Дъблин. Най-голямата авиокомпания в Европа, Ryanair, отправи остър призив към Европейската комисия и правителствата на Франция, Испания, Германия, Гърция и Великобритания да осигурят необходимия компетентен персонал в своите ATC оператори, за да се избегнат закъснения, които са не само неудобни за пътниците, но и водят до излишни вредни емисии.
Ryanair посочва, че именно тези пет държави са отговорни за над 90% от забавянията на полети в Европа през 2024 г., причинени от липса на персонал и т.нар. „капацитетни“ ограничения в диспечерските служби. За разлика от тях, централните ATC структури в Ирландия, Словакия, Дания, Белгия и Нидерландия са осигурили навременно обслужване без значими закъснения, доказвайки, че ефективното управление е възможно.
Според данните на Eurocontrol за 2024 г., френският ATC е причинил забавянето на 35 100 полета на Ryanair, засягайки над 6,3 млн. пътници. В Испания броят е 32 700 полета и 5,9 млн. пътници, а Германия, Гърция и Великобритания също фигурират сред най-лошите примери.
Най-лоши ATC услуги през 2024 г.:
Франция: 35 100 забавени полета | 6,3 млн. пътници
Испания: 32 700 полета | 5,9 млн. пътници
Германия: 18 700 полета | 3,4 млн. пътници
Гърция: 5 000 полета | 0,9 млн. пътници
Великобритания: 3 380 полета | 0,6 млн. пътници
Най-добри ATC услуги през 2024 г.:
Ирландия: 70 полета | 12,6 хил. пътници
Словакия: 210 полета | 37,8 хил. пътници
Дания: 310 полета | 55,8 хил. пътници
Белгия: 475 полета | 85,5 хил. пътници
Нидерландия: 600 полета | 108 хил. пътници
Главният изпълнителен директор на Ryanair, Майкъл О’Лиъри, заяви:
„Ако датчаните, белгийците, холандците, ирландците и словаците могат да осигурят ефективни ATC услуги без закъснения, защо това не се случва във Франция, Испания, Германия, Гърция и Обединеното кралство? Отговорът е прост – тези структури са държавни монополи, които не се интересуват нито от обслужването, нито от авиокомпаниите, нито от пътниците. Всяка година сме свидетели на хронична липса на персонал, което води до милиони забавени пътувания и 10% повече въглеродни емисии.“
О’Лиъри подчерта, че въпреки 20-годишните инвестиции в проекта SESAR за Единно европейско небе, няма реален напредък. Той настоява Европейската комисия под ръководството на Урсула фон дер Лайен да се намеси и да изиска ефективност и конкуренция в сектора, включително чрез възможно отваряне на ATC услугите за частни оператори.
„Този скандал с некадърността и недостига на персонал трябва да приключи. Европа заслужава модерни и конкурентни авиодиспечерски услуги – особено когато вече имаме добрия пример от Ирландия, Дания, Белгия, Нидерландия и Словакия,“ допълни той.
Ryanair призовава за незабавни действия, включително спешно наемане и обучение на нови авиодиспечери, за да се гарантира безопасността, точността и устойчивостта на въздушния транспорт в Европа.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE
|
ПРЕОТКРИЙ СВЕТА |