София. Националният съвет по туризъм прие на заседание Годишната програма за Национална туристическа реклама 2023. Съветът беше открит от министъра на туризма д-р Илин Димитров. По думите му туризмът се възстановява и за това съдим не само от добрите числа, а и от успехите на международните борси. Туризмът идва с бясна скорост, той се завръща. От нашите действия или бездействия зависи къде ще се намираме, дали ще бъдем в първия или в последния вагон на влака, заяви в обръщението си към участниците министърът.

На 2 август встъпихме в длъжност като служебен кабинет, като основната ни идея беше да продължим добрите политики на предишния кабинет. Постоянното прекъсване на управлението на министерството води до невъзможност за осъществяване на по-дългосрочни политики. Надявам се да се намери формула, чрез която поне за няколко години да имаме стабилно управление, за да придвижим туризма в правилна посока“, заяви министър Димитров.

Министърът направи отчет пред членовета на съвета за свършеното през последните близо пет месеца. По думите му основната трудност е била отчетността по програмите за украинските бежанци. Скоростта на плащане е удвоена, изчистени са почти всички заверени плащания, а около 5% са спорни плащания. Една по една се проверяват всички жалби, подадени от хотелиерите, съобщи министърът и добави, че министерството беше длъжно и доказа, че е добър партньор на бизнеса в трудни моменти.

Във фокуса на работата на министерството беше и проблемът със забавените категоризации на обекти. 1226 проверки и категорации са извършени през последнитемесеци от управлението на служебния кабинет, очакват се още под 70 категоризации, съобщи министърът. В обръщението си д-р Димитров засегна и темата за проверките на плажовете, които през летен 2022 са били 413. „Плажове са лицето ни пред света, голямата ни борба беше да убедим концесионерите, че международният еко етикет „Син флаг за плажовете ни е важен, очакваме догодина плажовете със син флаг да се удвоят от 19 на 40“, съобщи още министърът. Сред приоритетните теми са международните контакти и рекламна кампания за популяризация на българския туризъм, както и подготовката на предстоящия зимен сезон.

Заместник-министър Ирена Георгиева представи анализ на сезон Лято 2022, който показва ръст от близо 20% спрямо летния сезон на 2021 г. България е една от страните в Европа с най-голям ръст и с най-голяма бързина на възстановяване на туризма спрямо предпандемичната 2019 г. Над 4,3 млн. туристи са пренощували в местата за настаняване с 10 и повече легла през летния сезон, като в тази цифра не се включват укранските граждани. Общото равнище на възстановяване на туристопотока е 93%, ако приемем летен сезон 2019 г. за 100%. През изминалото лято пътуванията на българи в страната преминаха 2 млн., отбелязваме ръст на вътрешния туризъм в размер на 7% спрямо 2021 г.Входящият туризъм също се възстановява, общият брой регистрации на чуждестранни туристи е над 2 млн. без настанените украински граждани. Увеличението спрямо 2021 г. в абсолютни цифри е над 500 хил. Въпреки това,най-рано през 2025 г. очакваме входящият туризъм да достигне равнището на летен сезон 2019, като един от факторите е войната в Украйна“, посочи заместник-министър Георгиева. За периода май-септември 2022 г. 697 хил. румънски туристи са избрали България за своята почивка и това им отрежда първото място, следвани от Полша и Германия. Останалите важни за България пазари са Обединеното кралство, Чехия, Израел и др.

По време на срещата заместник-министър Георгиева представи и очакванията за зимен сезон 2022/2023, които на този етап са оптимистични. Прогнозата е, че отново вътрешният пазар ще е водещ за зимните ни курорти. Традиционно българските туристи извършват около 1 млн. пътувания с отсядане в местата за настаняване с 10 и повече легла. Очакванията са, че ще продължи възстановяването на входящия туризъм, интерес има от пазарите Великобритания, Румъния, Израел, Северна Македония, Сърбия и Гърция.

В рамките на заседанието заместник-министърът на туризма Мариела Модева представи Годишната програма за национална туристическа реклама 2023. Сред основните цели в маркетинговата дейност на Министерство на туризма за 2023 г. са утвърждаване разпознаваемостта на бранд България като развита европейска туристическа дестинация, налагане положителен имидж на страната ни чрез пълния микс от маркетингови активности, стратегически партньорства и планиране и осъществяване на засилени рекламни кампании, насочени както към вътрешния, така и към приоритетните международни пазари. Ще се прилага оптимален микс от маркетингови инструменти, засилване на дигитализацията и постигане на максимална ефективност и ефикасност на всички рекламни активности.

При кампаниите за зимен сезон 2022/2023 г. и летен сезон 2023 г. е приложен качествено нов подход, който е насочен към начина на купуване на реклама на целеви пазари – предварително зададени параметри за постигане на определени цели, както и максимално таргетиране и ангажиране на аудиторията. Фокус е обхватът на кампаниите във водещи национални телевизионни медии на целеви и перспективни пазари за промотиране на летен сезон 2022 г. Таргет групите са на възраст между 18 и 60 г., като се отчитат спецификите на всеки отделен пазар.

За зимен сезон 2022/2023, за удължаване крилата на сезоните, за популяризиране на специализираните видове туризъм, както и за подготовка на летен сезон 2023 г. вече стартираха кампании в България, Австрия, Германия, Израел, Полша, Северна Македония, Чехия, и предстоят в Гърция и Сърбия.

През 2022 година Министерство на туризма на Република България организира представянето и участието на страната ни в над 25 международни туристически и специализирани изложения и форуми на основни и перспективни пазари, в т. ч. беше проведено „роуд шоу“ в Полша и редица срещи на високо ниво, посочи заместник-министър Модева. Министерство на туризма ежегодно планира представянето на България на международни туристически изложения с представителни щандове – близо 30, неразделна част от Годишната програма за национална туристическа реклама. През 2023 г. България ще бъде страна партньор на изложението AITF в Баку, Азербайджан. С оглед динамичната ситуация както на международния, така и на вътрешния пазар и усилията, които Министерство на туризма полага с цел подпомагане на един от най-засегнатите сектори на българската икономика, мярката за преференциални такси (50% от редовната такса) за участие на български национални и информационни щандове ще бъде продължена и през 2023 г.

На заседанието бяха обсъдени различни теми и идеи относно рекламата на страната, предлагането на различни видове туристически продукти и бюджета за маркетинг и реклама. Заседанието на Националния съвет по туризъм се проведе при засилен интерес от страна на институциите и бизнеса. От 48 члена на съвета, утвърдени със заповед на Министъра на туризма, присъстваха 40, което до този момент не се е случвало.

Сподели публикацията

Хотел Радинас Уей Боровец Нов СПА хотел в Сапарева Баня | 103° Hotel & SPA