Истанбул. Телевизионната индустрия на Турция е генерирала 1 милиард долара през 2023 година от износ на сапунени сериали и има важно въздействие върху туризма в страната, особено в Истанбул, заяви д-р Дениз Гюрген Аталай, асистент в катедра “Кино и телевизия” в университета “Бахчешехир” (Bahçeşehir) в Истанбул, цитиран от Асошиейтед прес и БТА.
“Секторът на телевизионните сериали има огромен дял. Образът на Истанбул, представен от сериалите, храната, която се яде тук, напитките, слушаната музика, начинът на живот и културата предлагат много приятно място за оценка в рамките на сериалите”, заяви Аталай.
Под знойното турско слънце туристите се разхождат из декори, които пресъздават замъци от османската и византийската епоха, правят си селфита с актьори в традиционни османски носии и гледат каскадьорски изпълнения на коне. Сред тях е Рия Тойванен, на 22 години, отдаден фен на турските телевизионни сериали, която пътува до Истанбул от Финландия с майка си, за да се потопи в царството на любимите си сериали.
На около 8000 мили (12 800 километра) във Вила Карлос Пас в Аржентина, 66-годишната пенсионирана учителка Ракел Греко гледа епизод от турска романтична комедия, заобиколена от сувенири от нейното пътуване до Истанбул, където е посетила забележителности, които е познавала от годините, прекарани в гледане на турски предавания.
“Струваше ми се, че сънувам, не можех да повярвам, че изживявам това, което виждах всеки ден в сериала”, каза тя за гостуването си в Турция през април тази година.
Глобалната популярност на турските телевизионни сапунени сериали (на турски dizi) издигна страната в позицията на водещ износител на телевизионна продукция, значително укрепвайки международния ѝ имидж и привличайки милиони зрители и туристи от целия свят към исторически и културни обекти в страната, които са декори на много от сериалите.
Успехът на турските сериали подхранва процъфтяваща телевизионна индустрия за милиарди долари, която продължава да се разширява към нови пазари, казват експерти. Популярността на тези предавания също значително засилва “меката сила” на Турция в глобален мащаб.
Между 2020 и 2023 година глобалното търсене на турски сериали се е увеличило със 184 на сто, което позиционира Турция като един от най-големите износители на телевизионни предавания в света, според компанията “Парот Аналитикс” (Parrot Analytics).
“Ние достигаме до над 400 милиона зрители всяка вечер по целия свят”, каза Изет Пинто, главен изпълнителен директор на “Парот Аналитикс”, която изнася турски сериали на световните пазари. “Меката сила”, която създаваме с турските сериали, не може дори да се сравни с това, което може да се направи в политиката”, допълни той.
Въпреки че сериалът “Диво сърце” (Deli Yürek) беше първият турски сериал, изнесен в Казахстан през 2001 година, романтичният сериал “Перла” (Gümüş) от 2005 година изстреля турските сериали до световна слава. Поредицата, която се върти около жена от традиционен произход, адаптираща се към градския живот, стана изключително популярна в Близкия изток.
“Хиляда и една нощ”, романтична драма от 2006 година, базирана на колекция от близкоизточни народни приказки и развиваща се в съвременен Истанбул, плени публиката на Балканите. “Великолепният век” (Muhteşem Yüzyıl), базиран на османския султан Сюлейман Великолепни от 16-ти век, поведе пътя към историческата фантастика.
Някога вносител на латиноамерикански теленовели, Турция сега изнася своите сериали. Президентът на Венецуела Николас Мадуро посети снимачната площадка на историческия драматичен сериал “Възкресението на Ертуурул” (Diriliş: Ertuğrul) през 2018 година, подчертавайки привлекателността на турските сериали в своята страна.
Хайли Уганадъ, основателят на фен платформата за турски телевизионни сериали “Дизила” (Dizilah), казва, че популярността им идва от теми, които се фокусират върху семейството, приятелството и любовта, обикновено на фона на луксозния начин на живот в Истанбул или богатата история на страната.
“Те предлагат по нещо за всеки, независимо откъде е. Гледайки турски сериали, виждам отражения на майка ми, себе си и моите братя и сестри”, каза Уганадъ.
Нейната платформа има аудитория от около 1,5 милиона зрители месечно, с фенове от САЩ, Канада, Гърция, Индия и Пакистан.
Изет Пинто посочва семейно-ориентирания характер на турските драми. “Няма голота, няма ругатни или лоши думи, няма много омраза. Така че това става за гледане от семейството”, обяснява той.
С разрастването на индустрията се разширяват темите на сериалите, като например в “Червени рози”, който изследва динамиката между твърдо светско западно ориентирано семейство и измислено ислямско братство.
По време на затишие в снимките актьорът Йозджан Дениз, който преди това е участвал в сериали като “Имението с лозите” (Asmalı Konak) и “Истанбулската булка” (İstanbullu Gelin), каза, че тази диверсификация е от съществено значение, ако индустрията иска да процъфтява.
“Страните, които не успяха да се трансформират (в) различен жанр, сега изостават в износа на сериали”, каза Дениз. “Турция сега е хванала тази инерция, но ако не може да ги разнообрази или да разкаже различни неща (сюжети), тази инерция ще свърши някъде”, допълни той.
Първият епизод на “Възкресението на Ертуурул” имаше над 157 милиона гледания на езика урду в “ЮТюб” (YouTube) канала на турската държавна телевизия Ти Ер Ти (TRT), каза продуцентът и сценарист Мехмет Боздаг, който е създал популярните исторически драми, които пресъздават живота на османските лидери и герои.
“Осман: Основателят” е излъчен в над 110 страни, допълни Боздаг.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE