Пред Bgtourism.bg Павлина Илиева – председател на ОБТ и управител на Аполо 2000
– Какви оферти за Нова година търсят и резервират българските туристи?
– Дестинациите, които се търсят от туристите за Нова година са много разнообразни. В зависимост от периода на продажбата е и търсената дестинация. Тази година се забеляза връщане към по дълго планиране и резервациите за далечните дестинации започнаха още през август и септември. Основно имаше интерес към Дубай, Малдиви, Лапландия и към специален наш продукт Нова година по Рейн. Речен круиз. Към днешна дата места все още има за чартърните програми до Египет и Йордания, както и за по-близките дестинации. Силно ограничени или изчерпани са Сърбия и Чанаккале. Бих казала, че офертите са разнообразни и всеки може да намери пакет според неговия вкус и бюджет.
– Имахте възможност да посетите световното туристическо изложение в Лондон. Как преминаха срещите Ви в британската столица и ще надградите ли през 2023 г. своите продукти с нови и атрактивни предложения?
– В Лондон изложението мина страхотно! Всички бяха много обнадеждени и някак си имаше трескава работна атмосфера, независимо от реалността на войната и високата инфлация. Това усещане доведе до много продуктивни разговори. Аз лично бях
много щастлива, защото се срещнах със стари партньори и никой не беше прекратил дейност, което беше всъщност голямата опасност в Ковид периода. За щастие хората в туризма сме оптимисти и направихме планове за нови предложения. Това, което лично в нашата фирма ще предложим е дългогодишните ни маршрути по европейските страни. Тази година можеше да се работи само на Рейн и то много ограничено, но от Сезон ‘2023 ще разширим с предложения за речни круизи по река Сена с маршрут от Париж до Нормандия, ще възобновим стар маршрут по река Доро, от Порто до Саламанка. Ще предложим на пазара и едно силно изживяване на круиз в Африка по река Чобе и езерото Кариба. Разбира се и много нови предложения за разнообразни мършрути с морските круизи. За 2023 г. планираме 12 круиза, като групите за Карибите в януари и групите за Дубай и Саудитска Арабия през февруари са вече пълни. Така, че гледаме напред!
Предложенията на Аполо 2000 може да разгледате ТУК!
– Има ли все още ограничения и какви пред Вашата работа заради Ковид?
– Ковид ограничения за повечето дестинации вече отпаднаха. През цялата 2022 г. бяха постоянни изискванията за Ковид при круизите пътувания и това ни затрудняваше много, но към днешна дата вече са единични дестинациите, които изискват, по скоро се наблюдава отпадане навсякъде. Това води до повече туристи и по спокойно пътуване.
– Необходими ли са мерки през 2023 г. за стимулиране на туристическия бизнес и какви? Чужди туроператори останаха изненадани като не получиха сериозни суми по мярката 35 евро на седалка. Това поведение ще повлияе ли на записванията за следващия летен сезон и какво в тази насока може да се направи за стимулиране на партньорите ни извън страната за повече туристи през следващата година?
– Стимулацията на един бизнес е важна, но трябва да се прецени моментната обстановка и каква е необходимостта. Туризмът в цялата си палитра е силно зависим отрасъл от политически, природни и икономически събития. Затова трябва политиката му да е гъвкава и бързо реактивна. Това, което мога да дам като предложение за стимулация за 2023 г. и сме го изпратили до МТ от името на ОБТ, то е продължаване на програмата “Отново заедно”. Това беше една работеща мярка, която обхвана, децата, туроператорите, хотелиерите, транспортната индустрия, екскурзоводите и аниматорите.
По отношение на мярката за 35 евро бих казала, че е с добър замисъл и лошо изпълнение. Това е нова мярка за България, но нашите съседки и особено Турция я практикува от години. Резултатът от взетите решения на МТ със сигурност ще повлияят за избора на България като дестинация и обемите, който ще се заложат към нея от чуждите туроператори. Но може да се излезе от положение като се направят различни действия, засилена реклама на България в ключови държави, да се направят стимули в сроковете на ранните резервации, а ако има бюджет, то мярката от 35 евро ще бъде много добър стимул, но да се помисли за нейното администриране.
Бизнесът е силно динамичен и ако имаме административна тежест, то аз като ТО бих избрала да работя друга дестинация, вместо да чакам дълго вложените средства. Задължителна е и информационна кампания за България, като се поканят топ журналисти, инфлуенсъри, които да пишат за възможностите на страната. Могат да се използват и всички кино продукции, които се снимат в България, за които ще е нужен бюджет, но чрез този похват много бързо се развиват дестинации. Добър пример е Лаго Маджоре в Италия. Могат да се привлекат международни музикални формати на ключови туристически места, но това отново е свързано с бюджет. Освен това, за да се мисли с тези мащаби, то туризма като отрасъл трябва да е държавен приоритет, за да може да имаме добра инфраструктура и транспортна свързаност, както и разбира се да се направи добра политика за визовия режим към България.
Много добра възможност и златен шанс имаме сега, когато Саудитска Арабия се отваря за туризъм. Ние можем да вземем огромен дял от скъпи туристи, платежоспособни и искащи да открият нов свят. Но е необходимо да направим качествена услуга на много високо ниво и да не се плашим от цената й. Всяко качество и лукс си има цена.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE