Снимка Руслан Йорданов, bgtourism.bg

ПОС терминалът е задължителен за обекти с две и над две звезди

София. Заведенията за хранене и развлечения трябва да имат менюта за кухненската продукция и за напитките с цени, грамажи и алергени, да предоставят на своите гости безплатен достъп до санитарния възел и да бъдат категоризирани. Обектите с две и над две звезди са задължени да поддържат ПОС терминал за приемане на безкасови плащания и да информират предварително клиентите си за тази възможност. Това е важна и за удобството на потребителите промяна в Закона за туризма от март миналата година.

Това разясни създателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в интервю за bTV Бизнес Видео Подкаст преди началото на най-предпочитания за летните почивки месец – август.

Ако в разгара на летния сезон започне задължителното двойно обозначаване на цените, всички менюта ще трябва да съдържат стойности както в лева, така и в евро, като изискването за наличие на грамаж също остава валидно. Надявам се новите правила напълно да изкоренят една често срещана в миналото практика да се предлагат менюта с различни цени за българи и за чужденци“, обърна внимание тя. По думите й, преминаването към еврото ще улесни особено чуждестранните туристи, тъй като няма да се налага да пресмятат, а от догодина – и да превалутират, от което губят пари. На този етап, обаче, има информация, че двете цени някъде ги объркват, защото все още не могат да плащат в евро.

При сергиите и щандовете, където се продават плодове, и съгласно сега действащото законодатилство, трябва да има не само цена за даденото количество, но и за единица мярка. В противен случай може да се стигне до объркване, особено при по-скъпи плодове като малини, къпини и др. С въвеждането на двойното обозначаване, ще се изискват три цени: една в лева за количеството, една в лева за единица мярка и една в евро – само за количеството. Не е необходимо да има четири цени. Аналогично ще бъде и при намаленията – трябва да имаме редовната цена в лева, намалената цена в лева и намалената цена в евро, информира експертът.

Според Габриела Руменова сивите зони в туризма са нерегламентираното предлагане на квартири през платформи за безплатни обяви и социалните мрежи, скритите такси, липсата на цени или на менюта най-вече при плажните барове и др.

Искаме да поръчаме, питаме сервитьорката какви напитки се предлагат, например. Тя изброява няколко възможности, а когато се поинтересуваме кое колко струва, тя отговаря уклончиво. Ние не получаваме информация каква точно е цената, а това понякога е голям риск, защото на морето и най-вече на самия плаж често е значително по-скъпо и можем да се окажем изненадани“, посочи Руменова. Понякога отказват да ни върнат ресто с обяснението, че нямат дребни.

Неудобство за потребителите е изискването за достигане на минимална сума, за да се заплати с карта. Макар да не е нарушение на закона, коректно би било тези търговци да информират преднарително клиентите си за това ограничение, за да не се стига до нелоялни практики, които водят до непланирани покупки за достигане на сумата.

Туристите все по-често стават жертва на онлайн измами при резервации на места за настаняване, включително след създаване на сайтове двойници на такива обекти.

В такива случаи потребителите не могат си търсят парите от оригиналния собственик на туристическия обект, защото той е косвена жертна на измамата – потърпевш от това, че някой е решил, че обектът е достатъчно привлекателен и може да използва официалните снимки и информация, за да накара хората да повярват, че това е истинска оферта“, каза още тя.

Проектът „Ние, потребителите“ е некомерсиална платформа за информация, коментари, съвети и безвъзмездна взаимопомощ от граждани на граждани по широк спектър потребителски теми. Фокусът е върху практиките – да знаем не кой точно икономически оператор, а какво прави и да сме по-подготвени при срещата с подобни прийоми на търговци.

Ние, потребителите“ е неутрално поле за обсъждане на лични и актуални потребителски казуси, новини и събития, свързани с потребителските права и тяхното реализиране. Подготвят се становища и предложения за законодателни инициативи, които да доведат до по-висока степен на защита на потребителите.

Глобалната цел е подобряване на познанията в тази област и на подготовката и увереността на хората за реакция, както в моменти на опити да бъдат подведени от некоректни търговци и доставчици на стоки и услуги, така и ако вече са станали жертва на нарушения и нелоялни практики в търговската мрежа, онлайн пространството и навсякъде, където са в ролята си на потребители.

Когато не успяваме да се справим сами, сезираме компетентните органи за оказване на помощ!

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE

ПРЕОТКРИЙ СВЕТА 
Избери от над 1.3 милиона хотела в 195 държави с директни онлайн резервации на страхотни цени