Slide
Slide

Интервю с министъра на туризма д-р Илин Димитров за Bgtourism.bg

– Уважаеми г-н Министър, готова ли е туристическата индустрия за предстоящия сезон? Какво показват Вашите наблюдения и разговори в срещите с представителите на сектора?

– Със сигурност мога да кажа, че сме готови. При това, сезонът настъпва на фона на серия от категорично добри новини: първо, приключилият зимен сезон, въпреки топлата зима и липсата на сняг в цяла Европа, се оказа рекорден – надмина решително с ръст от 23% последния зимен сезон 2019/2020 преди пандемията от COVID-19 да пренареди дневния ни ред и да замрази пътуванията. Поглеждайки към лятото,

данните ни сочат, че летен сезон 2023 отново ще е най-успешният до момента,

той ще надскочи с поне 5% считаната за върхова в туризма година, предпандемичната 2019-та, а аз вярвам, че имаме потенциала този процент да е още по-висок. Първите обнадеждаващи знаци за това се появиха още през март по време на най-голямото в света туристическо изложение ITB Берлин – там индикациите бяха за ръст на записванията средно с 20 процента повече от миналата година.

И още един чудесен резултат от усилията ни, въпреки, че амбициите ми бяха дори по-големи – това лято над рекорден брой български плажове – 21 и над една марина ще се развее „Син флаг“ – еко етикетът, който е не само гаранция за чистота и качество на туристическата услуга на конкретното място, но и по безспорен начин издига престижа на цялата дестинация. Аз вече успях да посетя голяма част от крайбрежието ни, да разговарям с голяма част от бранша, с който съм в непрекъснат контакт и мога да Ви уверя, че

българските плажове са чисти, красиви и приветливи, а българският туристически продукт е разнообразен и качествен.

Има още много възможности и алтернативи на морската почивка. България предлага добро качество на добра цена, важно е да избягаме от незаслужения етикет „евтино“, защото евтино е синоним и на некачествено, а никой не печели от евтина услуга – нито бизнесът, нито клиентите, а България предлага туристически продукт на световно ниво.

В този контекст, ще споделя още добри новини, буквално отпреди дни, този път от Световната организация по туризъм към ООН. И всички ние трябва да се гордеем с тях. Последният барометър на СОТ показа, че България е сред най-добре възстановяващите се дестинации през първото тримесечие на настоящата 2023 г. спрямо предпандемичната 2019 г. Данните сочат, че по брой туристически посещения имаме ръст от 27%, което ни отрежда 6-то място в света. Класацията на СОТ ни поставя и на 10-то място в света по приходи от международен туризъм, където се отчита ръст от 21%.

От всичко това мога без колебание да направя заключението, че ние изпълнихме голямата задача, която си бяхме поставили – да съживим туризма и вече не говорим за възстановяване, а за ръст и за рекордни числа.

Можем да се похвалим, че за първи път в България стъпи другият еко етикет за устойчив туризъм – „Зелен ключ“, в сферата на местата за настаняване. Съвсем наскоро 10 хотела получиха престижното отличие и така те станаха 11. Ще бъда щастлив, ако успеем и в още едно наше начинание като държава и бизнес – и в кратки срокове видим и първите ресторанти със звезди Мишлен.

Летния сезон свързваме основно с морските ни курорти, които от юни до средата на септември привличат най-много туристи, но България предлага още много възможности за туризъм. Колко туристи очакваме за предстоящия летен туристически сезон и за какви видове туризъм пристигат в страната ни?

– Както споменах, ние очакваме ръст от поне 5 на сто спрямо 2019 г. Очакваме приблизително 4,8 млн. туристически регистрации. Разбира се, мнозинството ще са изкушени от морските ни плажове и красивата природа на крайбрежието ни. Но нека не забравяме, че имаме прекрасни прохладни планини, с лековити климатични дадености и минерални води, които бликат от недрата им, с възможности за еко и селски туризъм, богато културно-историческо наследство, възможности за градски и фестивален туризъм, особено през тази част на годината. А дори плажуването може да бъде съчетано с редица други видове специализиран туризъм. Практикуване на приключенски туризъм и водни спортове, което предполага един активен стил на живот през почивката. А можеш да се отдадеш изцяло на възстановителни процедури – на балнео и СПА, нека не забравяме, че голяма част от минералните ни богатства са по крайбрежието.

– Какъв е слоганът на България за Лято ‘2023?

– Посланието, което искаме да стигне до всички, е, че ще предложим по-качествен продукт на добра цена, ще предложим стабилност и сигурност на дестинацията…

В бранд стратегията, която Министерство на туризма прилага, е заложена идеята за популяризирането на страната ни чрез налагане на единен позитивен, топъл, гостоприемен, истински, непретенциозен и приятелски тон на комуникация. Концепцията на Министерство на туризма за утвърждаване на Бранд България е фокусирана изключително върху създаването на качествено и таргетирано рекламно съдържание, което представя разнообразието и уникалността на българския туристически продукт, както и автентичността на дестинация България, като ги популяризира чрез рекламни активности за идейни разработки, в това число рекламни клипове, дигитално съдържание и други, на вътрешния и на външните целеви пазари срещу заложени резултати. По този начин надгражда съществуващата единна бранд концепция на дестинацията всяка година.

Ето защо слоганът на България за сезон Лято 2023 е толкова многолик, колкото е разнообразен и българският туристически продукт. Трудно е да се спрем на една-две или три характеристики. На различните целеви пазари, според техните специфики, той призовава

туристите да посетят страната ни и да открият своята незабравима, морска, уникална, вълнуваща, лятна, непозната или зареждаща история,

запознавайки се с българската култура, история, традиции, природа, в неизменен съпровод с пословичното българско гостоприемство.

Важното е да намериш своята неповторима история, която да създаде в теб емоция. Емоция, която ще създаде ярки спомени и ще те кара винаги да се завръщаш. Постоянството в усилията на Министерство на туризма чрез различни инициативи за позициониране и популяризиране на Бранд България да наложи асоциирането на България с определена „запазена марка“ като сигурна, спокойна и привлекателна дестинация цели устойчивото развитие на туризма в страната, увеличаване дела на вътрешния туризъм, разширяване на туристическата активност през цялата година, положително въздействие върху населението в отделните региони и престижно утвърждаване на дестинацията и българския туристически продукт в национален и международен аспект.

– С какво настоящото лято ще бъде по-различно от предишните? Кои са предизвикателствата след COVID-19, които са на дневен ред?

-Това лято действително ще е различно по много причини. Това е лятото на истинското съживяване и завръщането на туризма, лятото след края на пандемията. Както казах, говорим вече за ръст и напредък, а не за възстановяване. Вярвам, че след като последните две години преоткрихме България и дадохме тласък на вътрешния туризъм,

това ще е и лятото на пътуванията в дестинация България –

все повече из потайните и любими кътчета на родината ни, заради красотата й, заради палитрата от възможности, но и заради прагматични обстоятелства, като поскъпването на самолетните билети и на дестинациите в световен мащаб, в това число и ръстът в цените на съседните държави, където българинът традиционно обича да ходи.

Най-голямото предизвикателство след COVID-19 остава недостигът на кадри. Пандемията предизвика отлив на много професионалисти в нашия сектор и все още е трудно да се компенсира тази липса, както между впрочем, и в самолетната индустрия.

– Кои са най-големите успехи, които страната ни постигна в туризма през последната година и Ви дават повод за гордост на Вас и екипа Ви?

-С поглед към лятото, радвам се, че осигурихме адекватна и бърза медицинска помощ по българското Черноморие и през предстоящия летен сезон 2023 г. Една от първите ми спешни задачи преди около 9 месеца, бе наваксването в изоставащата категоризация. Успяхме да свършим работа за 2 години в рамките на 8 месеца – категоризирахме над 1400 туристически обекта със забавени и изтекли категоризации. Само за последните два месеца са извършени почти 150 категоризации и сертифицирания. Без тях хотелите щяха да затворят и нямаше да могат да сключат договори с туроператорите.

