За 2017 сладкарниците в страната отчитат сумарен оборот от 10 млн. лева, а печалбата е 3-5% от продажбите © Анелия Николова
Slide
Slide

През 2019 г. в Букурещ ще има нови десет сладкарници „Неделя“ плюс производствен цех. Планираната инвестиция е 1 милион евро, съобщи за „Капитал“ Георги Минчев, съсобственик на веригата. В последните две години компанията инвестира около 2 млн. евро и откри девет сладкарници „Неделя“ в румънската столица.
Сладкарниците „Неделя“ в България са 35, от които 25 са на франчайз. „През 2018 са открити седем обекта, планираме до края на годината да открием още три или четири на франчайз,“ казва Георги Минчев, съсобственик на веригата
„Неделя“ в Букурещ


Решението за задгранични продажби идва заради близките разстояния и след няколкогодишно тестване на пазара в Румъния. Навлизането започва още през 2011 г. с продажба на торти „Неделя“ в Гюргево – по това време веригата вече има сладкарница на франчайз в Русе и зареждането на румънския град не е проблем. Следва откриване на обект в Букурещ под името Bene – собственост на партньорите от Русе. Днес той е закрит, а деветте сладкарници в румънската столица носят българската марка на веригата и се зареждат от софийската й работилница за торти.


„Имаме големи планове – в самия Букурещ спокойно можем да открием 40 сладкарници, всичко е въпрос на организация, но намирането на подходящо място, наемането на екипи и обучението им отнема много време“, коментира Георги Минчев.
„Неделя“ в Букурещ
Решението за задгранични продажби идва заради близките разстояния и след няколкогодишно тестване на пазара в Румъния. Навлизането започва още през 2011 г. с продажба на торти „Неделя“ в Гюргево – по това време веригата вече има сладкарница на франчайз в Русе и зареждането на румънския град не е проблем. Следва откриване на обект в Букурещ под името Bene – собственост на партньорите от Русе. Днес той е закрит, а деветте сладкарници в румънската столица носят българската марка на веригата и се зареждат от софийската й работилница за торти.
„Имаме големи планове – в самия Букурещ спокойно можем да открием 40 сладкарници, всичко е въпрос на организация, но намирането на подходящо място, наемането на екипи и обучението им отнема много време“, коментира Георги Минчев.
Според него характерно за румънския пазар е, че преобладава заводското производство на торти с изкуствена сметана и консерванти. Друга особеност е, че масово се предлагат замразени торти, които се размразяват преди консумация. „Нашите торти са различни – те се приготвят ръчно, не влагаме консерванти, трайността им е четири дни. И това се цени от клиентите“, казва Георги Минчев.
Опитът на „Неделя“ досега показва също, че 90% от румънските любители на сладкото предпочитат шоколадовите торти, докато в България техният дял е равен с този на предпочитащите плодовите вкусове.
„Средномесечният оборот на една сладкарница в Румъния е 30-40 хил. лева. Маржовете там са по-големи, а ДДС – по-ниско. Оборотите растат с 5-6% всеки месец на всяка сладкарница в Букурещ, но все още дори не говорим за печалба, защото изплащаме кредити. На едно-две места затворихме обекти, защото не уцелихме местоположението“, прави равносметка Георги Минчев.
В България – и на франчайз
Сладкарниците „Неделя“ в България са 35, от които 25 са на франчайз. „През 2018 са открити седем обекта, планираме до края на годината да открием още три или четири на франчайз. През следващата година обаче ще намалим темпото, тъй като има насищане“, коментира Георги Минчев. Плановете за 2019 включват откриване на четири или пет сладкарници, веригата търси франчайз партньори в Дупница, Сандански, Добрич, Сливен, Враца.


В центъра на франчайз схемата е производствената фабрика за торти на „Неделя“, разположена на 4 декара площ, в която работят 111 души и от която се снабдяват всички обекти. Получателите на франчайз права преминават през обучение в столичните сладкарници, което продължава 5-6 месеца. Маркетингът и рекламата са общи за цялата верига. Ценовата политика също е близка, но има възможност в обекти с по-малък оборот извън София цените да са по-ниски. Всяка от сладкарниците се управлява от отделно юридическо лице.
Според Георги Минчев сумата за отваряне на сладкарница „Неделя“ зависи от състоянието на обекта, но по груби изчисления за стартирането на бизнеса са нужни най-малко 150 хил. лева. Първоначалната еднократна такса, която плаща получателят на франчайз права, е 30 000 лв., а месечната – 5% от оборота.
„Ние сме първите, които предложиха франчайз модел, създаден изцяло тук, с български продукт, с българска търговска марка и българско ноу-хау“, подчертава Георги Минчев.
Той уточни, че за 2017 сладкарниците в страната отчитат сумарен оборот от 10 млн. лева, а печалбата е 3-5% от продажбите. „Оборотите и печалбата спаднаха. Пазарът се променя, конкуренцията расте бясно, разходите растат непрекъснато, заплатите също нараснаха много“, обобщава Минчев.
През миналата година „Неделя“ тества нов модел – сладкарници на самообслужване. Компанията отвори четири обекта по тази схема в столични молове. „Моделът се оказа неуспешен, затова назначихме сервитьори. Просто хората са свикнали в сладкарници „Неделя“ да има сервитьори“, отчита Георги Минчев.
Плановете за 2019
Планираните от веригата инвестиции в страната през 2019 г. са за около 400-500 хил. евро. След Румъния веригата готви навлизане в нова държава. Екипът е проучвал пазара във Виена, но се е отказал и сега насочва интереса си към Мюнхен. „Надявам се до три години да сме стъпили на пазара в Германия с три сладкарници „Неделя“. Първоначалната инвестиция ще е около 1 милион евро, които ще бъдат от кредит от германска банка. Но не си поставям срокове и ограничения“, обобщава Георги Минчев.

  • Харесай страницата на BGtourism.BG и във фейсбук ТУК, за да научавате по-бързо новините ни!
  • Пишете ни за Вашите новини и ни изпращайте снимки на редакционната поща office@bgtourism.bg
Сподели публикацията