В заключителна фаза е изборът за генерален секретар на ООН Туризъм (Световната организация по туризъм, UN Tourism) за периода 2026-2029 г. Шестима са кандидатите, а сред фаворитите за поста е Глория Гевара. Тя е с над 35 години професионален опит на най-високо ниво в индустрията. Бивш министър на туризма на Мексико, а кандидатурата й е издигната от Испания. България е активен член на Изпълнителния съвет на ООН Туризъм за периода 2023-2027 г., с право на глас при ключови решения. На предстоящата среща на 29-30 май в Мадрид, Съветът ще избере своя фаворит за поста генерален секретар, а финалното гласуване ще се проведе през ноември в Рияд, Саудитска Арабия, когато Общото събрание ще определи новия ръководител на организацията. Глория Гевара представи визията си за развитието на туризма на глобално ниво пред Руслан Йорданов от Национална информационна агенция Bgtourism.bg.

– Г-жо Гевара, благодаря ви, че отделихте време за това интервю. Броени дни остават до избора за нов генерален секретар на ООН Туризъм (Световната туристическа организация). Поздравления за кампанията, която реализирахте през последните 12 месеца и за подкрепата, която получихте. Глобалните лидери преоткриха вашата кандидатура и концепцията ви за развитието на туризма на световно ниво. Защо се кандидатирахте и кои са основните акценти във визията ви за бъдещето на туризма – основните стълбове, на които е изградена вашата програма за устойчив туризъм?
– Тези избори за генерален секретар на UN Tourism са критичен повратен момент. Дългосрочният успех на организацията е заложен на карта и трябва да изберем път, който възстановява доброто управление и защитава основните ценности. Настоящата посока, с възможност за безпрецедентен трети мандат, предизвиква сериозни опасения в световната общност, като пренебрегва основни принципи на ООН като регионалната ротация. Не можем повече да си позволим да бъдем затънали в противоречия и потайност. Държавите членки трябва да изберат прозрачност пред мъглата, напредък пред застой и етика пред егото.
Затова реших да се кандидатирам. Предлагам нова глава, визия, насочена към бъдещето, изградена върху повече от 35 години глобален опит в туризма на най-високо ниво – както в публичния, така и в частния сектор. Доказала съм лидерството си в едни от най-трудните кризи, които туристическият сектор е преживявал. За разлика от други кандидати, притежавам несравним международен опит, работила съм директно с министри, изпълнителни директори, НПО, малки и средни предприятия, академични институции и местни общности на всички пет континента. Растящата подкрепа за моята кампания – с над 200 одобрения от световни лидери в туризма – потвърждава моята репутация и отдаденост.
Моята мисия е ясна: да възстановя доброто управление и да защитя ценностите на UN Tourism, като отключа пълния потенциал на туризма като двигател за устойчиво развитие и споделено благоденствие. Просто не можем да си позволим още един мандат, белязан от противоречия, непрозрачност и неконтролирана власт. Това е нашият момент да начертаем нов курс за глобалния туризъм.
Моята визия се гради върху пет ключови стълба:
• Управление и опазване на дестинациите: Управление на мащаба, концентрацията и сезонността, за да се гарантира, че дестинациите са отлични както за живеене, така и за посещение. Пренасочване на туристическите приходи, регулации за краткосрочните наеми и насърчаване на по-слабо познати места. Това включва използване на програмата за опазване на дестинациите (Destination Stewardship Program), за да се предлагат решения чрез политики и технологии за устойчив растеж на нововъзникващи дестинации.
• Устойчивост и готовност за кризи: Активно насърчаване на възстановяването, прилагане на природосъобразни подходи, кръгова икономика и мултимодален транспорт. Изграждане на готовност за кризи. За целта ще създам Глобална мрежа за устойчивост (Global Sustainability Network), която да проследява въздействието на препоръките върху ключови устойчиви въпроси, както и Център за туризъм в условия на криза и устойчивост (Tourism Crisis & Resilience Centre), който да предоставя платформа за спешна помощ и обмен на добри практики.
• Развитие на работната сила: Инвестиране в професионално обучение, повишаване на квалификацията и насърчаване на кариери в туризма. Ще създадем Център за решения и знания (Solutions & Knowledge Hub), който да предоставя анализи, добри практики, инструменти и обучение за подобряване на уменията и устойчивия туризъм.
• Дигитализация, предприемачество и иновации: Насърчаване на предприемачеството и дигиталния капацитет, особено сред МСП. Ще подкрепя инициативата „Технологии в действие“ (Tech in Action), която свързва иноватори с туристическия сектор, за да се създават конкретни решения чрез изкуствен интелект, IoT и други технологии за основни и нововъзникващи дестинации.
• Стратегически инвестиции: Модернизиране на инфраструктурата, повишаване на конкурентоспособността и осигуряване на дългосрочна устойчивост чрез публично-частни партньорства. Ще създам форум „Строим мостове в туризма“ (Building Bridges in Tourism Forum) – глобално събитие, подобно на Давос, което ще свързва публичния и частния сектор, включително инвестиции, финанси и технологии. Също така ще стартирам Програма за консултации за дестинации (Destination Advisory Program), която ще предлага персонализирана подкрепа и ще свързва държавите членки с инвеститори, за да постигат туристическо съвършенство според своите нужди.
Тези стълбове са създадени с цел да увеличат стойността за държавите членки, да позиционират туризма като сила за добри неща, да създадат повече възможности за хората и да засилят положителното въздействие на сектора. Готова съм да поведа тази промяна и да извлечем максимума от възможностите чрез устойчиво развитие, икономически растеж и положителен социален ефект за общностите по света.
– Имате над 35 години професионален опит на най-високо ниво в туризма. Кои са най-ценните уроци, които сте научили и днес искате да използвате, за да бъдете полезни както за индустрията, така и за потребителите?
– Обръщайки се назад към 35-годишния си професионален опит на най-високо ниво в туризма – от ръководството на Sabre Mexico и поста министър на туризма на Мексико, през позицията ми като главен изпълнителен директор на WTTC, до последната ми роля като главен специален съветник на министъра на туризма на Саудитска Арабия – съм научила безценни уроци, които съм решена да приложа в полза както на индустрията, така и на потребителите.
На първо място, научих силата на сътрудничеството и партньорството. Нито една организация не може сама да реши сложните предизвикателства, пред които е изправен туризмът днес. Изграждането на силни връзки с ключови заинтересовани страни – частния сектор, професионалните асоциации, международните организации, НПО и академичните институции – е от решаващо значение за съвместно създаване и реализиране на наистина устойчив дневен ред. Затова ще поставя акцент върху инициативи като форума „Строим мостове в туризма“.
Второ, дълбоко осъзнах значението на подход, базиран на данни. Трябва да приоритизираме разработването на ефективни, приложими изследвания и добри практики, които да насочват нашите решения и да гарантират, че стратегиите ни дават резултати. Центърът за решения и знания ще бъде ключов инструмент в това отношение, предоставяйки анализи и насоки на индустрията.
И накрая, осъзнах критичната нужда от приобщаване. Туристическият сектор трябва да бъде разнообразен, справедлив и гостоприемен за всички – както по отношение на възможностите за работа, така и в начина, по който посрещаме туристи от различни култури и с различни възможности. Трябва да се стремим към сектор, който да носи ползи за всички, а не само за избрани. Инициативата „Споделено благоденствие“ (Shared Prosperity Initiative) ще подкрепя общностите да използват своите уникални характеристики за туристическо развитие, намаляване на бедността и постигане на положителен социален ефект.
Тези уроци, съчетани с моя богат опит и глобална мрежа, ще ръководят усилията ми да поведем UN Tourism към по-устойчиво и приобщаващо бъдеще.
– След COVID-19 глобалният туризъм навлиза в нова ера. Може ли туризмът да бъде двигател за устойчивото развитие на планетата?
– Абсолютно вярвам, че туризмът може да бъде мощен двигател за устойчивото развитие на планетата, особено сега, когато навлизаме в нова ера след COVID-19. Но това изисква фундаментална промяна в начина, по който подхождаме към туризма.
В моята декларация за намерение изрично се казва, че туризмът има „уникалната способност да допринася за глобалния дневен ред за устойчиво развитие – както по отношение на намаляването на бедността и социалното въздействие, така и по отношение на опазването на околната среда“. Това не е просто амбиция – това е основно убеждение, което ще ръководи действията ми.
За да го постигнем, трябва да осигурим проактивни съвместни действия в съответствие с Целите за устойчиво развитие (ЦУР/SDGs). Това означава:
Намаляване на емисиите: Трябва активно да подкрепяме намаляването на въглеродните емисии от туристическия сектор, като същевременно защитаваме природата и биоразнообразието. Това ще изисква иновации, инвестиции в устойчиви технологии и ангажимент към отговорни практики.
