Хотелски комплекс WAVE RESORT между Ахелой и Поморие
Slide
Slide

Валентин и Димитър Вълеви за предизвикателствата и успехите на семейната фирма „Акватек“

Профил
Инж. Валентин Вълев е роден през 1960 г. във Варна. Завършва Висшето военно строително училище „Любен Каравелов“ с профил „Промишлено и гражданско строителство“. Той е собственик и управител на „Експрес Гаранцион“ и „Акватек“. Тази година „Акватек“ навършва 25 години, през които е изградила над 3000 обекта на територията на цялата страна, както и в съседните държави.

Инж. Валентин Вълев

През годините компаниите са печелили множество награди от престижни конкурси. „Акватек“ е носител на приз „Фирма за СПА изграждане“ за 2009 и 2010 г. от националните СПА номинации и приз „Иновативна СПА концепция“ от Годишните награди за иновации през 2014 г. на Българската и на Европейската СПА асоциация. Женен, има две деца.

Профил

Димитър Вълев

Димитър Валентинов Вълев е роден през 1986 г. в гр. Шумен. Средно образование получава в Математическа гимназия „Д-р Петър Берон“ с английски език, има бакалавърска степен по счетоводство и контрол от Икономическия университет във Варна и магистърска степен от MA Business Management Kingston University, Лондон. Работи като главен мениджър на „Акватек“ от 2011 г. Председател на NxG Family Business Network Bulgaria от 2014 до 2017 г. Завършил триатлона IRONMAN 70.3. Женен, има три деца.

Какво се промени в строителството на басейни и СПА центрове през последните 25 години, откакто сте на пазара? Има ли определени тенденции в този бранш?

Валентин Вълев: В началото продавахме малки сглобяеми басейни, хридромасажни устройства, сауни. С изграждането на хотелите и ваканционните комплекси, най-вече по Черноморието и в планинските курорти, нещата постепенно се промениха и започнахме да правим големи закрити и открити басейни и СПА центрове. През 2003 г. построихме и първите два аквапарка в България – в Златни пясъци и в Слънчев бряг“.
Тенденциите в бранша сега са свързани с развлекателни басейни и аквапаркове по черноморските комплекси, басейни и СПА центрове в зимните курорти и балнеолечебните комплекси.

А как бизнесът промени вас?

В.В.: Съзнанието ми и начинът ми на мислене са формирани през социализма. Затова не бих могъл да не обръщам внимание на социалната отговорност. От друга страна, правилата в бизнеса са много ясни и безкомпромисни. Няма как да проявяваш милосърдие и благотворителност в самия бизнес, защото, ако те са част от него, тогава в много случаи бизнесът фалира. Ако искаш да оцелееш, трябва да имаш работа, трябва да спазваш съответните правила. Едва след като постигнеш резултати от бизнеса си, можеш да бъдеш милосърден и да се занимаваш с благотворителност. От тази гледна точка бизнесът ме промени. Не бих казал, че е към лошо, а напротив – към добро. Станах много по-организиран, нещата в главата ми много по-бързо се подреждаха. Когато не знаеш какво точно искаш, няма как да го постигнеш. Трябва много ясно да формулираш желанията и целите си.

Не са много примерите в България, при които една фирма е създадена като семейна и остава такава в продължение на четвърт век. Как успяхте да се справите без външни инвеститори, при това преминавайки през кризите от 1997-а и 2009-а?

В.В.: Да, наистина вече четвърт век „Акватек“ съществува на пазара. Имаше кризи, но те са за това – да бъдат преодолявани, а не да те спират. Ако умееш да наблюдаваш нещата около теб, ако можеш да направиш точните анализи, да вземеш правилните решения, кризите са възможности, не препятствия. Така през 1997 г. и особено през 2009-а въпреки изключително тежката ситуация успяхме да се справим.

Не само бизнесът, а и светът около нас се променя много бързо. Ако не наблюдаваш динамиката на промяната, ако не се мъчиш да предвидиш какво би могло да се случи в бъдеще, за да бъдеш по-подготвен, впоследствие става значително по-трудно. Много хора смятат, че като спечелят изведнъж много пари, техният бизнес е стабилен и ще продължи да се развива по същия начин. В следващия момент обаче може нещата да се обърнат. Дали печелиш или губиш, това е ситуацията към момента.

Аква парк, комплекс "Топола скайс"

Аквапарк, комплекс „Топола скайс“

С какви предизвикателства се сблъсквате сега – през 2019 година?

В.В.: Много по-различни от времето, когато започнахме. В началото България беше все още затворена система, външната конкуренция не беше толкова голяма, не бяха навлезли големи европейски и световни фирми на нашия пазар. Сега не е така – ние вече сме на световния конкурентен пазар. Освен това инвеститорите станаха много по-прецизни по отношение на изискванията си. Така че трябва да сме много по-подготвени за предизвикателствата. Днес е много по-трудно за развитието на бизнеса, но, от друга страна, вече сме на световния пазар с възможностите, които той предлага.

Има ли неща, с които не правите компромиси и заради това сте отказвали проекти?

В.В.: Аз съм един постсоциалистически бизнесмен, т.е. човек с мислене и ценности, възпитавани в небизнес среда. Среда, която е била повече социално ориентирана. От тази гледна точка не правя компромис с моралните си ценности. За мен парите са средство, а не цел и не бих се занимавал с неща, които са извън рамките на ценностите ми. Заради това съм губил обекти, но това не ме притеснява. Отстояването на морални ценности в бизнеса помага за утвърждаването на имиджа на фирмата и впоследствие се отплаща. Смятам, че човек не трябва да прави компромиси с моралните си ценности за финансови и материални облаги.

Може ли българският пазар да осигури достатъчно работа на фирма, която прави басейни, аквапаркове и СПА центрове? Не се ли стига до една точка на насищане, след която няма как бизнесът да расте?

В.В.: Все още дава достатъчно възможности за развитие, тъй като България е туристическа дестинация. Въпреки бурното развитие през последните години има още много да се прави както в черноморските, така и в планинските и балнеолечебните комплекси. Няма да спрат да се правят басейни, аквапаркове и СПА центрове, тъй като те са необходимост за хората и вече не може без тях. Те са основните екстри, които клиентите търсят при избора на хотел за своя престой. Не мисля, че скоро ще се стигне до точката на насищане на този пазар, въпреки че има и други български фирми, които също работят в тази област. За „Акватек“ има достатъчно много работа.

Олимпийски басейн в "Терма палас", с. Кранево

Олимпийски басейн в „Терма палас“, с. Кранево

По какъв начин семейна българска фирма се конкурира с големите чуждестранни играчи, при това на пазари като Гърция, Италия или Обединените арабски емирства, където също имате обекти?

В.В.: Предлагаме световно ниво по отношение на качество на работа. С 25 години опит вече сме навлезли много надълбоко в професията и с радост бих могъл да кажа, че, изисквайки от себе си и от хората около нас, ние сме постигнали един отличен резултат като краен продукт. В същото време за всички е известно, че данъците и заплатите при нас, въобще разходите при нас, са по-ниски от тези на много други места. Съвсем естествено е, когато даваш добър продукт на добра цена, да можеш да правиш това където и да било по света, стига някой да го поиска.

Има ли разлика в предпочитанията на клиентите в България и в чужбина?

В.В.: Доста голяма част от клиентите в чужбина предпочитат качеството и цената не ги притеснява толкова много. За тях е важен имиджът на фирмата и качеството. Докато в България все още поради факта, че се борим за оцеляване и ценим твърде много всеки лев, значение има не името на фирмата и качеството, а предимно цената.

Успявате ли да постигате приемственост в управлението на компанията със сина ви Димитър? Обикновено новото поколение има по-различни възгледи за развитието на бизнеса, които могат да доведат до спорове.

В.В.: Да, това е така, но ако искаш да имаш по-малко пререкания със сина си или с управителя на фирмата, трябва да го оставиш да си върши работата на спокойствие и сам да греши. Необходимо е да го предпазваш само от най-големите грешки. Предпазвайки го от всички грешки, не му даваш възможност да се научи. Не участвам ежедневно в управлението и не се намесвам при вземането на решенията, давам само професионални съвети и анализирам работата му, така постигаме приемственост и нямаме чак толкова големи пререкания за бизнеса. Естествено младостта е по-напориста, по-агресивна и иска по-бързи промени, което е съвсем нормално, но пък на младостта й липсва опитът, затова се стремим да постигаме баланс.

Лесно ли постигате разбирателство с баща ви при управлението на компанията или се налага да се убеждавате един друг при вземането на решения?

Димитър Вълев: До голяма степен с баща ми имаме сходни възгледи за управлението на компанията. Естествено, имаме и различия – често се сблъскват моята емоционалност и неговият опит, моите иновативни идеи и неговият консерватизъм. В повечето случаи обаче той ми дава възможност сам да взимам решения и да опитвам, дори това понякога да носи загуби за компанията. Така мога да докажа, че избраното от мен решение е правилно или в случай че не е, сам да се убедя в това и да се поуча от него. Благодарен съм му за това.

Имали ли сте някога колебания дали да тръгнете по стъпките на баща ви, или да поемете по друг път?

Д.В.: Имах известни колебания в студентските ми години и след завръщането ми от Kingston University, Лондон, защото там имах възможността да контактувам с изключителни млади хора със свои собствени идеи, предприемачески дух и желание да се развиват в област, която им е интересна. Тогава за известно време поставих под съмнение дали точно продължаването на семейния бизнес е това, което аз искам в живота. Но след разговор с баща ми разбрах, че в „Акватек“ ще имам възможност да изразя и реализирам себе си в съответствие със силните ми страни. Стартирайки от по-високо ниво, а именно във вече изграден бизнес с история, получавам реалната възможност за постигане на по-голям резултат дори от баща ми. Не съжалявам!

Влизате във фамилния бизнес като главен мениджър на „Акватек“ през 2011 г., когато сте на 25 години. Сега самата компания е на 25 години. Може ли да се каже, че това е една гранична възраст, след която хората и бизнесът започват нов етап в развитието си?

Д.В.: Вярвам, че в първите 25 години един човек и бизнес се развиват бурно – започват несигурно, преминават през много трудности – през някои успешно, през други не чак толкова успешно, но именно трудностите водят до натрупване на безценен опит, който носи след себе си знания и развитие. След такъв период на базата на натрупания опит е добре да се направи анализ и да се избере посоката за развитие в следващите години.

До какви промени в компанията води партньорството между баща и син?

В.В.: Ако аз съм имал един подход към хората, които работят в компанията, то той има друг. Не се намесвам в това, защото знам, че във времето ще управлява той. Хората трябва да приемат него като начин на работа и като манталитет. Естествено е нашите начини на работа да са различни – ние сме различни хора, родени и израснали в различно време. И двамата се стараем да запазим някои основни принципи, които сме наложили в компанията – уважение към хората, които ни подкрепят и с които дълго време работим; баланс в отношенията между управляващи и управлявани. Надявам се да се запази уважението, което даваме на своите служители и работници, защото само по този начин можем да продължим напред. Една от най-големите ценности на всяка компания са нейните служители.

Как си представяте „Акватек“ след още четвърт век?

Д.В.: В момента, с построяването на над 3000 съоръжения, от които 11 олимпийски и 14 полуолимпийски басейна, 10 пеещи фонтана, 8 аквапарка и т.н., „Акватек“ е пазарен лидер и иноватор в своята сфера на дейност в България. Надявам се да стане такъв и в Европа, и то доста преди навършването на половин век. Това е моята цел. Капитал

Сподели публикацията