Бургас. Френетичен, непредвидим, турбулентен – каквото и определение да изберем, Лято 2020 ще помним дълго. Това е сезон извън клишето, плановете, извън традицията, сезонът на незапомнения срив, на големите предизвикателства, но и сезонът на смелите и последователните. Това е сезонът, който дори и най-големите анализатори и професионалисти не успяха да предвидят, да подредят стратегии и да приложат практики от миналото. Непредсказуемостта и динамиката наложиха да се учим в движение, да бъдем гъвкави и да оцеляваме в една нова реалност.

Туристическият сезон 2020 в Бургаски регион премина изцяло под знака на  Covid-19. Поради неяснотите, свързани с пандемията, сезонът започна с месец-два закъснение, като едва от средата на юли и през август се усети по-сериозно раздвижване по курортите. Като резултат от това се наложиха следните тенденции:

Промяна в съотношението между дела на организирания туризъм и на индивидуалния туризъм

Слънчев бряг, като най-големият български курортен комплекс, е изцяло зависим от масовия туризъм, съответно от наличието на организирани от туроператори чартърни полети. В ситуацията на глобална пандемия този организираният  туризъм бе изключително ограничен и неговия обем бе сведен до минимум. Това показват и данните от летище Бургас, които oтчитат спад от около 80% за най-силните месеци –  юли и август, докато чартърни полети въобще липсваха през месеците май и юни. Видима бе промяната в поведението на туристите, които в по-голямата си част бяха индивидуални, пътуващи с личен транспорт. Тази промяна в начина на пътуване е валидна в световен мащаб и само времето ще покаже дали ще има завръщане на масовия организиран чартърен туризъм.

Пълна промяна на пазарния дял по националности

Рестрикциите откъм пътувания до и извън България оставиха българите в България. Обемът на резервации от българи обаче, няма как да компенсира липсата на организирани туристи отвън. Липсата на основни за България пазари, като Великобритания и Русия, както и големият спад на други основни пазари като Германия, Чехия, Полша и други, допринесе за лошата картина и големия спад на туристи през това лято. Вследствие на международните рестрикции за пътувания, тази година почти единствени чужди пазари за България се оказаха Румъния, Полша, Украйна, Чехия и Германия.

Промяна в избора на дестинация по Черноморието

Това лято бе доста по-слабо за по-големите наши курорти като Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена, като разбира се това има пряка връзка и с голямата леглова база. За сметка на това този сезон бе дори по-силен от предишни години за по-малки и отдалечени курорти, тъй като голяма част от туристите предпочетоха спокойствие и по-голяма усамотеност. Неслучайно имаше и тенденция да се наемат места по къмпинги или къщи за гости за сметка на големи хотелски комплекси.

Както вече споменахме, повечето хотели отвориха едва през втората половина на юни, като търсенето бе основно за уикенд туризъм. Тази тенденция се запази до средата на юли. През август тенденцията се преобърна – местата за настаняване по Южното Черноморие се напълниха и заетостта в курортите достигна приблизително миналогодишните нива, но за сметка на спад в оборотите. Преобладаващи бяха индивидуалните настанявания, с директни резервации. Българският турист се завърна на Черноморието – с неколкократни сравнително къси престои. Организираният турист (резервация през туроператор) напълно отсъстваше и нито един туроператор – било български или чужд, не успя да изпълни заявения контингент. Ресторантьорите отчетоха ръст в посещаемостт (българите консумират), но намалената ставка на ДДС оказа влияние.

 Основните проблеми, които възникнаха:

  1.  Трудности в планиране на работния процес и организация, поради резервации/анулации в последния момент.
  1.  Промяна на визията на продукта – българският клиент има различни предпочитания. Трябваше основно с него да съобразим зареждане

и предлагане на артикули на блок маса. Основните менюта трябваше да се разработят в кратки срокове, да се предоговарят доставчици.

  1. Увеличени бяха разходите за консумативи, дезинфектанти, перално стопанство, персонал в отдел хотелско домакинство, реклама и др.
  2. Изключително гъвкави трябваше да бъдем по отношение на ценовата политика през целия сезон.
  3. Проблем възникна с паркирането. Курортите и базите нямат готовност да посрещат основно индивидуални туристи със собствен транспорт. Това създаде негативно впечатление от изживяването да почиваш в България.

Деляна Цонева, зам.-председател на УС на БРТК и мениджър на АХ „Пенелопа Палас“ – гр. Поморие:

„Независимо от трудностите и от многото неизвестни за нас сезонът бе добър. Приемаме отварянето на хотела и работата през този сезон като инвестиция в бъдещето, защото запазихме основния си персонал, не само посрещнахме и обслужихме всичките си редовни гости от минали години, но и спечелихме много нови клиенти. Персоналът на практика се убеди, че добрият хотелски продукт се гради на три основни принципа – отношение, чистота и качество на храната. Но на първо място е важно да познаваме и ценим клиента си”.

Деница Колева, зам. председател на УС на БРТ:

„Летен сезон 2020 разчита основно на вътрешния туризъм. За това благоприятства изискването за отрицателен  PCR-тест за влизане в Гърция през единствения отворен граничен пункт за туристи Кулата-Промахон.  Ограниченията за пътуване до Турция също оказаха влияние на поведението на местните туристи.

Международният туризъм представлява малък дял в сравнение с 2019 г. От общо 750 000 немски туристи, посетили България през миналата година, през тази ще достигнем едва 50 000. На 20 август германското правителство обяви пристигащите от Балчик, Варна и Благоевград за рискови и така закри чартърната програма на туроператорите.

Унгарският пазар замря още едва стартирал, след като правителството на Орбан обяви на 20 юли 14-дневна карантина за всички лица, пристигащи от България.

Положителната новина, за предоставяне на субсидия в размер на 35 евро на турист със сигурност даде положителен сигнал към партньорите ни от ЕС. Процедурата по кандидатстване е доста тромава и сложна и все още не се знае какви ще са реалните резултати от тази помощ.

Считам за съществен проблем намалението на цените в хотелите. То неминуемо ще се отрази на инвестиционната програма за 2021 г. и на дългосрочното планиране за реновиране на хотелските бази”.

Владимир Маринов, изпълнителен директор на „Александрия Травел“ ЕООД – гр. Приморско:

„Ситуацията на пазар Словакия е идентична на тази в Унгария. Правителството обяви 14-дневна карантина за лица, идващи от България, още в началото на лятото. Чешките туристи в България са в пъти по-малко в сравнение с предишни лета. Границата за тях беше отворена от началото на юли. Някои чешки туроператори напълно прекратиха полетите си за летище Варна, но запазиха тези до летище Бургас. Почти изцяло продажбите се осъществяваха в последния момент преди пътуването. За следващия летен сезон очакваме значително по-голям интерес.

Полските туроператори, доминирани от ТУИ Полша, успяха да проведат една устойчива чартърна програма. Румънските туристи също стабилно присъстваха в курортите това лято, особено в новоизградените от висока категория и ол инклузив обекти.

Малките курортни селища отбелязаха много добър сезон поради това, че възможността за пътуване в чужбина е сведена до минимум за българите. Хаотичните действия на правителствата направиха сезона още по-труден и непредвидим. Хотелите, които отвориха, не разчитаха на особено висока заетост, намалиха броя на наетия персонал, но в крайна сметка, се оказа, че са добре заети, особено в почивните дни, което доведе до допълнителни усложнения при подсигуряване на качествено обслужване”.

Стефан Георгиев, член на УС на БРТК и мениджър на хотел „Степ“ в к.к. Слънчев бряг: 

„За съжаление през лято 2020 вследствие на пандемията от COVID-19 България загуби изцяло някои от най-силните си традиционни пазари, сред които Великобритания и Скандинавия. Тази година на летище Бургас не е кацнал нито един самолет от Швеция, Норвегия и Финландия, като  изключим няколкото полета от Дания през юли. Относно Индивидуалните туристи от Острова кацнаха на летище Бургас с нискобюджетни авиокомпании. Техният брой е пренебрежително малък в сравнение с традиционния обем на организираните туристи от Великобритания. Развитието на коронакризата провали летателните програми на туроператорите за лято 2020. Този неприятен факт за съжаление доведе не само до липса на туристи през това лято, но е изключително вероятно да доведе и до негативни последствия и за сезон 2021. Особено тревожно е, че чартърните програми от Великобритания и Скандинавия бяха насочени към нашите основни конкуренти Гърция, Турция и Испания, което ни поставя в доста неблагоприятна позиция при договарянето на сезон 2021”.

Иван Кирязов, член на БРТК и управител на „Ландис“ ООД:

„Статистиката по отделни пазари е следната:

Русия – границите не бяха отворени. Отчитаме 100 % спад.

Молдова – границата бе отворена на 24 август, но с изискване за PCR-тест за влизане в България. Това затрудни туристите. Предвид обстоятелствата 90% от туроператорите отмениха автобусните си програми за България и преустановиха продажбата на туристически пакети за бъдещи периоди. Бяха организирани 4 автобуса с туристи от Молдова и съвсем малък брой индивидуални посещения с автомобили. Отчитаме 90% спад.

Беларус – границата бе отворена на 5 септември с планирани 5 чартъра до летище Бургас. На 8 септември бе осъществен първият със 100% заетост, а останалите са в рамките на 60-70%. Въпросът с бързото издаване на визи не бе решен и това също се отрази върху продажбите. За съжаление на 11 септември Украйна затвори граници и това сложи край на автобусните програми и индивидуалните пътувания. Отчитаме 90% спад и на този пазар.

Украйна – на 16 юли границата бе отворена и това даде старт на автобусните и чартърни програми от градовете Киев и Лвов. Отложена бе чартърна програма от Херсон до Бургас от 5 август. На 27 юли Здравното министерство позволи влизането на украинци с отрицателен PCR-тест от 30 юли. Това демотивира украинските туроператори да продават България като туристическа дестинация. Заповедта бе отменена, но пък тогава (на 2 август) Украйна включи България в т.нар. Червена зона и туристите, завръщащи се от нашата страна подлежат на карантина или на тест. Само след два дни, на 10 август, страната ни бе позиционирана в Зелената зона. След всичко това почти 70 % от украинските туроператори свалиха България от продажби. Спадът на този пазар е 60 %.

Полша – спад 50%. Основно бяха чартъри TUI Полша и неголям организиран автобусен поток.

Чехия – спад 60%.

Словакия – за съжаление, този пазар бе отворен за много кратко време и след това отново затворен. Спадът е 90 %.

Унгария – многообещаващ пазар по ранни записвания. Границите бяха отворени на 1 юли и затворени две седмици след това. Програмата на Wizz Air до летище Бургас бе прекратена, както и организираният автобусен транспорт. Спад на този пазар – –85%.

Договарянето с хотелите за летен сезон 2021 е към края си. Браншът е готов с програмите за сезона. Трябва сериозно да се обърне внимание на предстоящите туристически борси, на цялостната рекламна стратегия за сезон 2021 г. като туристическа дестинация, подобряване на визовата политика за пазари Беларус и Русия. Прогнози е трудно да се правят, но се надяваме границите за летния сезон да бъдат отворени в началото на юни и да започне възстановяването на туристическия пазар по дестинации. Може би през месец февруари 2021 г., ще имаме по-точна и ясна представа за състоянието на пазарите”.

 Евелина Пулева , член на УС на БРТК и управител на „Евелин Р“ ЕООД:

„Зад гърба ни остава летен сезон 2020, един нов различен изпълнен с предизвикателства сезон. По отношение на туроператорската дейност се очертаха няколко проблема:

  1.                 Изходящ туризъм
  •       Пълна невъзможност за работа и прогнозиране. Туроператори, разчитащи само и единствено на изходящ туризъм, претърпяха огромни загуби.
  •       Невъзможност да получат капарираните суми от своите контрагенти в чужбина.
  •       Спад в количеството на пътуващите зад граница, поради страх от зараза.
  •        Отпадане на така популярния совалков превоз до съседна Турция, който генерира големи парични потоци на туроператори и туристически агенти.
  •                                                                Възстановяването на депозити по програми се оказа огромно

предизвикателство за туроператорите. Оказа се, че липсата на Гаранционен фонд противопостави потребители и туроператори.

  1.  Вътрешният туризъм се оказа спасителен пояс за туроператорите, но същевременно и огромно предизвикателство. За кратко време фирмите трябваше да пренастроят предлагането и да изготвят програми за  български туристически обекти. За съжаление България се оказа труден за работа пазар по следните причини:
  •       Достъпът до културно-исторически, религиозни и природни обекти е труден и на места невъзможен.
  •       Масова липса на билети за групи
  •       Неколкократно повишение на входните такси за туристическите обекти
  •       Лоша поддръжка в част от тях или липса на такава
  •       Лоша пътна инфраструктура
  •       Хотелиери отказват да работят с български групи. В същото време поради голямото търсене на хотелски бази цените във вътрешността на страната се оказаха значително повишени в сравнение с предишни години.

В заключение можем да кажем, че за вътрешния туризъм това бе една изключително успешна година. За съжаление обаче на показ излязоха натрупаните в години проблеми, за които алармираха НПО-тата в страната. Необходимо е да се създадат контролни групи с представители на браншовите организации, които преди и след сезон да проверяват състоянието на природните, религиозните и културно-историческите забележителности в страната, да дават своите оценки и препоръки, както и да съдействат за решаването на проблеми, възникнали между различните сегменти в туризма. За съжаление туристическата култура на работа в България е много ниска и е необходимо да се работи в тази насока чрез семинари и обучения за новостите в туризма. Потресаващо е, че в Северна България хотели приемат резервации без да могат да работят с имейли, да издават фактури, да обработват резервации”.

От УС на БТРК

Най-важните новини от туризма в България тук

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК