Интервю за Bgtourism.bg с Крис Легаспи – Главен търговски директор на Archipelago International

София. Главният търговски директор на една от най-големите частни хотелски вериги в Югоизточна Азия – Archipelago International, Крис Легаспи, посети България за първи път по повод участието си в Хотелски форум, проведен в София. Той беше част от панелна дискусия на тема „Динамично ценообразуване“ заедно с Десислава Димитрова (DES Management), Ясен Щерев (Havana & Paradise Green Park, Златни пясъци) и Петър Денчев (Gallery 37 by Aston, Пловдив).

На 13 октомври г-н Легаспи посети Gallery 37 by Aston, който е първият хотел в България, станал част от Archipelago International. По време на престоя си в Пловдив той разгледа културните забележителности на града, разходи се из Стария град и опита автентичната българска кухня в два от най-емблематичните ресторанта – „Паваж“ и „Хемингуей“.

На 14 октомври г-н Легаспи беше приет от г-н Илин Димитров – секретар на президента на България по култура, образование и туризъм. По време на срещата двамата обсъдиха възможностите за академическо сътрудничество между българските университети по туризъм и водещи азиатски образователни институции, както и потенциала на България като нова дестинация за туристи от Индонезия и Югоизточна Азия.

В специално интервю за Bgtourism.bg той споделя впечатленията си от страната, визията си за развитието на местния хотелски сектор и стратегическите планове на Archipelago за региона на Балканите.

– Г-н Легаспи, това е първото Ви посещение в България. Страната оправда ли очакванията Ви и какво впечатление Ви остави?

– Първото ми пътуване до България беше невероятно. В деня на пристигането ми екипът ме заведе направо в Пловдив. Бях впечатлен, че Римският театър е само на няколко минути пеша от хотел Gallery 37 Powered by ASTON. Изкуството, пластовете история и гледките ме накараха да се запитам защо не съм дошъл по-рано. Храната беше превъзходна. Впечатлението, което остана у мен, е просто: България е място, за което светът трябва да знае повече.

– Как бихте описали България през очите на посетител от Азия? Какво Ви направи най-силно впечатление?

– Усеща се като спокоен и сигурен рай, в който има толкова много за откриване – красиви градове, дълбока култура, искрено гостоприемство и изненадваща кулинарна сцена.

– Посетихте Пловдив и Стария град. Какви прилики виждате между културния туризъм в България и този в Югоизточна Азия?

– Има същата любов към живото наследство. В Югоизточна Азия туристите участват в работилници по батик в Джокякарта или посещават храмове на изгрев в Сием Реап. В Пловдив усетих същия дух – калдъръмени улички, майстори занаятчии, музика и храна, която разказва история. Пътешествениците от Азия искат да видят как уроците от училище оживяват пред очите им. България го предлага по автентичен начин – не е инсценировка, а истински живот.

– Archipelago International вече е на българския пазар чрез партньорството Ви с DES Management. Какви са плановете Ви за разширяване в България и региона?

– Искаме да помогнем на повече български хотели да се утвърдят на глобалната сцена чрез по-силни системи за директни резервации, по-умна свързаност с OTAs и GDS и по-добро използване на данните. Ще представим и нашата система за управление на персонала и облачната PMS система чрез нашата технологична компания Sentinel. Бихме желали да управляваме хотели в България, където можем да съчетаем европейското и азиатското гостоприемство – топло отношение, ефективни операции и силна търговска дисциплина.

– Смятате ли България за атрактивна дестинация за инвестиции в хотелиерството и кои сегменти Ви изглеждат най-перспективни?

– Да. Стойностното предложение е много убедително.
Що се отнася до сегментите – хотели за младоженци и туристи за отдих, но също така конгресен и бизнес туризъм (MICE), защото имате подходящи локации за събития.
Силно се развиват и зимният, уелнес и виненият туризъм – отлични ниши за развитие.

– Срещнахте се с представители на бизнеса, държавната администрация и дипломатическия корпус. Какви са впечатленията Ви за готовността на България за растеж и иновации в туризма?

– Усетих искрена топлота и ясно желание за развитие – това е важно. Когато хората ги е грижа, напредъкът идва естествено.
Видях съгласие по три основни направления:

По-добра въздушна свързаност.

По-интелигентна промоция на правилните пазари.

Развитие на дигитални умения за малки и средни хотели.
Ако напреднем по тези линии, растежът ще дойде бързо.

– Като водещ хотелиер в Азия, кои добри практики бихте препоръчали на България, за да привлече повече туристи от азиатските пазари?

– Фокусирайте се по държави – Азия не е единен пазар. Туристите от Индонезия и Тайланд са различни от тези от Япония и Корея.
– Инвестирайте в съдържание на местните езици – кратки видеа, ясни маршрути, цени в местна валута.
– Осигурете лесни плащания – приемане на електронни портфейли и QR разплащания.
– Бъдете халал-осведомени, където е подходящо – опции за закуска, молитвени килимчета при поискване, ясна маркировка.
– Работете със суперапове и водещи OTAs, като изграждате кампании с тях, а не просто листинги.
– Създавайте „фотогенични“ преживявания – малки жестове като посрещаща картичка на езика на госта или кратък урок по местен занаят.
– Обучавайте персонала по културни особености – малките жестове създават голяма лоялност.