Стратегическо управление: Необходимо е силно съгласуване между основните заинтересовани страни на местно ниво, за да се осигури стратегическо управление на туризма. Това включва гарантиране на приобщаващ, устойчив растеж, който носи ползи както за посетителите, така и за местните общности. Програмата за управление на дестинациите ще бъде ключова за подпомагане на дестинациите при справяне с туристическия натиск и стимулиране на устойчиво развитие.
Фокус върху устойчивостта: Устойчивостта трябва да бъде в основата на всяко решение, което вземаме – от насърчаване на отговорно поведение при пътуване до подкрепа за бизнеси, които дават приоритет на околната среда и социалната отговорност. Глобалната мрежа за устойчивост ще ни помогне да проследим въздействието на нашите препоръки по ключови въпроси на устойчивостта.
Ако възприемем тези принципи, можем да трансформираме туризма – от потенциална заплаха за планетата в сила за доброто – като стимулираме икономически растеж, създаваме работни места и опазваме нашето природно и културно наследство за бъдещите поколения.
– Каква е ролята на жените за развитието на туризма?
– Ролята на жените в развитието на туризма е изключително важна. Това не е просто въпрос на справедливост, а ключ към отключването на пълния потенциал на сектора.
Моята декларация за намерение включва конкретен приоритет: „Да овластим младите хора, да издигнем жените и да ангажираме недостатъчно представените групи“. Това е ангажимент, който приемам много сериозно.
Жените вече играят съществена роля в туризма – те заемат 40% от работните места в сектора като цяло и дори 50% в хотелиерството. Но трябва да направим още, за да гарантираме, че жените имат равни възможности за лидерство, предприемачество и кариерно развитие.
Като осъзнаваме, че ще са нужни 131 години, за да се затвори глобалната разлика между половете, е от ключово значение да приоритизирам ангажирането и овластяването на жените във всички аспекти на моята работа в UN Tourism. Това включва:
Насърчаване на образование и обучение: Да осигурим достъп на жените до умения и знания, от които се нуждаят, за да се реализират успешно в туристическия сектор. Центърът за решения и знания ще бъде ценен ресурс за жените, които искат да развиват уменията си и да напредват в кариерата.
Подкрепа за предприемачеството: Създаване на благоприятна среда за жени, които искат да започнат и развиват собствен бизнес в туризма.
Премахване на бариерите пред развитието: Справяне със системните бариери, които възпрепятстват жените да заемат ръководни позиции.
Защита на равенството между половете: Отстояване на политики и практики, които насърчават равенството между половете във всички звена на туристическата верига.
Като овластим жените, можем да изградим по-приобщаващ, устойчив и проспериращ туристически сектор, който носи ползи за всички.
– Не мога да не ви попитам за образованието, иновациите и дигитализацията – те могат да бъдат ключът към по-добър живот за хората, които търсят кариера в туризма или нови и автентични преживявания по време на пътуванията си. Готови ли сте да предложите бързи решения в тези три области, които да са полезни за индустрията?
– Вие сте напълно прави – образованието, иновациите и дигитализацията са ключът към по-добро бъдеще както за хората, които търсят реализация в туризма, така и за пътешествениците, които искат нови и автентични преживявания. Аз съм напълно отдадена на това да предложа бързи и ефективни решения в тези области.
Ето как планирам да отговоря на тези критични нужди:
Развитие на умения: Ще поставя приоритет върху личностното развитие и придобиването на умения в целия туристически сектор. Това включва инвестиции в обучителни програми, менторство и инициативи, които помагат на хората да усвоят нужните компетенции. Платформата Solutions & Knowledge Hub ще бъде централен ресурс за достъп до тези възможности.
Глобална академична мрежа: Виждам възможност за изграждане на глобална академична мрежа, която да засили ефекта на обучението и образованието. Тя ще свързва водещи институции, ще споделя добри практики и ще осигури достъп до качествено образование, независимо от местоположението.
Благоприятна среда за иновации: Ще работя за създаване на среда, която стимулира иновации, предприемачество и инвестиции в туризма – чрез облекчаване на регулациите, достъп до финансиране и сътрудничество между стартиращи компании и утвърдени бизнеси. Форумът Building Bridges in Tourism ще свързва иноватори с инвеститори и лидери в сектора.
Икономични иновации: Вярвам, че трябва да се акцентира върху т.нар. „икономични иновации“ – решения с висока стойност, постигнати с ограничени ресурси. Това насърчава креативност, ефективност и ориентация към резултатите.
Автоматизирай предвидимото, хуманизирай изключителното: Ще използваме технологиите, за да автоматизираме повтарящите се процеси в туризма и да насочим човешките ресурси към създаване на запомнящи се преживявания. Ще проучим потенциала на изкуствения интелект, IoT, метавселената, големите данни и роботиката. Инициативата Tech in Action ще свързва технологичните иноватори с туристическия сектор за създаване на конкретни решения.
– В туризма има и много проблеми. Кои ще бъдат основните предизвикателства за Вас, ако Ви бъде поверено ръководството на UN Tourism?
– Ако ми бъде поверено ръководството на UN Tourism, съм наясно, че ще се изправя пред редица сериозни предизвикателства. Ето някои от най-важните:
Кризата с кадрите: Ще бъде приоритет да се справим с безпрецедентната криза с кадри и недостига на персонал в туризма. Трябва да привлечем, обучим и задържим квалифицирани работници, за да посрещнем растящото търсене. Solutions & Knowledge Hub ще бъде ключова платформа за обучение и ресурси.
Предизвикателството с възприятието: Трябва да променим общественото възприятие за работата в туризма – да покажем, че тя предлага разнообразни и възнаграждаващи кариери, с достойно заплащане, социални придобивки и възможности за развитие.
Осигуряване на приобщаване: Секторът трябва да бъде отворен и достъпен за хора от всякакви среди и възможности. Инициативата Shared Prosperity ще подкрепя местните общности да развиват туризъм, който намалява бедността и има положителен социален ефект.
Баланс между растеж и устойчивост: Ще трябва постоянно да балансираме между растежа на туризма, капацитета на инфраструктурата и опазването на околната среда. Чрез Global Sustainability Network ще проследяваме напредъка в тази посока.
Свръхтуризъм: Необходимо е да се справим с пренаселеността в дестинациите чрез нови стратегии – разпределение на туристическите потоци, опазване на културното и природното наследство и подобряване на качеството на живот на местните. Destination Stewardship Program и Destination Rebranding Program ще бъдат основни инструменти.
Кризи: Трябва да изградим устойчивост и способност за бързо възстановяване при кризи – било то пандемии, природни бедствия или геополитически събития. Tourism Crisis & Resilience Centre ще предлага спешна подкрепа и обмен на добри практики при кризи.
Уверена съм, че с общи усилия с държавите членки, индустрията и местните общности ще изградим по-устойчив, приобщаващ и устойчив туристически сектор.
– Много лидери в туризма, които Ви познават и са работили с Вас, казват, че притежавате силата да обединявате и отлични познания за сектора на всички нива! Отговорите Ви показват глобално мислене, но не мога да не Ви попитам за България, Гърция, Румъния, Турция и други страни в региона, които с годините се превърнаха във важен мост между Изтока и Запада – как ще използвате тази връзка, за да има този регион своето специално място в световната туристическа карта и да бъде гарант за мир и устойчивост?
– Много благодаря за признанието за способността ми да обединявам и за познанията ми в туристическия сектор. Вярвам, че глобалната ми перспектива ще бъде ценен актив за всички дестинации, а съм особено развълнувана от потенциала на България, Гърция, Румъния, Турция и останалите страни от този регион.
Виждам този район като жизненоважен мост между Изтока и Запада и съм решена да му осигуря заслужено място на световната туристическа карта. Ето как ще използвам тази връзка:
Повишено представителство: В моята декларация за намерение е заложен приоритет „да се увеличи стратегическото представителство на държавите в рамките на UN Tourism и да се предлагат решения за всички“. Ще работя активно този регион да бъде чут и неговите специфични нужди да бъдат взети предвид.
Ангажиране на страни извън UN Tourism: Ако има държави от региона, които не са членове на UN Tourism, ще бъде приоритет за мен да ги включа и ангажирам.
Индивидуална подкрепа: Ще предложа насочена стратегическа подкрепа – за повишаване на конкурентоспособността, създаване на работни места и устойчиво развитие. Destination Advisory Program ще свързва държавите с инвеститори според конкретните им нужди.
Улесняване на пътуванията и свързаността: Ще работя за подобряване на въздушната и наземна свързаност в региона и с останалия свят – чрез визови облекчения и интелигентни пътнически решения. Tourism Facilitation Partnership ще бъде ключов инструмент.
Насърчаване на мира и разбирателството: Вярвам, че туризмът може да бъде мощна сила за мир. Като свързваме хора и култури, насърчаваме толерантност, емпатия и взаимно уважение. Ще подкрепям инициативи за културен обмен и диалог в региона.
В крайна сметка, моята цел е да помогна на страните от региона да използват уникалната си позиция и ресурси за изграждане на проспериращ, устойчив и стабилен туристически сектор.
Интервюто взе Руслан ЙОРДАНОВ, Bgtourism.bg
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE