Slide
Slide

Варшава/София. България е абсолютно безопасна страна. На полския пазар определено ще искаме да популяризираме спа и уелнес туризма, със сигурност и ски курортите, както и нашата кухня и вино, казва министърът на туризма Христо Проданов в интервю пред туристическия портал WaszaTurystyka.pl.

Адам Гонсиор: Каква е целта на Вашето посещение в Полша?

Христо Проданов: Преди всичко за България Полша е много важен туристически пазар. Още повече, че исторически нашите народи са близки един на друг, харесват се. Ето защо едно от първите ми чуждестранни посещения е в Полша. България има три туристически представителства зад граница, едно от които е във Варшава, което показва колко важна е Полша за нас. Второ, искам да се обърна към полските туристи: България е спокойна страна. В морето по нашите брегове няма мини. Справихме се с овладяването на COVID-19, нямаме ограничения и не се изискват COVID сертификати. Единственият документ, който се изисква за влизане в България, е документ за самоличност.

AГ: Доволни ли сте от 2021 г.?

ХП: 2021 г. беше по-добра от 2020 г., което обаче не означава, че миналогодишните резултати са напълно задоволителни. Разбира се, те се дължат и на ограниченията за пътуване, които бяха в сила преди година. Но съм сигурен, че през 2022 г. година без опасността от COVID, резултатите за входящия туризъм ще бъдат много по-добри.

АГ: На колко чуждестранни туристи разчитате тази година?

ХП: Надяваме се да бъдат над 5 милиона. Разбира се, във връзка с войната в Украйна, трябва да вземем предвид липсата на туристи както от Русия, така и от Украйна. В най-добрата до момента година за туризъм – 2019 г., имахме над 9 милиона посетители, доста от които бяха туристи от тези две страни.

АГ: България само през летния сезон ли е популярна или и през зимата?

ХП: Зимният сезон също е много важен за нас. Имаме много добри условия за практикуване на зимни спортове. Планинските курорти са на най-високо ниво, като Банско, Пампорово или Боровец например. Тази зима имахме изключително добри снежни условия и дори сега можете да карате ски по някои маршрути. Възползвайки се от този разговор, бих искал да поканя полски скиори на нашите писти. Те ще опознаят нашите курорти, ски пистите и допълнително ще опитат българска кухня и вина.

AГ: Какви са Вашите идеи за удължаване на туристическия сезон в България?

ХП: Трябва по-ефективно да използваме природните дадености и нашите културно-исторически паметници. Бихме искали да развиваме къмпинг туризъм – имаме възможности, който досега не са използвани пълноценно.

Имаме една от най-прекрасните реки в Европа – Дунав. България е третата страна в Европа по културно-исторически паметници (след Италия и Гърция), втори сме в Европа по брой минерални извори. Тези лечебни води все още са недостатъчно използвани в туристическата оферта.

АГ: Трябва да призная, че за първи път чувам за атрактивността на България в това отношение. А поляците обичат да посещават курорти с минерални води в Словакия и Унгария, така че може би си струва да популяризираме този сектор на българския туризъм в Полша.

HP: Фактът, че такъв важен портал като WaszaTurystyka.pl не познава добре минералните ресурси на България, е проблем и предизвикателство за нас. Защото ако редакцията не знае за тях, откъде трябва да знаят за тях туристическата индустрия и туристите в Полша? А все пак можем да се похвалим с курорти с минерални води на най-високо ниво. Град Велинград е известен като СПА столицата на Балканите и е сред най-добрите балнеоложки курорти в страната. Ние имаме и много други, да споменем Сандански, Сапарева баня, Хисаря, например. В споменатите вече зимни курорти също има и СПА комплекси. Така че през зимния сезон, можете да прекарате целия ден на ски писти, следобед в СПА център и вечер да се насладите на нашите отлични вина. Ще заложим на засилено популяризиране на тези възможности на българския туристически продукт в Полша.

AГ: Какво може да кажете за българския делови туризъм?

ХП: В България за конференции и конгреси основно се търсят градските хотели. И тук предлагаме чудесни условия. Допълнителното им предимство са цените, които са конкурентни в сравнение с цените в други европейски страни.

АГ: Как ще популяризирате България през следващите две години, на какво ще наблегнете?

ХП: На полския пазар – тук ще вземем предвид Вашето вдъхновение – определено ще искаме да популяризираме уелнес  и СПА туризма, със сигурност също и ски курортите, както и нашата кухня и вино. Но няма да забравим с какво е известна България – морето и нашите черноморски плажове.

AГ: Г-н министър, как оценявате потенциала на полския пазар?

ХП: Потенциалът е много голям. И не става дума само за числа. Спомням си от детството си колко често се чуваше полския език по нашите плажове и как полските туристи се чувстваха спокойно и приятно у нас. В същото време ние, като деца, се забавлявахме и играехме с полски деца. И днес го помня много добре. И съм сигурен, че нашите деца също ще имат добри спомени от съвместни игри по нашите курорти. Защото нищо не свързва нациите така, както туризмът. Радвам се, че най-голямата група поляци, посещаващи България, са хора на възраст 30-45 години, обикновено родители с деца.

AГ: От какъв брой полски туристи тази година ще бъдете доволен, г-н министър?

ХП: През 2021 г. официално регистрирахме 160 000 туристи от Полша. Тази година очаквам много по-голям брой. Надяваме се да бъдат значително повече. Но за мен като министър не е най-важен броят на гостите, които ще дойдат при нас. Повече ме интересува какво ще отнесат в сърцата и умовете си от България – какви преживявания ще имат, почивайки в България. Бих искал също така да призова не само поляците да пътуват до България, но и българите да посещават Полша.

Сподели публикацията