Slide
Slide

Поморие. 10 прости на пръв поглед правила, но изключително точни, са превърнали Турция като гостоприемна туристическа дестинация. Те са били създадени от Министерство на културата и туризма на южната ни съседка и публикувани в книга, която е описала извървения за 5 десетилетия път от прашните селца до модерните комплекси. Днес те бяха публикувани от Желязко Атанасов, който има малък семеен бизнес в Поморие със съпругата си – туристическа агенция, която работи през последната година в областта на гастрономическия туризъм. Работи и по проекта „Черноморска кухня“, заедно с колеги от България, Турция, Русия и Украйна.

„Много се изписа и изговори по повод летния туристически сезон. Колкото „експерти“ – толкова и мнения – от греда до сап! Спомних си, че преди време ми бе попаднала книгата, издадена от турското Министерство на културата и туризма, която описваше извървения за 50 години път от прашните селца до модерните комплекси. Най-ценното в нея, според мен е работата на министерството по промяна на мисленето на обикновения турски гражданин, изведена в десет препоръки“, посочва Атанасов.

Ето ги и тях – Десетте заповеди, превърнали Турция в страната на масовия туризъм:
1. Туристът е наш гост, длъжни сме да го посрещнем и нахраним, както и да се опитаме да му покажем най – интересните неща в града ни.
2. Ако туристът е уморен, ако има проблеми със семейството или с приятелите си, не бива да бъде безпокоен под никакъв предлог! Все пак, ако той има нужда от помощ или от услуга, сме длъжни да проявим нужното внимание.
3. Ако в града ни е пристигнал турист или туристическа група, всички местни – стари и млади са длъжни да ги посрещат с усмивка.
4. Ако туристът пътува с кола, всички са длъжни да го поздравят, помахвайки с ръка. В голяма степен това важи за младежта и за учениците. Нищо друго не прави такова добро впечатление в чужда страна, както дружелюбното помахване с ръка от страна на местните хора.
5. Дори и да не знаем езика на туристите, сме длъжни да им помогнем – обяснението може да стане и с жестове. Да се остави туриста в неволя заради незнанието на езика е голяма грешка
6. Ако туристът има проблем с колата си, ако се е загубил, ако пита за адрес, ако не може да намери място където да пренощува и да се нахрани, сме длъжни да му помогнем всячески.
7. Длъжни сме да възпрепятстваме всеки, който се опитва да измами или излъже туристите. В такъв случай незабавно трябва да уведомим кмета, жандармериста или полицая.
8. Длъжни сме да предлагаме на туристите прясна и чиста храна и напитки с най-добро качество.
9. В основата на туризма е преди всичко чистотата! Нашите ресторанти, хотели, мотели, посуда, прибори – всичко трябва да е чисто до блясък.
10. Не трябва да се иска от туристите за извършените услуги или за продадената стока повече от това, отколкото те  струват. Туристите не трябва да се лъжат!
Не трябва да руши имиджа на известното в цял свят турско гостоприемство!

Сподели публикацията