Slide
Slide
Slide
Slide
Предстои награждаване и изпълнение на грантовете и акциите в кампанията

София. Над 14 000 гласа са дали запалените планинари за любимите си хижи и заслони до момента в инициативата “Хижа на годината”. Нито един от над 100 номинирани обекта за настаняване не е останал без глас, разкриват организаторите от списание 360mag.bg и Български туристически съюз. Своите предпочитания в конкурса и предложените за подкрепа с грантове са изразили туристи от цялата страна. За разлика от механиката за гласуване от миналата година, през 2024 г. планинарите обосновават своя избор с отговор на допълнителни въпроси – кога последно са посетили избраната хижа и защо смятат, че е заслужила.

Кампанията по гласуване в конкурсната програма и направлението “Подкрепа за хижите” ще продължи до 30 септември включително на huts.360mag.bg, след което резултатите ще бъдат оповестени на специална церемония по награждаване в началото на октомври. Тя ще се състои на 9.10 в залата за катерене Walltopia, а водещ ще е любимият ТВ и радио водещ Димитър Павлов. От БТС ще подсигурят безплатни нощувки на хижарите, дошли за церемонията от други краища на България.

Тази година “Хижа на годината” разшири своя обхват като включи една конкурсна категория повече и те вече са 9 на брой. Целта е да бъдат отличени най-добрите примери в планината, по критериите, зададени в категориите.

– Най-добра хижа, обслужвана без МПС

– Най-добра хижа, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт

– Най-добра хижа, обслужвана с лек автомобил

– Най-добър заслон, стопанисван на място

– Най-добър заслон, нестопанисван на място

– Хижа с най-добра кухня

– Хижа с най-устойчиви еко практики

– Хижа/заслон с най-успешен рестарт

– Най-чиста хижа

Увеличен бе и размерът на паричния фонд за подкрепа на хижите като през 2024 г.  той възлиза на внушителните 65 000 лв в общо 7 гранта, предоставени от няколко български компании както следва:

– Хижа за пример – Грант за технологични въведения със SiteGround

– Грант за облагородяване на района и пътеките около хижа/заслон от БТС

– Грант за строителни материали и специализиран труд с GP Group

– Грижа навреме – аптечки за първа помощ около хижи и заслони с Credissimo

– Без емисии в планината – зарядна станция за е-автомобили с Photomate

– Аварийна соларна система за заслони с Пиринско пиво

– Грант за подобряване на легловата база с матраци Тед.

След като станат ясни хижите и заслоните, спечелили грантовете, ще бъдат обявени подробности във връзка с изпълнението на акциите по конкретната грантова програма. Над 60 човека вече се записаха за доброволци, които ще дадат своя принос в подобряването на материалната база и инфраструктурата, предвидени в съответната акция. Между тях впечатление прави не малката група на IT специалистите, които безвъзмездно ще добавят още стойност към проектите, заложени по план.

Миналогодишните носители на грантовете хижа “Грънчар” и хижа “Черни връх” вече могат да се похвалят с добри резултати в изпълнението на своите проекти, благодарение на финансовата помощ от SiteGround, Matrax и GP Group. Хижа “Грънчар” вече разполага с 50 матрака на стойност над 20 000 лв., а фотоволтаиците ще бъдат поставени след ремонт на покрива, предвиден за втората половина на септември. Заслон “Черни връх” имат готов проект на стойност 35 000 лв., в който GP Group ще покрие 18 000 лв. Това означава, че и двамата победители получат повече от три пъти повече от първоначално обявените размери на помощта.

Номинациите както за конкурса, така и за финансовите програми бяха излъчени от няколко номиниращи институции с експертиза в планинския туризъм, както и широката публика. Организациите са следните:

“Планини и хора” – асоциация на планинските водачи в България, Асоциация на парковете в България, Сдружение за дива природа „Балкани“, Български планинарски съюз, Българска асоциация ски свободен и екстремен стил, Портал за планинско колоездене Mtb-bg.com, Екологично сдружение „За Земята”, ТВ/ видео поредица „Разказите на хижаря”, Българска асоциация за алтернативен туризъм, Планинска спасителна служба.

Сподели публикацията