София. Професионално и устойчиво развитие на дестинацията – тема, която следва да бъде поставена сред приоритетите в дневния ред за развитие на българския туризъм. Тя бе поставена и по време на международното изложение в София “Ваканция и СПА Експо”.
Развитието на туристическaта дестинация е сложна тема, която се нуждае от специално ноу-хау за особеностите на туристическата индустрия и именно заради това Ивайло Кожухаров отправи покана към Кристофър Хинтерегер – експерт в областта на туризма с дългогодишен опит в развитието на туризма и туриститическите дестинации, с реализирани повече от 75 туристически проекта в над 25 държави, да пристигне в страната ни и да сподели своя опит по темата.
Кристофър Хинтерегер е и редовен лектор на международни туристически конференции, като също така изнася лекции по „разработване на дестинации“ в различни университети от 2015г. и редовно си сътрудничи със Световната организация по туризъм.
Сред гостите на дискусията бяха проф. Модева – зам.министър на туризма, областните управители на Разград, Русе, Габрво, представители на общини, университети и туристическия бизнес.
Мариела Модева: Всяка държавна политика трябва да включва компонент „туризъм“
Проф. Модева официално приветства инициативата за провеждането на дискусията, коментирайки непредвидимата ситуация в Украйна и негативния ефект за бранша:
„Туризмът неминуемо ще бъде засегнат, затова следва да говорим за маркетинг в нетрадиционна среда и да се стремим да търсим добри практики, които дават резултати в други страни.”
Тя заключи, че туризмът не е само икономически сектор, но също и емоционално обвързва хората, изгражда мостове между тях, за разлика от войната и пожела привличане на туристи през четирите сезона на годината, посещаващи всички краища на България.
Кристофър Хинтерегер сподели идеи от практиката и стратегии за това как би могла една дестинация да се развие както на международно, така и на регионално и локално ниво. Бяха посочени примери от съседни на нас страни – Хърватска и Словения. Развитието на една дестинация облагодетелства обществото в социален, политически, културен и екологичен план.
Според предоставената от него статистика – един турист харчи средно 80-100 евро на ден за транспорт, настаняване и допълнителни услуги. При генериране на допълнителни 100 000 нощувки в една дестинация, нарастват и приходите от сектора между 12 и 18 милиона евро.
Успешната стратегия за развитие на дестинацията изисква планиране, индивидуален подход, според спецификите на дестинацията, координация и адресиране на специфична аудитория. В това число следва да се анализират и отделните елементи – инфраструктура, природни дадености, събития, културно-историческо наследство, транспортна осигуреност, качество на обслужване.
Представиха най-старото злато в света на изложението „Ваканция & СПА“
Поколението Y, известно като „Милениали”, са основният таргет на пазара на пътуванията днес и следва да адаптираме продуктите и изживяванията в дестинацията си към тях. Акцентът към местните преживявания също е от ключово значение.
Необходимо е изграждането на професионални организационни структури в туризма, които да имат ясна стратегия и план за развитието му. Трябва да е ясно, че резултати могат да се очакват едва след 8-15 години последователна работа.
Задължителен елемент на успешната маркетингова стратегия е изграждането на силен бранд, комуникиран чрез 3-4 основни пилъра и послания към тях.
Инвестициите в обекти с туристическо значение са от стратегическа важност. При липса на достатъчно публични ресурси, други европейски страни като Австрия например, развиват инвестиционен модел съвместно между публичния и частния сектор.
Г-н Хинтерегер заключи, че не съществува готова рецепта за успех, но туризмът следва да обедини усилия и да намери устойчив път към развитие на дестинацията на национално и регионално ниво.