството и контактите на туристическия бизнес на двете държави с институционалната подкрепа на правителствата на Република България и Руската федерация.

В края на септември майсторския клас в София проведе принцесата на Йордания Дана Фирас. Нейно кралско височество е посланик на добра воля на ЮНЕСКО и президент на „Петра Нешанъл Тръст“. Във фокуса на майсторския клас на принцесата на Йордания у нас бе културното наследство и неговото опазване.

6. Легенди рекламират България 

Спортът и туризмът в страната ни са силно свързани, защото обичаните български атлети са най-големите посланици на българското културно-историческо наследство и на българския туристически продукт. Министерството на туризма привлече легенди на българския спорт като Кубрат Пулев и Йордан Йовчев, които чрез видео клипове приканват българите да опознаят родината си. „Ходим навсякъде по света, а не знаем достатъчно за Родината. Аз избрах българския туризъм, защото ако не познаваш България, не познаваш и себе си. Обичам България и българския народ“, споделя Пулев в своето видео обръщение.

5. Полети до нови дестинации

През годината нискотарифни авиокомпании обогатиха разписанията на летищата в София, Варна, Бургас и Пловдив. Нови авиокомпании дават възможност не само на българите да пътуват и да преоткриват света на атрактивни цени, но и от новите дестинации страната ни да генерира повече посещения, нощувки и приходи.

4. Въвеждането на ЕСТИ (Единна система за туристическа информация)

Единна система за туристическа информация (ЕСТИ) свързва в реално време регистрите на местата за настаняване с Министерството на туризма, НАП, МВР, НСИ и общините. От началото на октомври 2019 г. всички хотелиери започнаха да подават информация към Единна система за туристическата информация съгласно изискванията на чл. 116, ал. 5 от Закона за Туризма.

3. Бързата реакция на Министерството на туризма след фалита на „Томас Кук“ и „Астрал Холидейз“

Още в началото на октомври – само броени дни след фалита на световния туристически гигант „Томас Кук“, министърът на туризма Николина Ангелкова проведе работни срещи в Германия, където с водещи туроператори обсъди инициативи за увеличаване на туристите към България и пренасочване на туристическите потоци към страната ни в ситуацията след обявения фалит на най-стария световен туроператор „Томас Кук“.

Министерството на туризма оказа пълно съдействие на клиентите на фалиралия у нас туроператор „Астрал Холидейз“.

2. Реализирането на мащабния проект Исторически парк

Първият по рода си Исторически парк в света отвори врати това лято у нас. Само през първата си година – от юли до октомври, новата туристическа забележителност посрещна 50 000 туристи от над 30 държави. До момента оценката за направената инвестиция на приключилия първи етап от мащабния проект възлиза на над 70 милиона лева.

Исторически парк е проект за представяне на уникални културно-исторически ценности от световна значимост.
Блясъкът и величието на отминали общества и цивилизации, събрани на едно място по достъпен за посетителите начин.
Съчетание на знанието и културата, на полезното с приятното, на учението с отдиха. Целият проект е замислен като мащабен комплекс, предлагащ своеобразно пътуване назад във времето – от няколко хиляди години преди новата ера до средните векове – през епохите на Неолита, Халколита, Траки, Рим, Прабългари и Славяни, Първо Българско Царство и Второ Българско Царство. През декември туристическата атракция получи престижната награда на Министерството на туризма „Изборът на българите“.

1. Германски здравни каси ще плащат за балнеолечение в България

Достигнахме и до шампионското първо място. Най-голямата и приятна изненада за туристическия бранш през годината дойде по време на Шестия годишен конгрес на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, който се проведе през септември в София. Тогава дойде новината, че туристи от Германия ще могат да ползват рекреативни услуги в България благодарение на споразумение между Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и Асоциацията на германските здравни каси.

Българският съюз по балнеология и СПА туризъм, съвместно с Германо-Българската индустриално-търговска камара, проведе в края на ноември информационна среща, по време на която предостави на членовете си конкретна информация за работа и обслужване на граждани с немска здравна застраховка. Видове процедури, документооборот, маркетингови насоки бяха основните теми, засегнати по време на срещата. Участие в нея взеха собствениците и мениджърите на всички обекти, влезли в първия специализиран каталог „Балнеолечебен туризъм в България“, който е първият основен инструмент, с който ще наложим България като дестинация за здравен туризъм на немския здравноосигурителен пазар. Пазарът, за който се борим е 90 млн. души и нашите комплекси трябва да са готови да отговорят на изискванията му.

Големият пробив бе постигнат благодарение на:  Николина Ангелкова – министър на туризма на Република България, д-р Даниела Дариткова – председател на Комисията по здравеопазване към Народното събрание на Република България, д-р Митко Василев – главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара, Кармен Щрук – заместник-управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара, д-р Татяна Ангелова – председател на Асоциацията по физикална медицина и рехабилитация и  Сийка Кацарова – председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм.

Eкип на BGtourism.BG

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК

Сподели публикацията