Елица Стоилова, CEO на Umni.bg

Когато през 2019 г. в Пловдив стартира първият туристически AI чатбот-консиерж у нас, малцина вярваха, че изкуственият интелект ще стане неизбежна част от ежедневието в туризма. 6 години по-късно вече не питаме „Дали?“, а „Колко бързо?“.

Световната туристическа индустрия вижда експлозивен ръст в използването на AI: от системи за прогнозиране на търсенето и динамично ценообразуване, до умни чатботове, които поемат над 70% от въпросите на гостите 24/7. В Азия и САЩ хотелите вече внедряват AI-to-AI платформи – системи, в които различни „умни“ агенти си взаимодействат и вземат решения в реално време: управлението на приходите се координира с резервационната система и CRM-a, AI регулира климатиците според заетостта, а чатботът комуникира с гостите и изпраща задачи към поддръжка, домакинство и други отдели.

Но къде е България в тази картина?

Първото по рода си международно изследване

Този въпрос си поставя международен екип от учени и експерти, който стартира първото изследване за използването на AI в българското хотелиерство. Проучването събира мнението на хотелите в България за готовността и възприятието им на AI-to-AI технологиите.

Екипът включва:

  • Проф. Станислав Иванов – професор по Икономика на туризма във Висше училище по мениджмънт, Варна; директор на Zangador Research Institute; международно признат изследовател с над 200 публикации за робономика, роботизация, изкуствен интелект и управление в туризма.
  • Крейг Уебстър, Ball State University, САЩ
  • Фарук Сеитоглу, Университет на Авейро, Португалия
  • Елица Стоилова – съосновател и CEO на Umni.bg, с над 20 години кариера в хотелиерството (вкл. генерален мениджър на хотели), днес признат лектор, обучител и консултант по темата AI в туризма. Нейната статия за практическото използване на AI чатботове в хотелиерството в списанието ROBONOMICS е най-цитираната научна публикация в тази медия за последните три години.

Защо да участвате?

Анкетата отнема само 10 минути (https://forms.gle/wuS4YN3z59UAzSUJ7) и ще подскаже на хотелиерите идеи къде и как може да внедрят инструмент с AI в процесите на своя хотел, а резултатите ще дадат ценна картина: готови ли сме като сектор за интеграция на AI, кои процеси са най-належащи за автоматизация и къде изоставаме от международните тенденции.

Хотелите, които попълнят въпросника, получават и практичен бонус от платформата за AI чатботове Umni.bg, която подкрепя изследването: отстъпки за хотелски AI чатбот, AI лайвчат, за консултации за оптимизация на хотелския уебсайт за AI търсене и за обучения на екипа за използване на AI. “Хотелиерството винаги е било за хората. AI няма да го промени – напротив, ще ни освободи време за онова, което никой алгоритъм не може да замени: истинското човешко гостоприемство, коментира Елица Стоилова, управител на Umni.bg. “Вярвам, че българските хотели имат шанс да не бъдат догонващи, а да бъдат лидери в тази трансформация, но само ако днес се измери реалното състояние, всеки хотел изгради своя план за действие и започне работа по него още утре.“

Трендове, които не може да игнорираме:

  • Гостите вече търсят хотелите през AI търсачки (ChatGPT, Gemini, Perplexity) – не само Google. Ако хотелът ви не е „видим“ за AI, губите резервации ежедневно.
  • AI чатботовете стават умен дигитален консиерж – не просто ЧЗВ, а канал за директни продажби и upsell.
  • AI-to-AI платформите ще заменят координацията, водена от Рецепция – задачи ще се разпределят автоматично между системите, без нужда от посредник.
  • Персонализираното обслужване става стандарт – чрез сбор на стотици данни и AI обработката им, гостът очаква хотелът да знае нуждите му преди да ги изкаже.

„Като генерален мениджър на хотел си спомням нощи, когато телефонът звънеше в 2:00 сутринта и трябваше да се върна обратно на работа. Гостите имат нужди 24/7, а екипът – колкото и отдаден да е, не може да бъде навсякъде и по всяко време. Тогава още не знаех, че има решения с изкуствения интелект в помощ на хотела и ще развивам платформа за хотелски AI чатботове точно с тази цел”, спомня си Елица Стоилова. „Но опитът ми показа ясно: комуникацията и ефективността са 2 от най-слабите звена в хотелите и именно там днес AI предлага най-големи решения, които рефлектират позитивно на работата на всички отдели в хотела.“

Хотелиерството в България е на кръстопът. Ще изберем ли да сме сред пионерите, които използват AI, за да печелят време, клиенти и по-високи приходи, или ще оставим технологиите да ни подминат?

Започнете с едно малко действие днес: попълнете анкетата, възползвайте се от бонусите на анкетата за да направите уверена крачка напред в бъдещето на българското гостоприемство, подкрепено с изкуствен интелект.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE

ПРЕОТКРИЙ СВЕТА 
Избери от над 1.3 милиона хотела в 195 държави с директни онлайн резервации на страхотни цени