– Кои са ключовите туристически тенденции в Югоизточна Азия през 2025 г. и как България може да се възползва от тях?

– Пет са тенденциите, които следя:

Смесени пътувания (blended travel) – комбинация между бизнес и отдих. Хотелите трябва да предлагат изгодни делнични оферти и добри оферти за уикенда.

Целенасочен уелнес туризъм – не само спа, но и природа, планински преходи, минерални извори и чиста храна. България има потенциал тук.

Кратки видеа определят избора – маркетингът трябва да е „хапков“ – 15–30 секунди истории.

Безпроблемни плащания – електронни портфейли и безконтактни разплащания.

Пътувания, съобразени с мюсюлманската култура – малките подобрения носят пазарен дял.

Позициониране на България: Залагайте на сигурност, природа и стойност. Създавайте 2–4-дневни маршрути, които комбинират София, Пловдив и природна или спа дестинация, и си партнирайте с авиолинии и хъбове, които вече свързват Азия с Европа.

– Като световен експерт по управление на хотели, как оценявате нивото на дигитализация в българските хотели?

– Неравномерно. Много градски хотели имат базовите системи – PMS, Channel Manager, Revenue и социални медии. Но независимите хотели и малките обекти все още работят ръчно.
Бързо подобрение може да се постигне в четири области:

Директни резервации, които конвертират.

Централизирано управление на тарифи и наличности.

Комуникация с гостите чрез WhatsApp или подобни приложения.

Бизнес анализи, които всеки мениджър следи ежедневно.

Тези решения вече не са скъпи – просто изискват фокус и обучение.

– Бихте ли споделили повече за технологичните решения, разработени от Sentinel, и как те могат да помогнат на българската хотелска индустрия?

– Sentinel създава инструменти, които използваме в нашите хотели и предлагаме на партньорите си:
– Property Management System (PMS) – облачна, бърза за внедряване, подходяща за мултиобектно управление.
– Централна резервационна и букинг система – свързаност в реално време и промо инструменти.
– Revenue Toolkit – динамични правила, контрол на минимален престой и анализ на конкурентните цени.
– Система за управление на персонала (Employee Management System) – графици, отчитане на време, въвеждане в длъжност, електронно обучение и оценки.
– Система за управление на гостоприемството (Guest Experience Layer) – предварителни формуляри, дигитална регистрация, оферти за допълнителни продажби, обратна връзка и онлайн репутация.

За България това означава по-малко таблици в Excel, по-чисти данни, по-бързи решения и повече време за гостите, а не за екрана.

– Каква е Вашата визия за бъдещето на динамичното ценообразуване и ролята му за повишаване на резултатите и конкурентоспособността на хотелите?

– Ценообразуването ще бъде непрекъснато и контекстуално осъзнато, а не ограничено до няколко BAR нива.
– Стаите ще се оценяват по атрибути (като гледка или ранно настаняване).
– Ще се оптимизира нетният приход, а не само оборотът – разходите за дистрибуция ще се включват във всяко решение.
– Кампаниите ще бъдат по-кратки и по-прецизни.
– Еластичността по микросегменти ще ръководи отстъпките.
– Човешката преценка ще задава стратегията, а машините ще изпълняват минутните корекции.

Печелившите ще съчетават ясни ценови граници, чист инвентар и силно съдържание.

– Какъв съвет бихте дали на българските хотелиери, които искат да засилят международното си присъствие?

– Изберете три пазара и се фокусирайте дълбоко.
– Създайте годишен календар с партньорства с OTAs, авиолинии и водещи DMC компании.
– Поправете основите на сайта си – скорост, езици, ценова консистентност.
– Разказвайте историята си чрез хората, не чрез сградата – покажете собственика, готвача, гида.
– Отговаряйте бързо – превърнете WhatsApp във виртуална рецепция преди пристигането на госта.
– Следете три ключови показателя: дял на директните продажби, конверсия и нетен RevPAR – подобрявайте всеки с 1% седмично.

– Според Вас какво определя успешния хотелски мениджър в съвременния свят, движен от технологии и данни?

– Спокойствие под напрежение. Обсебеност от госта. Комфорт с числата. Умение да обучава екипа. Решителност при непълни данни. Любопитство към новите инструменти, но дисциплина към стандартите.
Слуша сутрин, действа до обяд и изпълнява до края на деня.

– Какви са следващите стратегически стъпки на Archipelago International в Европа и как виждате мястото на България в дългосрочен план?

– България е ключов хъб за нас на Балканите. С DES Management можем бързо да се разширим. Планираме да развиваме Powered by ASTON и да сключваме договори за управление там, където нашата търговска сила и обучения добавят реална стойност. България ни дава талант, доверие и база за навлизане в съседните пазари.

– И накрая, какво послание бихте отправили към българските предприемачи в туризма, които гледат към Азия като възможност за растеж?

– Азия е млада, любопитна и пътува все повече всяка година. Започнете сега. Започнете фокусирано. Направете откриването лесно за гостите си и доверието ще дойде. Ако имате нужда от партньор – вратата ми е отворена. Готови сме да градим заедно.

Съдържанието е създадено в рамките на специално партньорство за професионално сътрудничество с Национална информационна агенция Bgtourism.bg – водеща медия за туристически новини в България

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE

ПРЕОТКРИЙ СВЕТА 
Избери от над 1.3 милиона хотела в 195 държави с директни онлайн резервации на страхотни цени