Николина Ангелкова: Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в България трябва да бъде актуализирана
Николина Ангелкова: Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в България трябва да бъде актуализирана

София. Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в България трябва да бъде актуализирана. Това обяви Николина Ангелкова, съветник в Министерството на инвестициите на Кралство Саудитска Арабия и бивш министър на туризма, която заедно с водещи учени, експерти и мениджъри от три континента участва в дискусионния форум „От криза към устойчивост: глобални предизвикателства и решения в туризма“, организиран от Глобалния център за устойчивост на туризма и управление на кризи при УНСС, съвместно с катедра „Икономика на туризма“. Тя добави, че мерките в новата стратегия трябва да бъдат подкрепени с адекватен бюджет, за да се създадат реални ползи за туризма.

Ангелкова акцентира върху ключовата роля, която туризмът играе за растежа на икономиката във всяка една държава. Тя направи паралел между развитието на туризма в България и Саудитска Арабия.
„Само за 5-6 години Кралството преживя неве
роятна трансформация, като прие стратегическия документ Vision 2030. Туризмът попада в топ три на секторите, които са приоритет на Саудитска Арабия, и всяка една институция работи в полза на туризма“, даде пример г-жа Ангелкова.

Научното събитие се проведе под патронажа на ректора на УНСС проф. д-р Димитър Димитров и с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“ към МОН.

IMG 3078

„Проблемите и предизвикателствата в туризма не касаят само туризма. Климатичните промени, войните, конфликтите и другите глобални въпроси засягат всички области от нашия живот. Туризмът е навсякъде – и в културните забележителности, и в природните дадености, и затова е важно да следим промените и да взимаме устойчиви решения“, подчерта при откриването на форума проф. Димитров.

IMG 3079

„В свят, обхванат от многостранни предизвикателства, секторът на туризма е в критичен момент. Днешният форум ще послужи като платформа за диалог и обмен на идеи с представители на бизнеса, институциите и медиите. Именно чрез такива съвместни усилия можем да впрегнем колективната мъдрост и опит, необходими за изграждането на устойчиво и отговорно бъдеще за глобалния туризъм“, каза в приветствието си към участниците проф. д-р Еленита Великова, директор на Глобалния център за устойчивост на туризма и управление на кризи и преподавател в катедра „Икономика на туризма“.

IMG 3082

УНСС София е една от седемте локации в света, в които Глобалният център развива дейност. Останалите центрове на мрежата са в Ямайка, Йордания, Кения, Великобритания, Испания и Канада. Центърът е ангажиран с редица дейности и е посветен на създаване на инструменти и политики за подпомагане на туристическите дестинации в борбата с различни кризи, провеждане на научни изследвания и оказване на консултации. Чрез проучвания, участие в проекти, обучения и консултации Центърът допринася за решаването на реални проблеми, пред които е изправен туризмът, и за повишаване на квалификацията на специалистите в сферата на управлението на кризи и устойчивостта.

На 19 юни създават Българска асоциация за устойчив туризъм

Едмунд Барлет, министър на туризма на Ямайка и съосновател на Глобалния център за устойчивост на туризма и управление на кризи, приветства усилията на УНСС да издигне името на организацията в региона на Централна и Източна Европа и подчерта, че значението на устойчивостта и адаптивността в туризма не трябва да бъде подценявано.

Наталия Байона, изпълнителен директор на Световната организация по туризъм (UNWTO), поздрави участниците във форума, като заяви, че инвеститорите и бизнесите в туризма насочват все повече капитал към устойчиви проекти и отговорни бизнес практики. „Повече от всякога работата в посока устойчивост и адаптивност и добре структурираното управление са от ключово значение. Трябва да направим така, че водещите сектори да се развиват като добър пример в трансформацията, в чийто център са хората“, посочи Наталия Байона.

Учени и изследователи от Австралия, Италия, Нидерландия и САЩ представиха последните си проучвания в областта на устойчивото развитие и управлението на кризи по време на форума. Сред тях са проф. д-р Дора Маринова, експерт по устойчиво развитие в Института за устойчиви политики на университета Curtin, Австралия, проф. д-р Лилия Терзиева, Евелин Каптейн и Хелийн Геертс от Университета по приложни науки в Хага, доц. д-р Симоне Сплендиани, преподавател в Университета в Перуджа, Италия, д-р Лия Хамилтън от Университета в Кентъки, САЩ, и проф. д-р ТониноПенкарели, преподавател в Университета Урбино, Италия. Пленарните доклади обхванаха теми като изследването на връзката между устойчивостта на храните и туризма, насърчаването на социалното предприемачество и сътрудничеството в областта на туризма, управлението на културно-историческите ресурси и опазването на нематериалното културно наследство в условия на криза и др. Чуждестранните лектори се обдиниха около мнението, че международното научно сътрудничество е един от най-ефективните инструменти за насърчаване на политиките за отговорен туризъм и дадоха примери от своята практика за проекти и инициативи в тази посока. Те изразиха желание и готовност за дългосрочно партньорство с Глобалния център за устойчивост на туризма и управление на кризи.

IMG 3080

„Климатичните промени играят много съществена роля в развитието на туризма и устойчивото развитие ще бъде водеща тема в следващите десетилетия“, коментира климатологът проф. д-р Георги Рачев. Той също даде Саудитска Арабия, както и Албания, Хърватия и Румъния, като примери за ефективни политики в областта на туризма. „Докато туризмът не стане приоритетен отрасъл в националното ни стопанство, няма как той да се развива“, посочи проф. Рачев. Комуникацията между институциите и всички заинтересовани страни също е от особено значение, смята проф. д-р Миглена Жиянски, председател на Научния съвет на Институт за гората при БАН. „В един момент ние говорим, предлагаме решения, правим научни проекти, но без ясно дефинирани политики нататък по веригата нещата или не се случват, или се случват с голямо забавяне и препятствия“, посочи тя.

В рамките на форума бяха представени и добри примери за устойчиво развитие на българските туристически бизнеси. Д-р Даниела Стоева, основател и мениджър на Tandem Travel, подчерта, че въвеждането на устойчиви политики и практики в бизнеса е доста сложен, трудоемък процес, с голям финансов ангажимент, но води до много ползи. Tandem Travel е сертифицирана по стандарта Travelife, който е създаден специално за туроператори и туристически агенти, които прилагат политики за устойчивост. В България към този момент само две компании са сертифицирани по стандарта Travelife. „Въвеждането на политиките за устойчивост е постоянен процес, не е нещо, което приключва само с получаването на сертификата. Той показва дългосрочна ангажираност към устойчивото развитие“, подчерта д-р Стоева. Един от най-успешните примери в областта на хотелиерството е InterContinental Sofia, който е първият български хотел, получил сертификата „Зелен ключ“. Боян Петров, главен инженер в InterContinental, разказа, че в хотела са въведени редица мерки за пестене на енергия и вода, внедрен е специален софтуер за управление на климатизацията в сградата, използват се български машини за трошене на стъклени бутилки, употребата на пластмаса е сведена до минимум, отпадъците се събират разделно, а на гостите се предоставя информация как могат да допринесат лично за устойчивото развитие на туризма.

Медиите в България също се включват все по-активно в насърчаването на отговорното туристическо и потребителско поведение. Живка Попатанасова, журналист в bTV Media Group, сподели, че когато преди две години „Бизнес новините“ са създали секцията ESG, е било предизвикателство да се представят на аудиторията термини като устойчивост и отговорни политики, а сега тази секция е една от най-четените в сайта. „Трябва да се подобри присъствието в медиите на темите за специализираните видове туризъм, за възможностите за целогодишен туризъм, като се дават добрите примери, които не са никак малко. Постигнали сме напредък в отразяването на съществените теми в туризма, а и в предоставянето на информация на потребителите, които все по-често избират обекти, предлагащи отговорни пътувания и прилагащи зелени политики“, каза Живка Попатанасова.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE