София. Дигиталната трансформация продължава да играе решаваща роля в развитието на хотелиерството, като съвременните технологии предлагат нови възможности за оптимизация и растеж. Хотелите зависят от технологии както за маркетинг и резервации, така и за плащания, управление на процеси и дори отваряне на хотелските врати. Водени от тази тенденция, Booking.com и HotelTechReport.com наскоро представиха AI Tech Stack Advisor – иновативен инструмент, базиран на генеративен изкуствен интелект. Той предоставя на хотелиерите персонализирани препоръки за най-важните технологии, които ще подпомогнат тяхната дигитална трансформация, съобщи пред Bgtourism.bg Елица Стоилова – основател на дигиталната платформа umni.bg.
Инструментът анализира текущата инфраструктура на хотела, като използва данни за характеристиките на обекта като брой стаи, тип на обекта, местоположение, удобства, както и информация за вече внедрените технологии. Въз основа на това AI Tech Stack Advisor идентифицира пропуски в работата на хотела – какви технологии липсват, дали съществуващите системи са най-доброто решение, изчислява рейтинг на дигиталната трансформация на хотела, предлага решения за оптимизация по отдели и препоръки за увеличаване на приходите, намаляване на разходите, подобряване на клиентското изживяване.
Този инструмент дори позволява на хотелиерите да сравняват резултатите си с конкурентни обекти, предоставяйки ясна представа за мястото им на пазара.
Но какви технологии се считат за задължителни според този AI инструмент и двата гиганта зад него, и как тези инструменти работят заедно, за да създадат една иновативна екосистема?
В 10-те най-важни софтуерни решения за модерното хотелиерство влизат такива, които вече са познати на хотелиерите у нас и се прилагат не само в големите хотели и вериги, но и в по-малки обекти. Други задължителни решения обаче тепърва търсят своето място в технологичната инфраструктура на българските хотели.
Тези, за които знаем – и ползваме:
Зад имената на технологичните доставчици Clock PMS+, Exely, HotelRunner, Quendoo, WebHotelier, BookOnlineNow стои първата група задължителни технологични решения – които вече са заели своето място в работата на хотелите у нас и са станали неразделна част от тяхната работа – PMS (Система за управление на хотела), букинг енджин, канален мениджър, система за управление на домакинството, счетоводни системи.
PMS (Property Management System) е основата на хотелските операции. Тази система автоматизира резервации, регистрация на гости, настаняване и разплащания, и други административни задачи, позволявайки ефективно управление на ежедневните операции. Най-важните функционалности в такава платформа са управление на резервации, настаняване, разплащания (операциите на отдели Рецепция и Резервации), управление на домакинството, управление на цени и заетост. С правилно внедрен PMS хотелите могат да намалят времето за обработка на рутинни задачи, да минимизират грешките и да осигурят по-добра комуникация между екипите.
PMS се интегрират със системи за резервации и канални мениджъри, за да оптимизират процесите и да намалят оперативните разходи. Ефективната система за резервации е критична за директните продажби, а каналният мениджър синхронизира информацията за наличности и цени във всички платформи за резервации. Това гарантира, че хотелите не пропускат възможности за продажба и предотвратяват дублиране на резервации, и осигурява актуална информация на клиентите и персонала. Тези технологии спестяват време и ресурси, които могат да се използват за подобряване на клиентското обслужване.
Модерните счетоводни системи автоматизират финансовото управление, осигурявайки точност и прозрачност. Те са основни за създаването на бюджети, управление на разходи и изготвяне на данъчни отчети. Те предоставят точна информация за финансите на хотела, която е жизненоважна за вземане на стратегически решения. Тези системи спестяват време и минимизират човешките грешки.
Иновацията в тази сфера е добавянето на инструменти, базирани на изкуствен интелект – AI служители ( AI agents като тези на RobosizeMe), които да свързват отделните платформи и системи на хотела, да автоматизират комуникацията между тях и да оптимизират процесите без човешка намеса с цел увеличаване на приходите и намаляване на разходите.
Знаем, но не ползваме:
RMS (Система за управление на приходите) като Duetto използват данни и изкуствен интелект за да оптимизират ценовите стратегии, гарантирайки максимална печалба от наличните стаи. Тази система анализира търсенето, пазарните тенденции и конкурентите, за да предложи оптимални цени за стаите във всеки момент. Чрез автоматизация RMS премахва необходимостта от ръчно управление на цените, като осигурява максимални приходи, особено през натоварени сезони. В свят, където динамичното ценообразуване е стандарт, RMS е ключов инструмент за конкурентоспособност.
RMS системите все още не са широко разпространени в България, особено сред по-малките хотели, но набират популярност сред курортните комплекси и градските хотели, които искат да максимизират приходите чрез динамично ценообразуване.
CRM (Система за управление на клиентите) е сърцето на персонализираното обслужване. Хотелите събират данни за своите гости, за да разбират техните предпочитания и нужди. Системи като HotelRunner, Salesforce Hospitality и Cendyn позволяват събирането и анализа на данни за гостите, като демографски характеристики, предпочитания и история на резервациите. Те дават възможност за създаване на персонализирани имейл кампании и изживяване, и директна комуникация с гостите. Целта на използването на CRM е изграждането на дългосрочни връзки с клиентите.
Голямата изненада – уебсайтът на хотела: имаме го, ползваме ли го?
Уебсайтът е центърът на онлайн присъствието на хотела, и често е първата точка за контакт с гостите. Той трябва да бъде лесен за навигация, оптимизиран за мобилни устройства и визуално привлекателен. Задължителен елемент в хотелския сайт е интеграцията с резервационен модул за да може сайтът да конвертира посетителите в директни продажби. До тук нищо ново.
Като се има предвид, че през последните няколко години хотелският сайт излезе на 2а или 3а позиция като канал за резервации след Booking и/или Expedia, на преден план излизат решения за сайта, които го надграждат и превръщат в мощен инструмент за работа с потенциални клиенти и гости.
Новата вълна в света на хотелските сайтове е ултра-персонализацията с използване на изкуствен интелект. От една страна това е задължителната адаптация на съдържанието на сайта за да е подходящо за AI търсачките и те да го предпочитат и препоръчват като източник на информация.
Съществуват инструменти, базирани на AI, които са достъпни и помагат за динамична персонализация на преживяването на сайта и в букинг енджина като променят съдържанието на сайта спрямо търсенето на клиента, прогноза за неговите интереси спрямо анализ на неговото поведение и автоматично адаптиране на съобщенията и офертите за всеки потребител. Един такъв инструмент, който навлиза у нас и в региона е The Hotel Network.
Добавянето на хотелски AI чатбот като тези на Umni.bg подобрява функционалността на уебсайта като го надгражда с актуално съдържание, повече действия, интерактивност и двупосочност на комуникацията – отговаря на запитвания 24/7, обработва резервации и насочва гостите към точната информация, което увеличава вероятността за директни резервации и удължава престоя на сайта. Отделно хотелският чатбот се използва ефективно на различни етапи в маркетинг и продажбените стратегии и кампании на хотела поради достъпността му отвсякъде с 1 кликане на линк или сканиране на QR код. AI чатботовете могат да работят съвместно с останалите хотелски системи чрез интеграции.
В топ 10, но не и у нас:
Приложенията за персонала излязоха в топ 10 приложения за хотелите според доклад на HotelTechReport за най-полезните и нужни софтуерни решения за хотели през 2025 г. Технологии като Hotelkit, ALICE Staff и Flexkeeping помагат на екипите в хотела да комуникират по-ефективно, да планират задачи и да управляват ежедневните дейности. AI чатбот като едно от приложенията може да бъде интегриран като виртуален помощник, който предоставя информация за процедури или обучение в реално време, отговаря на често задаваните въпроси на служителите и помага на новите служители без да е необходимо прекъсване на работата.
Приложенията за гости са широко разпространени, базирани онлайн или, както е при по-големите хотелски вериги – индивидуално създадени за хотела мобилни приложения за сваляне и инсталиране на телефона, или AI чатботове, на сайта или като самостоятелни решения. Тези приложения предлагат на гостите удобен достъп до услуги – от поръчки на храна до резервации на СПА, предоставяйки персонализирана информация и помощ 24/7, като правят престоя на гостите по-удобен. Приложенията за гости като Duve предоставят също така виртуален чекин и виртуални ключове за стаи. Други като Crave са налични на таблети в стаите на хотела. AI чатботовете на Umni.bg предлагат гъвкава и икономична алтернатива на скъпите приложения за гости и вече са доказали своята ефективност в България, помагайки на хотелите да намалят натоварването на персонала и да подобрят клиентското изживяване.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE