Л. Яневски: Очаквам повече български туристи да преоткрият Северна Македония, а туристическата индустрия да изгради здрав мост между двете дестинации
Л. Яневски: Очаквам повече български туристи да преоткрият Северна Македония, а туристическата индустрия да изгради здрав мост между двете дестинации

Пред Bgtourism.bg Люпчо Яневски – директор на Агенцията за популяризиране и подкрепа на туризма в Северна Македония

Скопие. “Целта ни е да създадем възможност туристите в Северна Македония да имат 3, 5 и 7-дневни пакети в страната и да постигнем по-висок среден престой”, съобщи за Национална информационна агенция Bgtourism.bg директорът на Агенцията за популяризиране и подкрепа на туризма (AППТ) в Северна Македония Люпчо Яневски. Той посочи, че през 2019 г. средният престой на чуждестранните гости е бил малко повече от два дни, а през 2022 г. и през следващите години амбицията е средният предстой да бъде увеличен, а дестинацията да привлече групи с повече видове туризъм.

Туристи в Скопие

Кампанията, която AППТ ще реализира през 2022 г. в Северна Македония е „В безопасност като у дома“, „alliNMacedоnia“, а кампанията към местни туристи „Домът е дом“.

През тази година ще бъдат посрещнати туристи от TUI Холандия, TUI Белгия, TUI Полша, TUI UK, чрез определени чартърни компании и допълнително групи и индивидуални гости от Турция, Полша и др. държави.

“Стремим се да увеличим броя на нощувките с 15 до 20% за 2022 г. и да увеличим туристите с 10-15%.

Надяваме се да надхвърлим цифрата от 2,5 милиона нощувки

през 2022 г. и много сериозно да увеличим приходите спрямо 2019 г.”, добави Яневски.

“Фокусът ни през 2020 г. беше върху вътрешния туризъм, през 2021 г. върху страните от региона, които на практика генерират 50% от общия брой чуждестранни туристи. Съответно през 2022 г. ще продължим да разглеждаме региона като приоритет и

ще работим допълнително за отваряне на нови пазари,

разбира се в зависимост от световната политическа и икономическа стабилност. Туристите, идващи в Северна Македония искат да харчат повече, да посетят редица атракции и ние като сектор трябва да направим това възможно. По този начин АППТ освен да популяризира дестинацията,

все повече се фокусира върху създаването на условия за инвестиции в туристическия сектор,

т.е. насърчаване на зони за развитие на туризма, но и привличане на по-големи марки и хотелски вериги, които ще добавят допълнителна стойност към дестинация и подобряване на услугите в местата за настаняване, както и цялостното позициониране на държавата”, споделят Яневски пред Bgtourism.bg.

Относно новата въздушна връзка между София и Скопие, която стартира от 26 март и ще донесе нови възможности за развитието на туризма между двете държави, той отговори така: “Ако погледнем данните през 2019 г., ние ще видим, че

най-често гостите от България са посещавали Скопие и Охрид,

те са пътували през месеците април, май, юни, септември и октомври, а това ни отваря допълнителни възможности за удължаване на пътуванията и престоя си през есента и зимата”.

Люпчо Яневски посочва, че дестинацията може да предложи не само шопинг туризъм, посещение на културни и туристически забележителности, кулинарен туризъм и др., но и туристите да преоткрият Северна Македония чрез екстремни спортове и приключенски туризъм, който ще вдигне адреналина на туристите. 

Агенцията планира подобряването на връзката между България и Северна Македония с активна кампания, в която ще се фокусира върху този пазар с повече инфо турове, т.е. ще бъдат поканени туроператори за B2B срещи в Скопие и ще бъде представен туристическия потенциал в София, ще бъде увеличено и медийното присъствие.

Националният борд по туризъм иска общ туристически продукт със Северна Македония

“Започнахме със 100% онлайн реклама през 2018 г. и се надяваме да продължим така, защото пандемията промени целевите групи туристи, които пътуват и очакваме повече туристи от България да проявят интерес и да преоткрият Северна Македония по различен начин”, добави Яневски.

Той посочи, че от години

българските туристи са в топ 5 на туристите по брой посещения и почти по брой нощувки.

“Смятам, че българският туристически пазар не показа пълния си капацитет, защото възможността за пътуване беше само с автобус. С новата авиовръзка между София и Скопие, надявам се в близко бъдеще и между София и Охрид, ще се даде възможност на по-голям брой туристи да посетят страната ни и Република Северна Македония през лятото. Това обаче ще зависи много от капацитета на туристическите сектори, които по линията София-Скопие трябва да дадат допълнителна стойност чрез своите договорености, преди всичко за градска почивка.

Много пъти съм казвал, че

туристическата индустрия има възможността да изгражда мостове между дестинациите,

за да осигури безпроблемно пътуване и връзка между нациите. Надявам се и този път да е така и очаквам по-голям брой туристи от България да пристигнат през лятото на 2022 г. в Северна Македония”, допълни директорът на АППТ.

След двегодишна пауза АППТ заедно с туристическия сектор се представиха на 25-то юбилейно издание на EMITT в Истанбул. Реакциите на турските туроператори, които посетиха нашия щанд, бяха изненадващо положителни. Всъщност, ако погледнем възможностите, климата, връзката на дестинациите и обявените чартърни линии,

очакваме увеличение от 30-50% на посетителите от Турция с цел туризъм,

които ще посетят РС Македония през 2022 г. Надяваме се, че пандемията ще има низходяща тенденция и ще даде възможност за по-голям брой зелени зони и пътувания за туристи, които ще дадат възможност за продължаване на двупосочните пътувания и преоткриване на РС Македония и Балканите по свой начин”, добави Яневски.

От 26 март: Възобновяват се редовните полети от София до Скопие, ще бъдат два пъти седмично

“Когато говорим за допълнителното популяризиране, което е необходимо между Северна Македония и България, очакваме в следващия период, според нашите предложения, да бъде сформирана допълнителна група от експерти, които да подпомагат трансграничното сътрудничество между двете страни. И през 2022 г. ще наблегнем към природните красоти, националните паркове, приключенски туризъм, но и култура и етно-гастро туризъм.

Очакваме през 2022 г. по-голям брой български туристи да посетят отново Северна Македония

и да заемат достойното си място в първите пет дестинации на посещение. За мен туризмът не познава граници, а само дестинации – вярвам, че и двете нации ще потвърдят същото.

На 26 март се качете на самолета и само след половин час ще бъдете в Скопие. Насладете се на ароматно кафе през уикенда и се потопете в атмосферата на града, който има повече от 2 000-годишна история”, каза още Люпчо Яневски.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE