Slide
Slide
Slide
Slide

Бургас. Създаването на Туристически гаранционен фонд е добра идея – в частта защитаваща правата, сигурността и средствата на туристите. Това се казва в официално становище до медиите на Бургаска регионална туристическа камара относно проект на ЗИД на ЗТ, целящ създаването на Туристически гаранционен фонд.

Иван Грошев: Туристическият гаранционен фонд ще даде на българските потребители по-голяма сигурност
В същото време от “Обединение Бъдеще за туризма” обявиха в своята фейсбук страница, че организират работна среща, на която да туроператорите да зададат своите въпроси и да дадат мнение по предложената от Министерство на туризма гаранционна схема, която ще засегне дейността на всяка компания.
Срещата ще се проведе на 27 август (вторник) в зала А на Българската търговско-промишлена палата на ул. Искър №9 от 10:00 до 12:00 ч. Посочени са имейл и телефон за заявка за участие – info@futurefortourism.org или на тел. 0886 86 99 72.
В началото на следващата седмица и АБТТА организира работна среща. На нея ще бъдат обсъдени предложенията, които да се изпратят до МТ.

Ето и цялото становище на БРТК (без редакторска намеса) на туроператорите, които имат срок до 2 септември да изпратят в МТ своите предложения.

След обстойно разглеждане на ЗИД на ЗТ, управителният съвет на БРТК стигна до следните заключения:

  • Създаването на ТГФ е добра идея, в частта защитаваща правата, сигурността и средствата на туристите.
  • Разграничаването на туроператор, опериращ изходящ туризъм и туроператор – входящ туризъм, както и турагент.
  • С въвеждането на промените ще се урегулира регистъра на туроператорите, като в него ще останат действително работещите на пазара туроператори.
  • Воденето на отделни сметки в сметкоплана на фирмите е също добро за осветляване на дейностите.

За съжаление, неяснотите по ЗИД на ЗТ остават и това неминуемо ще доведе до сътресения в сектора. Част от тях успяхме да откроим, а за други можем само да гадаем.

Промените се базират на недоразвита тристълбова защита:

  • Първият стълб е наличието на минимален капитал /5000 лв/, който да гарантира платежоспособност на ТО.

Недоразбрана остава функцията на този първи стълб, какво точно е неговото предназначение, кога ще се употребява и при какви ситуации. Предвидено е да се извършват регулярни проверки под формата на справки които трябва да предоставя ТО. Не е отчетен фактът, че в туризма се работи с хоризонт година напред, предварителни резервации, доброволен отказ от пътуване, резервации в последния момент. В този случай тези справки на тримесечие не отразяват действителността  туристическото пътуване защото то е  променящо се във времето. Най – добрият вариант е тези справки да са едногодишни заедно с приключването на годишното счетоводство на фирмите.

  • Втори стълб е застраховка или банкова гаранция.

Отново остава застраховката на ТО , но със сменено име „Гаранция за потребителите на туроператорски услуги при несъстоятелност на туроператор”, за да е по – ясно, че нейната употреба е възможна единствено при обявяване на несъстоятелност на ТО. Възниква автоматично въпроса защо е необходимо да има застраховка или банкова гаранция при наличието на минимален капитал и ТГФ?

  • Трети стълб – създаване на туристически гаранционен фонд. Разбира се, БРТК приветства идеята за изграждането на такъв фонд. Съгласно ЗИД на ЗТ, ТГФ ще има право да оперира с набраните от ТО средства и да ги инвестира разумно!? Въпросът ни е: защо е необходимо тези средства да бъдат инвестирани, след като са предвидени за сигурността на туриста, а и всяка инвестиция е възможно да бъде и губеща?

Чл. 97г (1) Източници на средствата във фонда са:

  1. държавно финансиране, включително от бюджета, с оглед осъществяваните от фонда дейности по подпомагане на държавното управление и контрола в сферата на туризма, както и заеми и/или друго финансиране с публични и/или частни средства, ако и доколкото е допустимо;
  2. вноски от туроператори категория А, определени, дължими и внесени при условията на този закон и актовете по неговото прилагане;
  3. получени от фонда суми от застрахователи, в случаите на суброгация на фонда в права на потребители спрямо тях във връзка с изплатени от фонда суми или направени разходи към потребители, обезщетени по съответните застраховки;
  4. дължимите и получени от ТГФ суми от туроператори категория А в случаите на суброгация в права (регреси) във връзка с изплатени вземания, обезщетения или направени разходи спрямо потребители на туроператорските им услуги, дължими от съответните туроператори спрямо съответните потребители, гарантирани по този закон, както и от банки по издадени в тази връзка и в полза на фонда банкови гаранции, в т.ч. за дължими вноски и вземания;
  5. доходи от други източници, незабранени със закон в това число такси за услуги, чието предоставяне от фонда е било допуснато и/или регламентирано в актовете по прилагане на този закон или в правилника на фонда по чл. 97б, ал.5.

(2) Инвестирането на активи на фонда следва да се осъществява в съответствие с принципа на разумния инвеститор и в съответствие с други изисквания, регламентирани в този закон, актовете по неговото прилагане и правилника на фонда.

Разделението на входящ от изходящ туроператор е добро предложение, но защо е необходимо да се обозначават като туроператор А и туроператор Б. Това би било неразбираемо за контрагентите. Предлагаме да бъдат изписани в закона и удостоверенията с реалните си имена туроператор изходящ/входящ туризъм.

Туроператор А е с най- много тежести по отношение на гарантиране сигурността на туриста, в което разбира се няма нищо лошо, но… липсва конкретика. Както винаги всичко е на идейни разсъждения, без разяснения и наредби за прилагане на закона. Как точно ще се определи вноската на новосъздадените ТО към ТГФ първоначално? Как точно съществуващите ТО ще преминат към прилагане на закона в заварено положение?

Чл. 97г (1) Източници на средствата във фонда са:

  1. държавно финансиране, включително от бюджета, с оглед осъществяваните от фонда дейности по подпомагане на държавното управление и контрола в сферата на туризма, както и заеми и/или друго финансиране с публични и/или частни средства, ако и доколкото е допустимо;
  2. вноски от туроператори категория А, определени, дължими и внесени при условията на този закон и актовете по неговото прилагане;
  3. получени от фонда суми от застрахователи, в случаите на суброгация на фонда в права на потребители спрямо тях във връзка с изплатени от фонда суми или направени разходи към потребители, обезщетени по съответните застраховки;
  4. дължимите и получени от ТГФ суми от туроператори категория А в случаите на суброгация в права (регреси) във връзка с изплатени вземания, обезщетения или направени разходи спрямо потребители на туроператорските им услуги, дължими от съответните туроператори спрямо съответните потребители, гарантирани по този закон, както и от банки по издадени в тази връзка и в полза на фонда банкови гаранции, в т.ч. за дължими вноски и вземания;
  5. доходи от инвестиране на набрани във фонда средства;
  6. доходи от други източници, незабранени със закон в това число такси за услуги, чието предоставяне от фонда е било допуснато и/или регламентирано в актовете по прилагане на този закон или в правилника на фонда по чл. 97б, ал.5.

Туроператор Б или това са туроператори, посрещащи туристи на територията на Република България, ще трябва да заплащат застраховка, която се нарича „Гаранция за потребителите на туроператорски услуги при несъстоятелност на туроператор”. Не е ясно, какво точно ще покрива тази застраховка, след като туристите, които посреща туроператор Б, вече са гарантирани от собствената си държава. Също така, за туроператор Б вече не е задължително да има офис или онлайн присъствие, което автоматично отваря поле за сивия сектор.

Турагент – с изключение на минималния капитал от 5000 лв,, турагентът е копие на туроператор А, а не е ясно той по кой стълб ще се следи и въобще има ли стълб за него.

В заключение, така предложеният за обществено обсъждане ЗИД на ЗТ е насочен към вменяване на повече ангажименти и административни тежести към туроператори, които работят легално. За съжаление, никъде не открихме механизми с които държавата ще ограничи все по разрастващата се мрежа от нелегални туроператори в страната.

В така представения проект, заменянето на чл. 62 с нов,  води до откриването на множество филиали на чуждестранни туроператори, които работят по условията на страната, където са регистрирани!? В този вариант, вместо данъците да постъпват в хазната на Република България, те ще постъпват в страната, където е седалището на туроператора.

  • 3. Чл. 62 се отменя и се заменя с нов чл. 62, както следва:

Чл. 62. (1) Освен от лицата, регистрирани по реда и при условията на този закон, дейност като туроператор и туристически агент в Република България може да извършват при условията на правото на установяване или на свободата на предоставяне на услуги и лица от други държави-членка, които имат право и/или разрешение да извършват съответната дейност в държавата по своя произход (седалище), като ако съответното лице извършва туроператорска дейност от категория А, то следва да осигурява и защита на потребителите на пакетни туристически услуги срещу негова несъстоятелност като организатор на пакетни туристически пътувания в съответствие с националните разпоредби на държавата-членка, в която е установено. 

Премахването на офис и/или онлайн система за туроператор Б/входящ туризъм/, считаме, че ще „легализира“ нелегалните туроператори, особено по Черноморието.

И още:

  • никъде в ЗИД не са упоменати таксите за издаване на новите удостоверения за туроператор А/Б и турагент.
  • никъде в ЗИД на ЗТ не е посочен механизъм за контрол на сивия сектор, а той според нас, с въвеждането на тези промени, ще се засили.

Преди да се премине към приемането на така предложените промени е необходимо:

  • Да се създаде контролен орган към МТ или временен такъв, който да извършва регулярни проверки по туристическите обекти за организирането на туристически пътувания.
  • Да се направи анализ на пазара, колко от присъстващите в регистъра туроператори, действително упражняват тази дейност към днешна дата. В случай, че не са я практикували повече от една година, да бъдат заличени и премахнати от този регистър.
  • Да се направи отчет на колко нелегално практикуващи фирми е наложена глоба и в какъв размер. Каква е честотата на проверките и какви са най – честите нарушения.
  • Чуждестранните туроператори да регистрират представителства в България и да внасят данъци в страната.
  • Остава нерешен въпроса – еднодневните пътувания с екскурзовод туристически пакет ли са и подлежат ли на контрол от Министерство на туризма. За черноморието това е много важен въпрос, защото ежедневно сме свидетели на чуждестранни граждани, които наемат транспорт и извършват екскурзии по страната. Към днешна дата няма регулация за еднодневните пътувания.

Без наличието на контролен орган считаме, че така предложените промени в ЗТ ще доведат до разрастване на сивия сектор. И в момента по нашето Черноморие масово чуждестранни граждани работят като туроператори входящ/изходящ туризъм. Социалните мрежи са пълни с предложения и групи за пътуване. С инфлуенсъри, които разхождат туристи по нашите обекти и за тях не важат предложените промени в ЗТ.

Павлина Илиева: Най-големият препъни камък в предложения модел за създаването на Гаранционния фонд ще е процентът върху оборота на туроператора

Изключително належащо е преди да се правят каквито и да е промени в ЗТ, да се изработят механизми за ограничаване на нелицензираните туроператори – пенсионерски клубове, чуждестранни граждани, йога инструктори, инфлуенсъри, управляващи имоти на граждани и още много.

Препоръчваме да се изработят наредби към ЗИД на ЗТ, в които ясно да са упоменати размера на таксите за издаване на документи, както и санкциите при нарушение.

Министърът на туризма: Туристическият гаранционен фонд е в защита на потребителите

Нека не забравяме, че двигател на икономиката е малкия и среден бизнес, който създава туристическия продукт и ще поеме тежестта от недалновидни решения, взети без негово мнение.

Поради тази причина, би било добре, ако МТ излезе с кратко разяснение, какво налага тези промени и как ще функционира законово бранша в частта туроператор/турагент, какво е необходимо да направи всеки един от тях и какви са очакваните резултати от тези промени. Препоръчваме кратко и разбираемо за  обществеността разяснение какво е туроператор А, туроператор Б и турагент – какви са различните им задължения и отговорности, спрямо клиентите. Считаме, че е полезно и за  потребителите да са запознати с промените при туристическите пътувания, за да имат възможност да направят своя информиран и правилен избор на туроператор/ турагент.

Министерство на туризма публикува за обществено обсъждане проект на ЗИД на ЗТ, касаещ създаването на Туристически гаранционен фонд
Сподели публикацията