Преди всичко, спокоен съм, че изпълних дадените обещания

и от всичките 18 приоритета, които очертах пред работата на служебния ни кабинет, всичките 18 са изпълнени. Нещо повече, постигнахме рекордни стойности и ръстове. Регистрирахме най-успешния зимен сезон, откакто водим статистика – туристите са с 23% над сезон 2019/2020 г. и 25 % над миналогодишния, въпреки неблагоприятните климатични условия през тази зима. Това е един от основните показатели за работата на всеки един министър на туризма – реализираните нощувки и вкараните в бюджета средства.

Според публикуваните от Световната организация по туризъм към ООН данни, през първото тримесечие на 2023 г. са пътували двойно повече хора, отколкото през същия период на 2022 г. Като причина за това се посочват силното търсене в рамките на европейския континент и възстановяването на редица водещи световни емитивни пазари. Ние съумяхме да се наредим на челните места в света по възстановяване, ставайки част от този тренд, благодарение на целенасочените ни усилия.

Смятам, че ако говорим за постиженията в рамките на служебния кабинет,

ние успяхме да преведем страната през кризите – поне тези в сферата на туризма.

Преведохме бизнеса през най-тежките постковид ефекти за икономиката ни, преодоляхме кризата Украйна. Доведохме вътрешния туризъм до нива от 61% до 70 на сто. Поставихме началото на няколко важни за бизнеса неща – конкретната работа по създаването на Гаранционен фонд, за който се говори от години. Знаете, че беше разработена и представена пред бранша идейна концепция на Гаранционен фонд като елемент от националната защита срещу несъстоятелност на туристическите организатори в съответствие с директивата на ЕС относно пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Подобрихме информираността на туристическия бизнес за възможностите за финансиране с европейски средства чрез съвместни срещи и активна работа с министъра на иновациите и растежа. Създаването на дигитална карта на България е един друг модерен проект в духа на дигитализацията в туризма, за която говорим от много време и с който бъдещето става част от настоящето. И най-хубавото е, че независимо от хоризонта на служебното правителство, този проект, дигиталната карта, може да бъде надграждан дългосрочно.

Повод за гордост са и усилията ни да изсветлим сектора и постигнатите резултати – запазването на 9% ДДС за ресторантьорите, което удвои декларираните приходи, осигуряването на публичност и прозрачност при провеждането на процедурите по отдаване под наем на морски плажове и проверките по ГКПП срещу нелегалните практики при организираните екскурзии, за които получихме благодарност и признание от бранша, бяха и са изключително важни.

Тук е мястото да благодаря на всички колеги за положения труд. Много от прозорците на Министерството на туризма светеха често след работно време, през събота и неделя и по време на празници.

Задачите бяха много, но заедно се справихме.

– Какви реформи са необходими, за да може туризмът ни да направи следващите си стъпки на развитие?

-Първо, необходима е предвидимост, а това означава ясна законова рамка. Когато говорим за спешни реформи, необходимо е да остане ставката от 9 % ДДС за всички в сектора – не временно, а като постоянна мярка. Второ, стъпаловидното актуализиране на бюджета ни за реклама, като то да бъде ориентирано на база резултати – вдигаме с определен процент бюджета за реклама и търсим какъв е приносът му към БВП, за да не се хвърлят хеликоптерни пари.

И още нещо, важно е да се направи промяна в закона за начина, по който рекламираме в онлайн пространството, за да може това да се случва без ЗОП – ние вече работихме по този законопроект, който сме внесли в НС и в момента. Четвърто, необходимо е да се случи обединението на сектора, да, мнението ми е, че категорично секторът трябва да бъде обединен. Пето, наредбата за националните курорти трябва да бъде написана. Шесто, необходима е промяна в закона така, че да можем по-рационално да използваме кадровия ресурс от училища и университети. Без това по никакъв начин не можем да имаме качествен продукт.

И още – облекчена достъпност, електронни визи, засилен контрол и изсветляване на сектора. И накрая – задължително по-силно интегриране на сектор туризъм с останалите сектори. Трябва да подобрим всяко едно звено по пътя на доставката на туристическата услуга. Това са ГКПП-та, инфраструктура и пътища, тоалетни, указателни знаци и табели, паркинги, спирки, чистота на комплексите ни, временно преместваемите обекти, т. нар. бараки. Трябва да погледнем изцяло нашата услуга и да оптимизираме и подобрим взаимодействието с всички останали министерства, така че да работим много по-ефективно.

И една „реформа“ в съзнанието – ако ми позволите да си послужа с тази метафора. Да променим начина, по който говорим за туризма. Аз положих усилия да променя това говорене в медиите и публичното пространство, надявам се да го превърнем в устойчива тенденция. Няма как да харесваме собствения си туристически продукт, ако се фиксираме в негативните явления и излъчваме негативни послания, вместо той да е повод за национална гордост, съвсем не безоснователно.

– Кои са неизползваните възможности за привличане на повече туристи в България и какви инструменти са необходими, за да може да бъдат реализирани?  

– България има много неизползвани все още възможности, когато говорим за богатството от минерални ресурси или културно-исторически артефакти, например. Страната ни е на второ място по минерални извори в Европа и на първо по качеството на водите им, на трето по културно-историческо наследство след Италия и Гърция. Тук има огромен неразгърнат потенциал. Като цяло, развиването на специализираните видове туризъм ще ни позволят да превърнем България в целогодишна дестинация с устойчив туризъм и това ще ни даде голямо предимство – практикуване на винено-кулинарен или всички онези форми на туризъм, които ни позволяват да останем по-близо до природата – селски, еко и приключенски.

Трябва да сме иновативни и модерни и да разработваме нови туристически продукти.

Една такава възможност, с голям потенциал за привличане на нови туристи, е комбинирането на бизнес и СПА, тъй като у нас има изключително добри места с луксозна и модерна база за конгресен и събитиен туризъм и едновременно за уелнес и СПА туризъм.

Като говорим за инструменти, отново ще повторя колко е важно да повишаваме качеството на продукта, да се ориентираме към ефективност, кръгова икономика и екологосъобразност. Колкото повече хотели и плажове с еко етикетите „Зелен ключ“ и „Син флаг“ имаме, колкото по-скоро можем да се похвалим с ресторанти със звезди Мишлен, които да гарантират и промотират уникалните вкусове на местната ни кухня, толкова повече ще издигаме общото усещане за дестинация България и ще привличаме още и нови туристи.

Един друг успешен инструмент за привличане на туристи от далечни дестинации биха били общите ни балкански маршрути, работата върху създаването на общ балкански туристически продукт…

Важен инструмент остава и адекватната целенасочена реклама по пазари,

в социалните мрежи, чрез бизнес форуми тип роуд шоу и т.н. Ние променихме начина, по който рекламираме дестинация България и резултатите не закъсняха.

– Само след броени дни България ще бъде домакин на 68-та сесия на Регионална комисия „Европа“ на Световната организация по туризъм към ООН – мащабно и имиджово събитие от международния календар на туризма, на което очакваме да посрещнем много гости от чужбина, сред тях и министри на туризма и експерти от индустрията. Какво е посланието, което искаме да дадем пред света? Каква е целта, която България си поставя с домакинството и организацията на този имиджов за страната ни форум?

-Без съмнение домакинството на 68-а сесия на Регионална Комисия Европа на СОТ е много сериозно международно признание за страната ни. Нашата кандидатура беше утвърдена от колегите от СОТ без никакви колебания. Това ще даде възможност българският туристически продукт да бъде представен пред изключително широка и професионално ориентирана аудитория – министри, държавници, представители на бизнеса, на академичните среди и др.

Би следвало да разглеждаме въпроса от няколко аспекта. Ако подходим от политическа гледна точка, ще открием, че за пореден път София е предпочетена като дестинация на престижна международна проява на СОТ. Нека припомним, че през 2016 г. и 2018 г. бяха проведени в столицата ни общо два конгреса под егидата на СОТ, посветени на световното културно наследство и древните маршрути. Същевременно по време на предстоящата среща ще се извърши изборът на новите членове на Изпълнителния съвет на СОТ за периода 2023 – 2027 г., като

България е кандидат за едно от 4-те овакантени места –

позиция, която вече е заемала на 3 пъти през годините. Категорично мога да заявя, че България е отговорен и предвидим партньор на Световната организация по туризъм. Ние участваме активно в сесиите на организацията и работим активно за изпълнението на целите за устойчиво развитие на ООН с хоризонт до 2030 г., като редица от тях имат пряка връзка с отрасъла на туризма.

От гледна точка на икономическите аспекти на взаимодействието със СОТ и интеграцията и на по-широк кръг заинтересовани страни от българска страна и в европейски мащаб, вярвам, че имаме неоползотворен потенциал. Страната ни ще си взаимодейства все по-активно с организацията и с европейските си партньори в развитието на конкретни ниши – нека не забравяме, че в рамките на сесията има тематична конференция, посветена на образованието на кадрите и на СПА и уелнес туризма – точно в посоката, в която целенасочено работим през последната година. Все повече и повече ще се стремим към генериране на по-голяма добавена стойност и да използваме в по-голяма степен елементите на споделената икономика – тема, която разискваме активно и в рамките на формати като ОИСР и Европейската Комисия. От българска гледна точка мога да дам смело следното послание:

Нека България да има решаваща роля във формирането на политиките в сектора в Европа!

Трябва да отчитаме обстоятелството, че това е заседание на европейските членки на СОТ и от тази гледна точка бих насочил вниманието на колегите върху следните призиви:

Да се грижим за жизнеността и съпротивителните сили на туризма срещу огромните европейски и глобални предизвикателства днес!

Да работим активно за модерното лице на туризма в европейски мащаб!

Нека практикуваме природосъобразен туризъм и да се грижим за устойчивото развитие на отрасъла!

Да направим туризма ползотворно поле за интегрираните индустрии, инициативи и проекти, с грижа за европейската икономика!

Туризмът – средство за успешно прилагане на политики за опазване на културните, природните и икономическите ресурси!  

Смятам, че за начало трябва да комуникираме по правилен начин тези послания и те да достигнат до обикновените хора. Защото, истината е, че всеки може да допринесе с личната си отговорност за това да се наслаждаваме на туризъм, в който имаме повече предвидимост, оптимизъм и успехи.

– През последните години често страната ни е изправена пред избори и е важна личността, която да има визията за развитие на индустрията. Какъв човек трябва да е следващият министър, след като вече Вие имате достатъчно опит на този пост и познавате задачите във ведомството в близък и дългосрочен план?

– В туризма се планира дългосрочно. Изключително неблагоприятно влияе невъзможността да се планира с необходимия хоризонт работата на Министерството на туризма заради честите смени и политическите сътресения, на които сме свидетели. Въпреки това, ние работихме и продължаваме да правим необходимото и възможното по разрешаването на редица проблеми на сектора.

Преди всичко, следващият министър трябва да е човек с визия и готовност,

човек, който има и смелостта да поведе дългосрочна политика, за да извърши необходимите реформи в туризма. Ние успяхме да възстановим сектора, положихме много усилия за това, но секторът има нужда от сериозни и жизненоважни реформи, подкрепени със стабилно парламентарно мнозинство. Пожелавам успех на бъдещия редовен министър, ако бъде избран такъв в рамките на 49-то НС и дано продължи водените от нас политики и предприети действия. Аз винаги съм на разположение за помощ. За мен е огромна отговорност, но и чест, че бях поканен от президента да заема най-високата длъжност в туризма ни и да работя за каузата на българския туризъм.

Разговаря Руслан Йорданов

Сподели публикацията