снимка: БГНЕС, архив

Министерството на туризма се оказа крайно неподготвено да организира по нормален начин гласуването за тазгодишните награди, които по традиция присъжда за насърчаване на туризма. Серия от сериозни гафове реализираха организаторите, с които се подиграха с труда на участници. След като министър Ангелкова си раздаде на 11 декември златните рози на победителите, е достойна да получи златен скункс за начина, по който насърчава българския туризъм с подобен начин на провеждане на конкурс.

Снимка Дневник/БГНЕС

Още от първия ден на вота следихме внимателно как протича гласуването, като същевременно веднага информирахме организаторите и Министeрството за нередностите след всеки гаф. В същото време през последните седмици има лавина от коментари в социалните мрежи, с които се изразява съмнения за временните и крайните резултати на вота, както и критика за начина, по който е направена организацията.

Гаф 1 – Линкът в категорията не се отваряше в първите дни и получихме множество сигнали, че не може да се гласува. Това бе оправено след наш подаден сигнал.

Гаф 2 – Допълнително бе добавена нова номинация, след като вече бе стартирало гласуването – направен е скрийншот, с който се доказват първите номинации и появата на новата.

Гаф 3 – Гаф 1 бе оправен, но организаторите сътвориха нов гаф с линка, насочващ към гласуването в категорията. Заглавието в линка бе за съответната категория, но в подзаглавието на линка стоеше заглавието на една от номинациите, подканващо да се гласува за нея, с това се ощетяват останалите. След наш сигнал техническите лица оправиха настройките на категорията в сайта и в подзаглавието на линка започва да излиза коректна информация, че жребият е до 5 декември.

Гаф 4 – Сайтът не позволяваше да се гласува в последните два часа на вота! Получени бяха множество сигнали от наши читатели.

Гаф 5 – След всички официално подадени сигнали, последва тихо замазване на гафовете без нито едно официално становище на Министерството на туризма до нас.

Гаф 6 – Решаваме да се запознаем с ТОП публикацията на годината в онлайн медията и автора, за да разберем защо неговите 60% през почти цялото време на вота са направо замразени и не помръдват на база на стотиците гласувания в категорията.

Името на журналиста, което е посочено в платформата tourismawards.bg като автор на публикацията „Крепост Траянови врата“ – Владимир Чугунов, се разминава с автора на същия материал, отбелязан в сайта – претендент за наградата, а именно: ALEHANDER POPKONSTANTINOV.
Търсим публикации на Владимир Чугунов като журналист в сайта – не намираме, в Google.bg – също няма авторски публикации.

Дори да приемем, че ALEHANDER POPKONSTANTINOV е псевдоним на истинския автор – Владимир Чугунов, би било редно това също да бъде упоменато в платформата за гласуване – гаф №7 на организаторите. Организаторите обаче не се вълнуват дали официално е регистрирана такава медия, дали има такъв журналист (журналисти), дали той получава възнаграждение като журналист и се заплащат всички необходими данъци и осигуровки за професията – това било в компетенцията на други органи. Министерството на туризма имало само задачата да получи номинациите и разчитало на достоверност при подадените документи, а накрая и приятното задължение да връчи голямата награда, съобразявайки се с официално обявения вот, ако ще да бъде посочено, че Азис (примерно) е автор на публикацията без да е журналист и без да я писал.
В Търговския регистър е посочено, че Владимир Чугунов е управител на туроператорска фирма. Необяснимо е, че пише с псевдоним (това е негово право) и кандидатства с него, за да не влиза в полезрението като журналист, а в същото време кандидатства за награда, която да получи пред голяма аудитория. След нашия сигнал за разминаването на имената бе направена поредната корекция в сайта на номинациите tourismawards.bg.

Множеството гафове и промени показаха, че Министерството тази година не е подготвено да организира такъв престижен конкурс

Трябва да отбележим, че сайтът е стойностен, съдържа полезна информация, която популяризира българския туризъм, но се работи основно с псевдоними, а днес България все повече има необходимост от медии и техните собственици и журналисти, които да бъдат „на светло“. Най-вероятно и г-н Владимир Чугунов е изключителен човек и професионалист, допринесъл много за развитието на туризма, но това не беше начина, по който да бъде отличен.

В регламента на конкурса е посочено, че в него „може да кандидатства всеки журналист, чийто материал е бил публикуван в интернет сайт през 2018 г.“
Материалът „Крепост Траянови врата“ на travelbulgarianews.bg е обозначен с дата 17 юни 2018 г.: https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/
Повече от половин година по-рано – на 15 ноември 2017 г., в същия сайт и със същите снимки е публикуван материал, който преповтаря текста на публикацията на претендента за наградата в категорията за 2018 г.: https://travelbulgarianews.bg/trajans-gate-samuels-victory/
! Ако публикацията на стар материал с еднакви снимки и с незначително „ъпгрейдване“ по информационен повод е толерирано от Министерството на туризма, това би следвало да бъде отразено в регламента на конкурса.

Хронологията на гласуването по време на кампанията буди сериозни подозрения за манипулация на вота с помощта на „роботизирани помощни средства“, жалваха се колеги – потърпевши от вота. Какви са аргументите в подкрепа на споменатото обосновано предположение, освен десетките мнения, които изразиха гласували за тазгодишните награди:
– След всеки глас ЗА останалите претенденти от началото на кампанията до момента процентът на тяхната подкрепа намалява за сметка на „гласовете“ в полза на материала „Крепост Траянови врата“, при това в почти геометрична прогресия.
– В същото време статистиката за читателите на материала „Крепост Траянови врата“ в сайта – https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/, сочи, че към 22 ноември 2018 г. – т.е 10 дни след старта на кампанията, материалът е бил прочетен от едва 484 души?!? А апелът във фейсбук страницата на сайта, призоваваща феновете да гласуват в конкурса, пак до 5 декември 2018 г., има само 4 харесвания и нито едно споделяне.
–  Аналогична справка за материала на друг претендент в категорията за Варненското златно съкровище в https://brat-bg.com/, и публикациите във фейсбук страницата на сайта показва следните резултати:
– 5554 читатели на материала в българската версия на сайта и 1844 читатели – в руската;
– 119 реакции , 9 коментара и 248 споделяния на българския вариант на поста във фейсбук страницата на Брат-BG;
– 103 реакции, 2 коментара и 64 споделяния на руския вариант на поста във фейсбук страницата на Брат-BG.
В същото време номинации на медии с огрoмна аудитория като Монитор, 24 часа, Нова тв и др. имат по-малко от 1-1,5%.

Още през миналата година, когато спечелих в категорията „Специализиран туризъм“, изразих писмено пред Министерството на туризма своите съмнения за некоректно отчитане на вота и серия от гафове, които тази година бяха много по-сериозни и попречиха за нормалното провеждане на гласуването. Организаторите са получили жалби от участници и техни поддръжници.

„Начинът, по който се организира конкурса – няма ясни критерии и подбор, не може кандидатите да се самоопределят в коя категория са, а експертите от министерството просто да се радват, че има някакви кандидати….Никакво сито, никакъв подбор и логика…“, коментират специалисти в туристическия бранш.

Целта на Годишните награди е да се насърчи българския туризъм. Да се популяризират туристически обекти и дестинации. Точно за едно такова място се разказва в публикацията, която BGtourism.BG представи. Това бе история за млад българин, който е избрал да живее и работи в родината си, а не като много негови сънародници да са я напуснали заради множество несправедливости и начин на живот. Млад българин, който реализира семейна мечта и е едно от лицата на българския туризъм пред гостите на страната ни в красивото и живописно черноморско селце Тюленово, където министър на туризма скоро не е стъпвал и място, което не фигурира в рекламните материали на Министeрството на туризма. Ние свършихме работата на Министерството на туризма и получихме своята “оценка”. Този конкурс вече няма тази тежест и авторитет пред нас след серията гафове, от които бяхме потърпевши ние и големия кръг от приятели, които ни подкрепиха.

Благодарим на всички, които гласуваха за материала, за който независимите интернет броячи отчитат многократно по-голям прочит на тази публикация спрямо победителя в категорията.

Вила Амбра – Магията на Севера роди необичаен кехлибар на брега на морето

Крайно класиране в категорията

„ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИ МАТЕРИАЛ НА ТЕМА ТУРИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г. В ОНЛАЙН МЕДИЯ“

1. Крепост Траянови врата https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/ – Александър Попконстантинов
55%
2. „Вила АмбраМагията на Севера роди необичаен кехлибар на брега на морето“http://bgtourism.bg/14102018-villa-ambra/ – Руслан Йорданов
24,20%
3. Варненското златно съкровище – предвестник на цивилизациите от Шумер и Египетhttps://brat-bg.com/bg/interesting/bg-incognita/on-sea/out-of-beach/3861-2018-06-04-07-23-32-1 – Невяна Иванова Троянска-Димитрова
18.17%
4. Операта дръпна нагоре туризма в Белоградчик – https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6995296 – Христо Николов
1.33%
Всички останали финалисти имат под 1%

Победата не трябва да е на всяка цена. И когато се случва по този начин не е сладка. Иначе честито на победителя и на победителите. Сред тях има много стойностни колеги, организации и хора от туристическия бранш, които заслужено спечелиха и получиха своето признание.

Руслан Йорданов

Собственик на BGtourism.BG и автор на публикацията