Сийка Кацарова
Slide
Slide

София. Балнео и спа туризмът е устойчива форма на туризъм, която бе най-малко засегната от пандемията. Тази година продължава ръстът и все повече потребители се обръщат към здравните курорти. Минералната вода е нашето злато и България може достойно да бъде конкурентна дестинация, която да се пребори за по-голям дял от европейския пазар. Здравният туризъм е устойчив, зелен, социален, каза д-р Сийка Кацарова, председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм, в предаването „В развитие” на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Вероника Денизова.

В разговорите на годишния конгрес  на Европейската спа асоциация миналата седмица основното послание, което отправихме и към политиците в Брюксел е здравният туризъм да бъде включен в здравните политики на ЕС, в частност и в България.

„На конгреса бе констатирано, че едно евро, инвестирано в профилактика, спестява седем евро за здравеопазване”.

Българите в момента са единствените европейски граждани, които нямат право да използват здравната си осигуровка по програми за профилактика. Министерството на здравеопазването единствено на хартия е записало приоритет профилактика и превенция чрез използване на минералния ресурс. Всички останали страни имат ваучери за здраве или ваучери за възстановяване, както и ваучери за пост ковид рехабилитация. България не разполага с такъв инструмент , който би подпомогнал и местната икономика. Ние имаме бази, но нямаме механизъм. Затова сме предложили  такъв инструмент да бъде въведен в Плана за възстановяване и устойчивост, но към момента нямаме отговор.

„Ние сме единствените, които не се грижим за здравето на хората. Късно е, когато се стигне до болница”.

Що се отнася до скока на цените на енергоносителите събеседникът посочи, че без подкрепата на държавата индустрията не може да се справи самостоятелно с перо електроенергия.

„За да не бъдат затворени спа хотели, е необходимо да бъдат подпомогнати от страна на държавата във връзка със сметките за ток”.

Надяваме се в Плана за възстановяване и устойчивост да се намери решение и да бъдат отделени средства за саниране в инфраструктурата, свързана с балнеологията, каза д-р Кацарова и допълни, че много от нашите курорти имат проблеми с тръбопроводите, които трябва да се решат.

Коментирайки кои са приоритетните пазари за сектора, д-р Кацарова подчерта, че българите са основен фокус,  а българският пазар е основният, на който се е разчитало по време на пандемията

„Пазар Румъния е най-големият пазар поради географското положение. Пазар Израел също е много важен за нас, както и всички други съседни пазари”, каза събеседникът.

Важно е да се работи върху бранда България и да се диверсифицира познатият имидж – България не е дестинация за евтин масов туризъм. България е дестинация, която предлага изключително добър продукт на изключително конкурентна цена. Имаме страхотна кухня, вина, което също е част от здравния туризъм, защото много от нашите хотели предлагат програми, свързани с детокс или намаляване на телесното тегло и включват в менюто продукти, които са от техните градини.

България получи своето отличие в категорията най-добър европейски спа хотел. Хотел от село Баня край Разлог бе отличен по време на конгреса в Словакия, сподели д-р Кацарова.

Сподели публикацията