Караваните до 5 години са едва 2,5% от всички регистрирани
София. Всички сме чували по медиите за това колко възрастен е автопарка в България. Каква е обаче ситуацията при регистрираните каравани у нас? Делът на най-старите при тях надвишава ли този при автомобилите?
За да отговорим на тези въпроси се впуснахме из дебрите на обществено достъпните данни, които МВР публикува. От регистрите виждаме, че както и при автомобилите, огромното мнозинство от регистрираните каравани у нас са произведени преди 2000 година. Данните показват, че средно над 80% от караваните с активна регистрация към август 2022 г. са на възраст 20 и повече години. А при 10-те най-масови марки в България техният дял е дори 85%. Новите регистрации са единици, а караваните на възраст до 5 години са едва около 2,5%.
Статистика за възрастта на караваните с активна регистрация към 01.08.2022 г. от 10-те най-популярни марки в България:
Марка | 0-5 г. | 6-10 г. | 11-15 г. | 15-20 г. | 20 + г. | |
1 | Hobby | 32 (2,0%) |
50 | 116 | 156 | 1258 (78%) |
2 | Knaus | 28 (2,7%) |
36 | 31 | 46 | 885 (86%) |
3 | Bürstner | 56 (5,5%) |
47 | 25 | 42 | 843 (83%) |
4 | Adria | 10 (1,3%) |
16 | 12 | 31 | 687 (91%) |
5 | Dethleffs | 18 (2,4%) |
20 | 38 | 54 | 624 (83%) |
6 | Tabbert | 12 (1,8%) |
30 | 73 | 63 | 505 (75%) |
7 | Chateau | 0 (0,0%) |
0 | 1 | 7 | 640 (99%) |
8 | Swift | 2 (0,4%) |
3 | 23 | 58 | 472 (85%) |
9 | Elddis | 1 (0,2%) |
2 | 15 | 38 | 378 (87%) |
10 | KIP | 0 (0,0% |
0 | 0 | 1 | 414 (99%) |
Лидер в категорията за най-нов автопарк сред първите 10 марки е Bürstner. Цели 5,5% от всички каравани от този производител у нас са на възраст до 5 години. Това е над два пъти по-добър резултат от следващия по този критерий – Knaus (2,7%). Dethleffs и Hobby допълват четворката с резултати от по 2 и повече процента. Нещо повече, около 10% от всички каравани Bürstner у нас са на 10 или по-малко години.
Семинар „Конверсия на ван в кемпер“ ще се проведе на 17 септември в София (на живо и онлайн)
Но, оказва се караваните в България на най-ниска средна възраст са Fendt. Със своите общо 362 каравани с активна регистрация към 1 август марката не се класира сред първите 10 у нас. Но 22 от тях са произведени преди не повече от 5 години (6%), а 12% са общо до 10-годишна възраст. Караваните Fendt на 20 и повече години са 194 броя или само 54%.
Има и марки, от които няма нито една каравана на възраст под 5 години. И ако за Chateau това е логично, предвид факта, че вече не се произвеждат, то за нидерландската KIP това не се отнася. При тях де факто всички регистрирани каравани, без една, са над 20-годишни. Нещо повече, в базата данни на КАТ няма данни за регистриран у нас KIP произведен след 2007 година.
При британските Swift и Elddis ситуацията също не е много розова. Новите регистрации са символичен брой, а над 20-годишните са в диапазона 85 и повече процента.
Регистрациите през 2021 и 2022 г.
Данните за регистрациите на нови каравани в България през миналата 2021 година са доста отчайващи. Отново гледайки някои от най-масови марки на пазара съотношението нови/употребявани е в десетки пъти в полза на вторите:
• Hobby – 2 нови (модели 560 KMFE и 620 CL); 171 употребявани
• Knaus – 2 нови (модел 7706); 75 употребявани
• Bürstner – 2 нови (модели Premio и Averso); 81 употребявани
• Adria – 2 нови (модели Astella 754DP и Adora 753 UK); 61 употребявани
• Dethleffs – 2 нови (модели EL 3 и 5EN); 51 употребявани
И при новите регистрации през 2021 Hobby доминира като общ брой. Но при тях и разликата между новите и втора употреба каравани е най-голяма. Данните на КАТ показват, че за цялата минала година са регистрирани по едва две чисто нови каравани от най-масовите марки.
От началото на 2022 година до края на юли има регистрирани 14 чисто нови каравани. От тях цели 6 са Fendt, 2 са Detleffs и по 1 от марките Adria, Bürstner, LMC, Sterckeman, Tabbert и Hobby.
Правим уговорката, че в България има много, вероятно хиляди, каравани без регистрация – стационарни по къмпингите, използващи се за офиси, за подслон на охранители по паркинги, в земеделието и т.н. Всички те не влизат в официалната статистика на КАТ и няма как да бъдат отчетени. Поради тези причини, както и заради некоректно изписване на марките в талоните, броят на караваните у нас не може да се определи с точност.
Тази новина е избрана от Camping.bg за публикуване в Bgtourism.bg съгласно сътрудничество между двете медии.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE